VARTA Silver Dynamic AGM

Ylivoimaista teknologiaa: Clariosin VARTA® AGM -akut takaavat ihanteellisen suorituskyvyn xEV-ajoneuvoille

EU:n kunnianhimoiset hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet pakottavat autonvalmistajat tuottamaan päästöttömiä ajoneuvoja ja ajoneuvoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat vähäiset. Sen lisäksi, että polttomoottoreihin kehitetään polttoainetta säästäviä toimintoja, kuten start-stop-tekniikkaa, sähkökäyttöisyys on yhä tärkeämmässä roolissa. Tuleva polttomoottoreiden kielto nopeuttaa sähköistystä entisestään. Suunnitelmien mukaan uusia diesel- ja bensiinimoottoreita ei rekisteröidä enää vuoden 2035 jälkeen. Asiantuntijat ennustavatkin, että vuoteen 2030 mennessä yli puolet kaikista uusista rekisteröinneistä on xEV-ajoneuvoja eli puhtaasti akkukäyttöisiä, hybridi-, pistokehybridi- ja polttokenno-sähköautoja. VARTA on jo valmiina muutokseen sähköajoneuvoille tarkoitetun VARTA Silver Dynamic AGM -valikoimansa ansiosta.

12 voltin akku takaa mukavuuden ja turvatoiminnot

xEV-ajoneuvot on varustettu 12 voltin akulla korkeajänniteakun lisäksi. Akkujen yhdistelmä varmistaa ajoneuvon ihanteellisen suorituskyvyn: korkeajänniteakku syöttää virtaa voimansiirtoon, ja12 voltin akku huolehtii sisäisestä 12 voltin sähköjärjestelmästä mukavuus- ja turvallisuustoimintojen ylläpitämiseksi. Se vastaa siitä, että sähköajoneuvo pysyy toiminnassa paitsi ajon aikana, myös silloin, kun ajoneuvo on pysäköity ja korkeajänniteakku kytketty pois päältä. 12 voltin akku varmistaa esimerkiksi sen, että ajoneuvo voidaan lukita ja avata ja että hälytysjärjestelmä ja päivitykset toimivat, kun ajoneuvo on pysäköitynä. Tien päällä se varmistaa, että valot, jarrut ja ohjaus toimivat moitteettomasti siinä tapauksessa, että korkeajännitejärjestelmä äkillisesti pettää käytön aikana ja ajoneuvo on pysäytettävä turvallisesti.

Suunniteltu vaativiin ajoneuvoalustoihin ja sovelluksiin

Suositeltu tekniikka näissä moniakkujärjestelmissä on AGM. VARTAn AGM-akut xEV-ajoneuvoihin on kehittänyt Clarios yhdessä johtavien autonvalmistajien kanssa. Tästä syystä VARTA Silver Dynamic AGM on käytössä erityisen vaativissa ajoneuvoalustoissa ja sovelluksissa. Järjestelmän ominaisuudet ovat ihanteelliset ajoneuvoille, joiden energiankulutus on suuri – start-stopista sähköajoneuvoihin. Laboratorio- ja kenttätestit osoittavat sen ylivoimaisen suorituskyvyn autovalmistajille tärkeillä painopistealueilla.

AGM-lyhenne tulee sanoista ”Absorbent Glass Mat” (imukykyinen lasimatto). Erityinen AGM-materiaali imee itseensä akkuhapon, mikä takaa erinomaisen syklisen vakauden. Tämä mahdollistaa akun toistuvan lataamisen ja varauksen purkamisen ja pitää suorituskyvyn hyvänä. Tämä ehkäisee hapon kerrostumisen aiheuttamaa kapasiteetin menetystä, joten akku kestää kolme kertaa pidempään kuin perinteiset akut. ”Pitkän käyttöikänsä ansiosta AGM-akku on jopa perinteisiä akkuja edullisempi”, korostaa Dirk Goebbels, VARTA-brändin takana olevan Clariosin tuotesuunnittelujohtaja (EMEA). Vuototiivis rakenne mahdollistaa AGM-akun asentamisen myös sellaisiin auton osiin, joihin EFB-akku ei ehkä sovellu, kuten tavaratilaan tai istuinten alle.

Alhainen lataushäviö seisokkien aikana varmistaa vakaan toiminnan myös kasvavilla kuormituksilla. VARTAn AGM-akuilla on myös paljon parempi varauksen vastaanottokyky kuin perinteisillä akuilla koko käyttöiän ajan. Tämä tarkoittaa sitä, että akku latautuu nopeammin lyhyilläkin matkoilla ja kaupunkiajossa. Lisäksi AGM-akun suorituskyky pysyy vakaana koko sen käyttöiän ajan. Vahvistettu polypropeenikotelo ja epätasaisilla teillä testatut vahvat liitokset tarjoavat myös erinomaisen tärinänkestävyyden.

Suurten ajoneuvovalmistajien johtava toimittaja

Clarios on maailman johtava 12 voltin autoakkujen valmistaja ja johtava toimittaja kaikille suurille ajoneuvovalmistajille, joita ovat esimerkiksi BMW, Mercedes-Benz ja Volkswagen. Kuusi kymmenestä Euroopassa äskettäin valmistetusta ajoneuvosta on varustettu Clariosin akulla.

VARTAn kattava xEV-portfolio kattaa jo yli 90 prosenttia xEV-segmenttiin kuuluvista ajoneuvoista Euroopassa. Valikoima koostuu edistyksellisistä pienjänniteakuista, jotka on suunniteltu täydentämään täyshybridi-, pistokehybridi- ja akkusähköajoneuvojen korkeajänniteakkuja. Valikoima on suunniteltu vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin vuoteen 2025 saakka ja sen jälkeen, ja sitä laajennetaan markkinoiden tarpeiden ja kehityksen mukaan.

xEV-ajoneuvojen AGM-akut voidaan vaihtaa riippumattomissa korjaamoissa – samalla tavalla kuin polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa. ”VARTA-kumppanikorjaamot takaavat asiakkailleen alkuperäisen valmistajan akkua vastaavan korvaavan tuotteen – myös xEV-autoihin”, Dirk Goebbels lupaa.

Tietoa Clariosista

Clarios on maailman johtava liikenteeseen tarkoitettujen, edistyksellisten pienjänniteakkujen valmistaja. Tuemme edistystä tarjoamalla yhä älykkäämpiä ratkaisuja käytännössä kaikenlaisiin ajoneuvoihin. Meillä on 16 000 työntekijää yli 140 maassa, mikä tuo kattavaa asiantuntemusta jälkimarkkina- ja OEM-kumppaneillemme sekä luotettavuutta, turvallisuutta ja mukavuutta jokapäiväiseen elämään. Kannamme vastuumme ympäristöä kohtaan keskittymällä ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan. Noudatamme parhaita kestävän kehityksen käytäntöjä ja sovellamme niitä koko toimialallamme. Hyödynnämme, kierrätämme ja käytämme uudelleen jopa 99 prosenttia akkumateriaaleistamme. Clarios on Brookfieldin portfolioyhtiö.

Christian Kulmala

Lehdistön yhteyshenkilö Sales Manager Finland +358-(0)40-5148007