Engcon Groupin toimitusjohtaja Krister Blomgren

Engcon säilyttää asemansa markkinajohtajana

Vuoden 2020 luvut kertovat, että rakennus- ja urakointitoimiala on kärsinyt sekä liikevaihdon laskusta että kannattavuuden heikentymisestä. Myös maailman johtavan rototilttivalmistaja Engconin liikevaihto laski hieman, mutta sopeutustoimien avulla konsernin kannattavuus kasvoi.

– Ennen pandemian puhkeamista arvioimme, että vuodesta 2020 oli mahdollista tulla jälleen uusi ennätysvuosi sekä liikevaihdon että tuloksen osalta, mutta suhdanteen kääntyessä laskuun meidän piti ryhtyä sopeutustoimiin pandemian ja sen vaikutusten hallitsemiseksi. Aivan kuten vuonna 2019 myös nyt laajentumisemme Pohjoismaiden ulkopuolisille markkinoille sai aikaan sen, että liikevaihto ei laskenut enempää, mutta kannattavuutemme kasvoi pandemian aikana, Engcon Groupin toimitusjohtaja Krister Blomgren sanoo ja jatkaa:

– Siirrymme nyt samaan aikaan uuteen vaiheeseen, jossa meidän tulee hallita sekä kasvava kysyntä että kasvavan kysynnän aiheuttamat suuremmat kustannukset. On hyvä, että onnistumiselle on jo perustus valettu.

Blomgren: ”Olen ylpeä henkilöstöstämme”
Engcon jatkaa offensiivista kasvustrategiaansa, jonka johdosta Pohjois-Amerikan, Aasian ja Australian markkinat lisäsivät vuonna 2020 sekä konsernin tuottoja että kannattavuutta. Kaivukonemarkkinoiden ennustetaan kasvavan näillä markkina-alueilla voimakkaasti seuraavien kolmen vuoden aikana. Toinen syy siihen, että Engcon selvisi hyvin pandemiavuodesta 2020, on koko henkilöstömme.

– Vaikka vuosi oli vaikea ja vaati meiltä kaikilta paljon, työntekijämme ovat astuneet esiin ja osoittaneet sekä uskollisuutta että toimintakykyä. Olen äärettömän ylpeä nähdessäni, miten kovasti kaikki ovat tehneet töitä sen eteen, että säilytämme kiistattoman ykkösasemamme ja voimme jatkaa kaivukoneenkuljettajien arjen parantamista maailmalla. Tehdyn työn ansiosta olemme nyt riittävän vahvoja vastaamaan globaalien markkinoiden elpymiseen ja kasvavaan kysyntään, Krister Blomgren sanoo lopuksi.

Kilpailijoiden vertailuluvut osoittavat, että Engcon on toimialalla yhä kärkisijalla liikevaihdon, markkinaosuuden ja tuloksen suhteen.

Kategoriat

engcon on maailman johtava rototilttien (kaivukoneiden ”rannenivelten”) ja niihin soveltuvien työlaitteiden valmistaja. Ne tekevät kaivukoneista entistä monikäyttöisempiä, tarkempia ja turvallisempia. Osaamisemme, sitoutumisemme ja korkean palvelutasomme avulla autamme asiakkaitamme menestymään.

engcon on keskisuuri konserni, jonka emoyhtiön Holding AB:n kotipaikka on Ruotsin Strömsund. Myyntiä hoitavat myyntiyhtiöt, jotka toimivat Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Tanskassa,Ranska, Pohjois-Amerikka (Yhdysvallat ja Kanada), Benelux-maat, Iso-Britannia, Saksa, Korea ja Australia. engcon-ryhmän liikevaihto oli vuonna 2020 noin 1230 miljoonaa Ruotsin kruunua, ja sillä oli noin 300 työntekijää. engcon perustettiin vuonna 1990.

www.engcon.com

Lehdistön yhteyshenkilö Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

Tietoja engconista

engcon on maailman johtava rototilttien ja niihin soveltuvien työlaitteiden valmistaja. Ne tekevät kaivukoneista entistä tehokkaampia, monikäyttöisempiä, kannattavampia, turvallisempia ja kestävämpiä. Oman tuotemerkkimme alla tarjoamme ainutlaatuisen rototilttijärjestelmän, joka muuttaa kaivukoneen työlaitealustaksi, joka voi korvata muita koneita. Toimimme markkinoilla eri puolilla maailmaa paikallisten myyntiyhtiöidemme ja vakiintuneen jälleenmyyjien verkoston kautta.