Geberitin kehittämä SuperTube-teknologia luo jatkuvan ilmapylvään pystykokoojaan.

Geberit Silent-Pro SuperTube: Vähemmän tilantarvetta, enemmän tehoa

Geberitin kehittämä SuperTube on hydraulisesti optimoitu viemärijärjestelmä, joka helpottaa viemäröinnin suunnittelua ja asennusta. Tilaa säästävä viemäröintiratkaisu on suunniteltu erityisesti monikerroksisiin asuinrakennuksiin.

Uusi Geberit Silent-Pro SuperTube -viemärijärjestelmä helpottaa huomattavasti suunnittelua kerrostaloissa ja rakennuksissa, joissa viemäriputkistot kulkevat eri tasossa, kuten terassitaloissa. Uusilla Geberit Silent-Pro SuperTube -yhteillä voidaan toteuttaa kerrostalojen viemäröinti ilman kiellettyjä liitosalueita.

Paineentasaushaaroja ei enää tarvita, ja sivuttaissiirtymät – d110 jopa 6 metriä tai d90 jopa 4 metriä – voidaan asentaa ilman kaatoa. Tämä mahdollistaa huonekorkeuden hyödyntämisen tehokkaasti ja asennus voidaan tehdä erittäin lähelle kattoa.

Optimaalinen hydrauliikka

Geberit Silent-Pro SuperTube -teknologia tarjoaa viemäröinnin suunnitteluun ja asennukseen enemmän liikkumavaraa, joustavuutta sekä materiaali- ja aikasäästöjä. Ratkaisu on myös hydraulisilta ominaisuuksiltaan optimaalinen: Geberit SuperTube -teknologiassa pystykokoojassa säilyy katkeamaton ilmapylväs, mikä tehostaa virtausta.

Geberit Silent-Pro SuperTube tarjoaa monia etuja myös tilankäytön suhteen. Uuden Geberit Silent-Pro BottomTurn -yhteen ansiosta kaatoa ei tarvita vaakasiirtymän ollessa enintään kuusimetrinen (putkikoossa d110).

– Uuden teknologian ansiosta pystykokoojassa ei ole kiellettyjä liitosalueita eikä paineentasaushaaraa tarvita pohjakulmaan tai sivuttaissiirtoon. Kahden 45 asteen kulmayhteen sijaan voidaan valita uusi Geberit SilentPro BottomTurn -yhde, mikä vähentää tilan ja kaatojen tarvetta, kertoo Geberitin tuotepäällikkö Marko Polvi.

Geberit Silent-Pro SuperTube soveltuu kerrostaloihin
Geberit Silent-Pro SuperTube -järjestelmä tekee erityisesti korkeiden asuintalojen suunnittelun merkittävästi helpommaksi. "Järjestelmä on ihanteellinen kerros- ja terassitaloihin, mutta soveltuu käytännössä mihin tahansa uudisrakennuskohteeseen", kertoo tuotepäällikkö Marko Polvi.

Etuja LVI-suunnittelijoille ja -asentajille

Geberit Silent-Pro SuperTube -järjestelmä tarjoaa etuja niin LVI-suunnittelijoille kuin -asentajille. Vähemmän aikaa ja tilaa vievä toteutus merkitsee myös vähemmän kustannuksia.

– LVI-suunnittelijat hyötyvät Geberit Silent-Pro SuperTubesta, sillä se antaa enemmän liikkumavaraa kohteisiin. Tämä tarkoittaa, että huonekorkeuksia voidaan hyödyntää täysimääräisesti ja viemäriputki asentaa esimerkiksi lähelle kattoa, kertoo Polvi.

SuperTube-järjestelmän, BottomTurn-yhteen ja kaadottoman sivuttaissiirtymän ansiosta viemäröinti voidaan asentaa lähelle kattoa. D110-putki voi kulkea jopa kuusi metriä ilman kaatoa.

Samalla Geberit Silent-Pro SuperTube tekee viemäröinnin asennuksesta yksinkertaisempaa ja nopeampaa.

– Kaatojen ja paineentasaushaarojen toteuttamisen lisäksi myös paineentasaushaarasta aiheutuva ylimääräinen palosuojaus vie aikaa. Uusia SuperTube-yhteitä käyttämällä asennusaika ja käytetty materiaali vähenee, kertoo Polvi.

SuperTube-järjestelmä tarjoaa joustavuutta myös suunnittelun päätyttyä ja mahdollistaa myöhemmät muutokset.

– Suurempi liikkumavara ja joustavampi rakennesuunnittelu ovat epäilemättä järjestelmän tärkeimmät edut, toteaa Polvi.

Sivuttaissiirtymä kolmen SuperTube-yhteen avulla

GEBERIT SILENT-PRO CARVE -YHDE
Optimoitu tuotegeometria ohjaa jäteveden tangentiaalisesti pystykokoojaan. Liikkeestä aiheutuva pyörivä jätevesivirtaus luo vakaan ja jatkuvan ilmapylvään pystykokoojan sisälle. Geberit Silent-Pro Carve-yhteet mahdollistavat yli 15 % suuremman viemäröintikapasiteetin verrattuna perinteisiin haarayhteisiin.

GEBERIT SILENT-PRO BOTTOMTURN -POHJAKULMA
Geberit Silent-Pro BottomTurn -pohjakulman muotoilu rikkoo vesivuon suunnanmuutoskohdassa ja pyörivä virtaus muuttuu kerrosteiseksi virtaamaksi ilman, että ilmapylväs häiriintyy. Muotoilun avulla virtausprofiilin muutos vähentää huomattavasti energiahäviötä tavanomaisiin ratkaisuihin verrattuna ja siksi suunnanmuutos voidaan toteuttaa ilman kaatoa (jopa 6 metriä putkikoolla d110 ja 4 metriä putkikoolla d90).

GEBERIT SILENT-PRO BACKFLIP -KULMAYHDE
Geberit Silent-Pro BackFlip -kulmayhde muuttaa kerrostuneen virtaaman jälleen pyöriväksi virtaukseksi ilman hydraulista tukosta. Optimaalinen suunnanmuutos pyörrevyöhykkeellä estää kriittisen alipaineen muodostumisen viemärijärjestelmässä.

Tutustu Geberit Silent-Pro SuperTube -järjestelmään ja -tuotteisiin osoitteessa www.geberit.fi

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Vuonna 2024 150-vuotisjuhlavuottaan viettävällä Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,4 miljardin liikevaihtoa (2022) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).

Geberitin palveluksessa Suomessa on noin 200 henkilöä. Suomen myynti, markkinointi ja hallinto toimii Vantaalla. Geberit Oy:n toimitusjohtaja on Kim Lövkvist, ja Geberit Production Oy:n Tammisaaren keramiikkatehtaan johtajana toimii Volodymyr Romanenko.