Fresh Servants tillbyggnad i Pedersöre blev färdig enligt tidtabellen – anläggningens yta fördubblades nästan

Tillbyggnaden av anläggningen vid Fresh Servant Ab Oy, som tillverkar färskvaror, slutfördes inom den planerade tiden. Ytan på anläggningen i Pedersöre ökade under året från 8 000 kvadratmeter till 15 000 kvadratmeter. Det totala värdet på investeringen, inklusive inköp av maskiner, uppgår till över 25 miljoner euro.

Den nya tillbyggnaden har tagits i bruk delvis i maj 2022 och den kommer att vara helt och hållet ibruktagen i början av år 2023.

”Innan tillbyggnaden levererade vi 500 000 portioner färskvaror. I och med tillbyggnaden kommer kapaciteten att ökas till cirka en miljon enheter per vecka. Vi kommer att få mer flexibilitet i produktionen och logistiken och genomloppstiden kommer att bli snabbare", berättar Fresh Servants VD Sami Haapasalmi.

Fresh Servant föregångare för matrevolutionen

Fresh Servant är ett livsmedelsföretag som speciellt är känt för varumärket Hetki. Hetki-salladerna är marknadsledare inom konsumentförpackade sallader, men företaget växer genom att ta fram nya produkter som ökar välmåendet och som är lätta att använda.

Konsumtionen av vegetarisk mat och färska grönsaker ökar kontinuerligt och andelen vidareförädlade grönsaker ökar. Som marknadsledare är Fresh Servant en föregångare då det gäller förändringar och företaget ser stora kommande förändringar i de globala trenderna.

"Klimatförändringen, Covid–19 och kriget i Ukraina har stor inverkan på världsekonomin. Vi talar till och med om hungersnöd och vi ser risker för tillgången på mat samtidigt som matpriserna stiger. Konsumtionsbeteendet har förändrats och kommer att förändras ännu mycket mer. Trenderna visar på satsningar på välmående, tidsanvändning och ansvarstagande. Konsumenterna är mer krävande än tidigare och de är medvetna om vad de äter, hur och varför och till vilket pris."

Minskning av matsvinnet är utgångspunkten vid planeringen av nya produkter. I de finländska hushållet medför grönsaker det största svinnet, därför tillverkas Fresh Servants produkter med beaktande av matsvinnet.

"Ändamålsenlig förpackning och korrekt uppbevaring av livsmedel minskar matsvinnet. Vi utformar förpackningsstorlekarna så att allt i förpackningen används på en gång så att det inte blir något matsvinn” säger Haapasalmi.

Målet är att fortsätta växa

Fresh Servant firade 50-årsjubileum i fjol och omsättningen under jubileumsåret var 77,5 miljoner euro. Under de senaste 10 åren har företaget vuxit från en så gott som regional grönsaksgrossist till ett betydande landsomfattande färskvaruföretag och målsättningen är att fortsätta på samma väg. Företaget sysselsätter över 540 personer på tre olika orter: Pedersöre, Lappo och Seinäjoki.

Med hjälp av investeringarna kommer Fresh Servant att kunna svara bättre på den ökade efterfrågan.

Anläggningens tillbyggnad invigs 15.6.2022

Fresh Servant inbjuder pressen att komma och bekanta sig med den färdiga tillbyggnaden onsdagen 15.06.2022 klockan 13:00 – 15:00. Evenemanget börjar klockan 13:00 med en presentation av projektet och fortsätter sedan med en rundvandring i anläggningen, efter rundvandringen bjuder Fresh Servant på kaffe och tårta. Projektet presenteras av vd Sami Haapasalmi och Jake Rakennus Bygg Ab Oy:s VD Johan Asplund.

Byggföretaget Jake Rakennus Bygg Ab Oy har lång erfarenhet av miljövänliga och hållbara byggprojekt.

– Samarbetet med Fresh betyder mycket för oss. Vi vill vara en föregångare inom hållbar utveckling av byggandet och se till att man också inom traditionellt byggande iakttar tankesättet hållbar utveckling. " sammanfattar Johan Asplund, VD för Jake Rakennus Bygg Ab Oy.

Anmälan om deltagande i invigningen:

Hanne Pohto-Viita
Varumärkes- och kommunikationsutvecklare