Suuri unitutkimus: Laadukasta unta painopeiton avulla

Miljoonat suomalaiset kärsivät joskus uniongelmista. Unettomuuden taustalla voi olla esimerkiksi masennus, ADHD tai dementia. Näille ryhmille painopeittoja on käytetty pitkään terapeuttisena hoitomenetelmänä paremman unen saavuttamiseksi.

Painopeitot parantavat unen laatua

Karolinskan yliopistollisen sairaalan psykiatrisen tutkimuskeskuksen ylilääkäri ja tutkimusjohtaja Mats Adler on tehnyt pilottitutkimuksen ja verrokkitutkimuksen, jossa hän vertaili 199 uniongelmaista potilasta.

- Meillä on monia potilaita, jotka nukkuvat huonosti ja heillä on jo vuosia ollut käytössään toimintaterapeuttien suosittelemia painopeittoja. Potilaiden kokemukset ovat olleet positiivisia, mutta tutkimus peittojen vaikutuksista on jäänyt suhteellisen pieneksi. Siksi me lääkärit suhtaudumme niihin hieman skeptisesti. Koska potilaat kertovat peittojen parantaneen heidän unen laatuaan, haluamme alkaa käyttää niitä systemaattisemmin yhtenä hoitokeinona, Mats Adler kertoo.

- Yliopistollisena sairaalana meille oli tärkeää saada kliinistä näyttöä painopeitoista. Siksi teimme pilottitutkimuksen, jossa tutkimme painopeittojen vaikutuksia. Kun tehty tutkimus antoi positiivisen lopputuloksen, päätimme edetä verrokkitutkimuksella, Adler jatkaa.

Parempaa unta, korkea vireystila ja vähemmän ahdistusta

Aiemmin tänä vuonna julkaistussa verrokkitutkimuksessa uniongelmaiset potilaat saivat nukkua 4 viikkoa joko kevyemmällä 1,5 kilon painopeitolla tai painavammalla 8 kilon peitolla.

- Tutkimuksessa käytimme yleisesti unitutkimuksissa hyödynnettävää luokitusasteikkoa ISI:ä (Insomnia Severity Index), joka mittaa tehokkaasti univaikeuksia. Verrokkitutkimus osoitti, että painavampia painopeittoja käyttäneet nukkuivat huomattavasti paremmin ja olivat seuraavana päivänä virkeämpiä. Lisäksi ahdistus ja huolestuneisuus vähenivät. Tutkimustuloksista voidaan myös todeta, että painopeittojen kanssa nukkuneet olivat pidemmän aikaa päivästä aktiivisia.

Kestävä ja pitkäaikainen vaikutus

Tutkimuksessa kevyemmällä painopeitolla nukkuneiden unen laadussa havaittiin pieni lumevaikutus, joka oli ohimenevä. Painavemmilla painopeitoilla nukkuneiden unen laatu parani taas huomattavasti ja vaikutus oli myös pitkäaikainen.

— Painavampien painopeittojen käyttäjien unen laatu parani vuoden aikana entisestään.

Vapauttaa rauhoittavia hormoneja

Painopeittoa käyttämällä kehosta vapautuu kehon omia hormoneja, mikä parantaa unen laatua huomattavasti.

— Peitto antaa keholle miellyttävän painon, jolloin aivoihin lähtee emotionaalinen viesti, joka välittää kehoon rauhoittavia ja rentouttavia vaikutuksia. Vaikutus syntyy joko hermoimpulssin kautta tai kehon vapauttaessa rauhoittavia hormoneja, kuten oksitosiinia ja serotoniinia, Mats Adler sanoo.

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

Cura of Sweden

CURA of Sweden on vuonna 2017 perustettu ruotsalainen yritys, jonka tavoitteena on parantaa uniterveyttä laadukkaiden tuotteiden avulla. Euroopan myydyimmän CURA Pearl Classic-painopeiton käyttäjistä yhdeksän kymmenestä kokee paremman unenlaadun. Kyselyssä haastateltiin 450 käyttäjää.

Ruotsalainen Cura of Sweden on myynyt 500.000 painopeittoa Pohjoismaissa ja pyrkii pitkäjänteisellä työllään auttamaan mahdollisimman monia ihmisiä kohti parempaa uniterveyttä.

Petri Raatikainen

Lehdistön yhteyshenkilö Country Manager Suomi +358 400 500 323