tourist in spain checking a city map

Tiedote -

Espanja on edelleen suomalaisten suosikkikohteita: Merkittävä kasvu vuonna 2023!

Suomalaisturistien määrä Espanjassa kasvoi merkittävästi vuonna 2023, mikä vaikutti huomattavasti matkailupalveluiden ja -tuotteiden kysynnän kasvuun. Turespañan, Frontur INE:n ja Egaturin viimeisimpien tietojen mukaan matkailupalveluiden ja -tuotteiden ostamiseen käytetty rahamäärä Espanjassa oli noin 923 miljardia euroa, mikä merkitsee 31 %:n kasvua edellisvuoteen verrattuna. Tämä kuvastaa suomalaisten halua panostaa elämyksiin ja matkailupalveluihin Espanjassa oleskelunsa aikana.

Kasvava kiinnostus Espanjaa kohtaan lomakohteena ei johdu pelkästään maan rikkaasta kulttuuriperinnöstä, kauniista hiekkarannoista ja herkullisesta ruoasta, vaan myös sen ponnisteluista kestävän kehityksen ja vihreän siirtymän eteen. Espanjan laaja valikoima elämyksiä niin vesiurheilun, kulttuurin kuin maaseutumatkailunkin saralta tekee maasta ihanteellisen matkakohteen suomalaisille, jotka etsivät ikimuistoisia lomakokemuksia. Myös matkailualan investoinnit viime vuosina ovat osaltaan parantaneet maan infrastruktuuria ja palvelutasoa, mikä on tehnyt elämyksestä entistä miellyttävämmän matkailijoille.

Fronturin (INE) tietojen mukaan vuonna 2023 Espanjassa vieraili yhteensä 591 978 suomalaisturistia, mikä merkitsee 26,9 %:n kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Suomalaisturisteista noin 547 880 oli Espanjassa lomamatkalla liikematkan tai muun matkustussyyn sijaan.

Tilastokeskuksen tietojen mukaan suomalaiset majoittuivat Espanjassa yhteensä 7,46 miljoonaa yötä tammi- ja elokuun välillä vuonna 2023, mikä tekee maasta markkinoiden kärkikohteen. Espanjaa seurasivat Viro 2,43 miljoonalla ja Kreikka 2,35 miljoonalla yöpymisellään. Näistä luvuista käy selvästi ilmi Espanjan asema suomalaisten suosikkimatkakohteena sekä sen laaja-alainen houkuttelevuus eri markkinoilla.

Suomen matkailualan liitto ry:n (SMAL) mukaan Espanja oli myös vuoden 2023 toiseksi suosituin matkakohde valmismatkojen myynnin osalta. Espanjaan myytiin noin 180 882 matkapakettia, mikä tarkoittaa 25,8 %:n kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Tämä luku jäi toiseksi ainoastaan Kreikalle, mihin myytiin yhteensä noin 229 054 matkapakettia (24,2 %:n kasvu vuoteen 2022 verrattuna). Espanjan kohteista suosiota suomalaisten keskuudessa niittivät erityisesti Kanariansaaret, johon myytiin vuonna 2023 yhteensä 146 320 matkapakettia, mikä on peräti 80,9 % kaikista Espanjaan suuntautuneista valmismatkoista.

Nämä luvut kuvastavat Espanjan vetovoimaa ja kasvavaa suosiota suomalaismatkailijoiden keskuudessa sekä sen monipuolista kohde- ja elämysvalikoimaa. Maan rikas kulttuuriperintö yhdistettynä kestävään matkailuun tekee Espanjasta pidetyn matkakohteen suomalaisille, jotka etsivät ainutlaatuisia ja miellyttäviä lomakokemuksia.

“Olemme ylpeitä näistä luvuista, sillä ne osoittavat, että Espanjasta on onnistuttu rakentamaan houkutteleva kohde matkailijoille”, sanoo Espanjan matkailutoimiston johtaja Julio Jimenéz. “Jatkamme pyrkimyksiämme korostaa maan ainutlaatuisuutta ja haluamme varmistaa, että suomalaiset pääsevät kokemaan Espanjan vaikuttavaa maantieteellistä monimuotoisuutta, mikä tekee siitä ihanteellisen kohteen kaikenlaisille matkailijoille.”

