Fresh Servant Oy Ab skapade marknadsnisch för färsk mat – tillväxttakten ökar genom en kapitalinvestering

Fritt för publicering 25.11.2021 kl. 11:10

Marknadsledaren inom konsumentförpackade färska sallader Fresh Servant Oy Ab ökar sina muskler genom en kapitalinvestering från Sponsor Capital. Genom tillväxt bidrar företaget till ännu större minskning av matsvinnet och företaget kan erbjuda allt fler finländare färsk färdigmat som stöder välmåendet samt underlättar vardagen.

Konsumtionsvanorna inom mat och speciellt inom färdigmat förändras kraftigt. På företaget Fresh Servant i Pedersöre har man lagt märke till denna förändring. Företaget är känt för sina färska färdigsallader av varumärket Hetki och för Salaattimestari-salladsbarerna. Marknadsledaren vill även i fortsättningen ge allt fler chansen att välja ett hälsosamt alternativ i stället för den processade färdigmaten.

– I Finland råder en stark välmående- och matboom, men för många är tyvärr hälsosam och färsk mat fortfarande ingen självklarhet. Råvarorna i den traditionella färdigmaten har under tillverkningsprocessen bearbetats på flera sätt och värmts upp många gånger innan färdigmaten slutligen hamnar på tallriken för att ätas. Vi använder däremot bara färska grönsaker och andra färska råvaror i våra produkter, konstaterar Fresh Servants verkställande direktör Sami Haapasalmi.

Sponsor Capital blir en betydande minoritetsägare i företaget. Företagets nuvarande ägare, verkställande direktör Sami Haapasalmi och syskonen Snellman med familjer fortsätter att vara betydande ägare. Några förändringar i Fresh Servants kärnverksamhet kommer inte att ske.

– Förträffligt att få vara med och öka Fresh:s tillväxt. Nu inväntar vi bara Konkurrens- och konsumentverkets utlåtande om affären, summerar Sponsor Capitals representant Thomas Sandvall.

Utgångspunkten vid planeringen av våra produkter är fortfarande också att matsvinnet skall minska. I hemmen uppstår det största matsvinnet just på grund av grönsaker, därför tillverkas produkterna även i fortsättningen på ett sådant sätt att man inte skall behöva slänga bort matrester.

– Färska produkter kräver att leveranskedjan är snabb och det är ju också en av våra specialiteter eftersom vi från början är en grönsaksgrossist. Kapitalinvesteringen ger oss möjlighet att vända upp ett helt nytt blad och kunna erövra nya områden när det gäller konsumentprodukter och olika restaurangkoncept, säger en glad Sami Haapasalmi.

Tilläggsuppgifter:

Fresh Servant Oy Ab:

verkställande direktör
sami.haapasalmi@freshservant.fi

Sponsor Capital Oy:

Thomas Sandvall
Phone +358 968 033 030
Mobile+358 443 377 664
thomas.sandvall@sponsor.fi

Fresh Servant Oy Ab, som grundades år 1995, är känt för Hetki-produkterna och Salaattimestari-salladsbarerna. År 2020 uppgick omsättningen till 71,8 M€. Fresh Servant har verksamhetsställen i Edsevö, Seinäjoki och Lappo. Företaget har 538 anställda.
Mer information:
www.fresh.fi.