Laura Tarkka Gigantin uudeksi toimitusjohtajaksi – ”Työntekijäkokemus on avain menestykseen”

DI Laura Tarkka (s. 1970) nimitetään kodinelektroniikkaketju Gigantin uudeksi toimitusjohtajaksi 1. joulukuuta 2020 alkaen.

Kämp Collection Hotelsin toimitusjohtajana viimeksi toiminut Laura Tarkka on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri. Hänet tunnetaan hotelliketjun johtamisen lisäksi työstään entisen Diacorintalous- ja varatoimitusjohtajana, Fazer Food Servicen talousjohtajana sekä pankkiirina. Gigantissa hän astuu väistyvän toimitusjohtajan, norjalaisen Trygve Hilleslandin, saappaisiin.

”Otan tehtävän vastaan uteliaana ja täynnä intoa. Olen viime vuodet ollut kehittämässä brändättyjä palveluja,ja näen, että myös Gigantti on kehittymässä vahvasti kokonaispalvelun suuntaan. Haluan olla mukana jatkamassa Gigantin menestystarinaa ja luomassa suomalaisille mahdollisimman toimivaa, monikanavaista ja arjessa kiinni olevaa asiakaskokemusta, jonka tulee parhaimmillaan olla jopa elämys”, Tarkka sanoo.

Gigantti on toimialansa markkinajohtaja, ja sen liikevaihto kasvoi edellisvuodesta noin 34 miljoonalla eurolla yltäen ennätykselliseen 596 miljoonaan. Yhtiö onkin ollut yksi koronakevään voittajista. Toisaalta ala on erittäin kilpailtu, ja asiakkaat on saatava palaamaan jatkossakin.

Tarkka uskoo, että avain asiakasuskollisuuteen ovat työntekijät. ”Jos haluat tietää, miten yritys on pärjännyt menneisyydessä, katso tilinpäätöstä. Jos haluat tietää, kuinka yrityksellä menee nyt, tutki asiakastyytyväisyyttä. Jos haluat tietää, miten yritys tulee pärjäämään tulevaisuudessa, keskity henkilöstöön”, kuuluu yksi Tarkan johtamisteeseistä.

”Yritysten yhteiskuntavastuu on mitä suurimmassa määrin myös vastuuta henkilöstöstä: heidän työllistymisestään, kehittymismahdollisuuksistaan ja hyvinvoinnistaan. Näistä asioista huolehtiminen ei ole aina helppoa tai hauskaa, mutta se on välttämätöntä”, Tarkka toteaa.

Gigantti on osa norjalaista Elkjøp-konsernia, jonka puolestaan omistaa monikansallinen yhtiö Dixons Carphone.

”Olemme todella iloisia ja tyytyväisiä, että saamme Tarkan kaltaisen, näkemyksellisen ja kokeneen johtajan luotsaamaan Suomen Gigantin toimintaa. Hänellä on juuri sellaista intoa ja todistettua osaamista, erityisesti palveluiden saralta, jonka näemme Gigantin tulevaisuuden kannalta oleelliseksi”, sanoo Elkjøp Nordicin toimitusjohtaja Erik Gunset Sønsterud.

Sønsterud haluaa myös kiittää väistyvää toimitusjohtajaa loistavasta työstään ja sitoutuneisuudestaan.

”Trygve Hillesland on onnistunut kääntämään Gigantin talouden terveelle pohjalle: liikevoittomme oli budjettivuonna 2019/20 3,5 miljoonaa euroa ja samana vuonna asiakastyytyväisyys nousi jopa 92,6 prosenttiin. Uskomme, että Tarkka on juuri oikea henkilö viemään tämän positiivisen kehityksen vieläkin pidemmälle”, Sønsterud sanoo.

• Työelämä

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1500 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 596 miljoonaa euroa.