Suurin osa eli 97,8 % suomalaisturisteista saapui Espanjaan lentäen. Lentämisen suosio suomalaisten keskuudessa heijastelee laajaa lentoreittien verkostoa Espanjan ja Suomen välillä. Keskimääräinen oleskelu Espanjassa kestää 10 päivää, ja suurin osa matkailijoista majoittuvat huoneistoissa, loma-asunnoissa tai hotelleissa.

Kanariansaaret olivat suomalaisturistien suosikkikohde, ja se houkutteli 35 % matkailijoista. Kanariansaaria seurasi Andalusia, joka houkutteli luokseen 33 % suomalaismatkailijoista. Tämä osoittaa, että suomalaisturistit ovat hyvin kiinnostuneita Espanjan eri alueista ja maakunnista.

“Olemme iloisia suomalaisten jatkuvasta kiinnostuksesta Espanjaa kohtaan sekä heidän halustaan kokea maan kauneutta ja monimuotoisuutta”, sanoo Jimenéz. “Tämä kävijämäärän kasvu on osoitus arvokkaasta matkailuyhteydestä maidemme välillä.” Espanja ilmoittaakin Kanariansaarille matkustavien suomalaisturistien määrän lisääntyneen 28,4 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

“Tänä vuonna pyrimme entisestään vahvistamaan kuvaa ‘vihreästä Espanjasta’, joka tarjoaa kestävää ja ainutlaatuista matkailua turisteille ympäri maailman”, kertoo Espanjan matkailutoimiston johtaja. “Vihreä Espanja” on termi, jota käytetään kuvaamaan Espanjan pohjoisosia, kuten Galician, Asturian ja Cantabrian maakuntia sekä Baskimaata. Tämä alue tunnetaan upeasta luonnostaan, jota värittävät rehevät metsät, jyrkät kalliot, näyttävät vuoret ja viehättävät rannikot. Kohde on suosittu luonnonystävien ja aktiivimatkailijoiden keskuudessa, ja se tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia patikointiin, pyöräilyyn, lainelautailuun ja muuhun ulkoilmatoimintaan.

Espanjan matkailutoimisto Suomessa aikoo jatkaa yhteistyötä Espanjan viranomaisten ja matkailusektorin kanssa edistääkseen jo ennestään läheisiä matkailuyhteyksiä Suomen ja Espanjan välillä.

Espanjan Matkailutoimisto

Lehdistön yhteyshenkilö

Official Spanish Tourism Authority in Finland

TURESPAÑA’s remit as an organisation is to promote Spain as a destination abroad, doing so by means of:

Promotion and marketing of tourism products and destinations in international markets, in collaboration with the regional authorities (Comunidades Autónomas), local authorities and the private sector.
Drawing up the bases of tourism policy, doing so in collaboration with other state organisations, public authorities and the private sector through the Sector-Based Tourism Conference (Conferencia Sectorial del Turismo), the Spanish Tourism Board (Consejo Español de Turismo) and the Interministerial Tourism Committee (Comisión Interministerial de Turismo).
Supporting Spanish tourism firms abroad and also expediting international tourism cooperation and relations.
Analysing knowledge and intelligence of the tourism economy and bringing it to wider notice.
Drawing up plans and programmes to foster innovation, quality, sustainability and competitiveness of tourism products and destinations.
Driving the modernisation of the tourism sector, improving its scientific and technological capacity and enhancing the effectiveness and efficiency of management processes.
Strategy and investment of Paradores de Turismo de España S.A (the company running the state-owned hotel network)
TURESPAÑA carries out its activity abroad through the network of Spanish Tourism Offices (Oficinas Españolas de Turismo), which depend on Spain’s embassies and consulates.

Espanjan Matkailutoimisto
Pohjoinen Makasiinikatu 6 A