Joulukyselyt: Neljä viidestä on ostanut yhteislahjoja jouluksi

Gigantti teetti vuoden 2015 jouluun kaksi laajaa kyselyä suomalaisten joulutottumuksista. Gigantin Facebookissa tekemän joulukyselyn mukaan yli 80 prosenttia on ostanut joululahjan yhdessä toisten kanssa. Lisäksi kaksi kolmesta on ostanut joululahjoja viime hetkillä. Tavallisinta on antaa 5-9 lahjaa.

Gigantti kysyi Facebookin kautta suomalaisilta, oletko koskaan ostanut lahjaa yhdessä toisten kanssa. Kyselyyn vastasi 1756 suomalaista. Neljä viidestä heistä on ostanut joululahjan yhdessä muiden kanssa.

- Se, että joululahjoja hankitaan yhdessä, on yllättävän yleistä. Kokemuksemme mukaan, jos lahjan saaja on toivonut hieman suurempaa hankintaa, kuten vaikka tietokonetta tai televisiota, kulut jaetaan useamman perheenjäsenen tai läheisen kesken. Suurempiin hankintoihin osallistutaan myös paljon esimerkiksi lahjakortin muodossa, jolloin saaja voi maksaa osan hinnasta itse, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Oletko koskaan ostanut joululahjaa yhdessä toisten kanssa? (vastaajat: 1756 suomalaista)

Kyllä: 83, 6 prosenttia vastaajista
En: 16,4 prosenttia vastaajista

Jatkokysymys niille, jotka eivät ole hankkineet lahjaa yhdessä toisten kanssa: Miksi et? (vastaajat: 288 suomalaista)

1. En ole tullut ajatelleeksi asiaa: 46,2 prosenttia vastaajista
  2. Minulla ei ole ketään, jonka kanssa ostaa yhteislahjoja: 24 prosenttia vastaajista
  3. En pidä yhteislahjojen ostamisesta: 16,3 prosenttia vastaajista
  4. Se on liian hankalaa: 14,9 prosenttia vastaajista
  5. En osaa sanoa: 12,2 prosenttia vastaajista
  6. En näe siinä mitään järkeä: 8,3 prosenttia vastaajista
  7. En osta joululahjoja: 3,8 prosenttia vastaajista
  8. En koskaan saa rahoja muilta: 3,5 prosenttia vastaajista
  9. En vietä joulua: 2,1 prosenttia vastaajista

Naiset ostavat enemmän lahjoja kuin miehet

Gigantti toteutti verkkokyselyn jouluun liittyvistä toiveista ja mieltymyksistä. Kyselyyn vastasi 15 007 suomalaista. Vastaajista 42 prosenttia kertoi ostavansa 5-9 lahjaa. Seuraavaksi yleisin määrä ostaa lahjoja oli 1-4 lahjaa (27 prosenttia vastaajista).

- Tuloksista ilmeni, että naiset ostavat enemmän lahjoja kuin miehet. Naisvastaajien määrä korostui yli kymmenen lahjan ostajissa ja miesvastaajat 1-4 lahjan ostajissa, Korpela sanoo.

Lahjojen ostopaikasta kysyttäessä 64 prosenttia vastaajista kertoi ostavansa joululahjoja myös internetistä ja 29 prosenttia vastaajista kertoi itse valmistavansa lahjoja.

Lähes 80 prosenttia vastaajista korosti, että itselle on tärkeämpää se, että perheenjäsenet ovat tyytyväisiä lahjoihinsa kuin se, että saa itse toivomiaan lahjoja. Joululahjan ostaminen viime hetkellä on tavallista (71 % vastaajista) ja joka viides on myös unohtanut ostaa joululahjan.

- Monet jättävät lahjan hankinnan viime hetkille. Joka vuosi meidänkin myymälöissämme on riittänyt asiakkaita ihan aatonaaton sulkemisaikaan asti, Korpela kertoo.

Toivelahjojen kärkikolmikossa lahjakortti, lomamatka ja TV

Joulukyselyssä selvitettiin myös joululahjatoiveita. Tutkimuksessa oli mukana elektroniikkatuotteiden lisäksi iso joukko muita tuotteita ja palveluita. Yli 15 000 suomalaista arvioivat eri lahjavaihtoehdot viidellä eri hymiöllä. Yksi vastaaja arvosteli 30 tuotetta, jotka arvottiin satunnaisesti noin sadan tuotteen tai palvelun joukosta. Jokaista tuotetta arvioi keskimäärin 3 800 vastaajaa.

TOP 10 -joululahjatoiveet

Tulokset on laskettu siten, että esimerkiksi lahjakortin kohdalla 90 % vastaajista painoi joko leveintä tai toiseksi leveintä hymynaamaa.

1. Lahjakortti: 90 %
  2. Lomamatka: 88 %
  3. TV: 87 %
  4. Kannettava tietokone: 86 %
  5. Rahaa: 85 %
  6. Älypuhelin: 83 %
  7. Tablet 83 %
  8. Hi-Fi-järjestelmä/kotiteatteri: 77 %
  9. Kamera 77 %

• joulu

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinelektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.