Ohita
Ajotapahtuma osoitti rengasmerkinnän vaikutuksen tieturvallisuuteen ja ympäristöön

Tiedote -

Goodyear Dunlop toivotti noin 140 toimittajaa ja mielipidevaikuttajaa 25 eri Euroopan maasta tervetulleiksi Road Safety Days -tapahtumaansa, joka järjestettiin Luxemburgissa 25.–27. 10. Tämän vuoden tapahtumassa yhtiön insinöörit osoittivat, miten vain 7,5 x 11 cm:n kokoinen tarra voi auttaa lyhentämään autojen jarrutusmatkoja märillä teillä peräti neljän auton mitan verran. He selittivät myös, miten rengasvalinta voi vähentää polttoaineen kulutusta 7,5 prosenttia ja vähentää CO2-päästöjä.

Marraskuun ensimmäisestä päivästä 2012 alkaen kaikissa 1.7.2012 jälkeen valmistetuissa henkilöauton renkaissa, kevyen kuorma-auton renkaissa ja kuorma-auton renkaissa on oltava saatavilla uuden standardoidun EU-rengasmerkinnän tiedot. Merkinnästä kuluttajat saavat tietoja kolmesta tärkeästä renkaan suorituskykyyn vaikuttavasta tekijästä liikkeessä, josta he ostavat renkaita. Merkinnästä käyvät ilmi seuraavat luokitukset: vierintävastus (osoittaa vaikutuksen auton polttoaineen kulutukseen ja ympäristöön), märkäpito (osoittaa renkaan turvallisuuteen liittyvän suorituskyvyn) ja ohiajomelu (on myös ympäristötekijä).

Road Safety Days -tapahtuman osanottajat osallistuivat Euroopan parlamentin kokoontumispaikkana useiden vuosien ajan toimineessa Old Hemicyclen konferenssihallissa Luxemburgissa järjestettyyn lehdistötilaisuuteen ja pääsivät tutustumaan Goodyearin maailman johtavien renkaiden tutkimus-, kehitys- ja arviointikeskusten joukkoon kuuluvaan Luxemburgin huippuluokan innovaatiokeskukseen (GIC*L). Osallistujille järjestettiin uuden EU:n rengasmerkinnän ennakkoesittely, johon sisältyi testiajoa ja ryhmätyöskentelyä kokeneiden rengasinsinöörien johdolla. Tapahtumassa oli mukana useita ulkopuolisia puhujia, kuten Sean H. Haight Collision Safety Institute (CSI) -laitokselta San Diegosta Yhdysvalloista, Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen (European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA) turvallisuusjohtaja Renzo Cicilloni Brysselistä ja psykologi, tohtori Alex Stedmon Nottinghamin yliopistosta, jotka kertoivat mielenkiintoisia asioita useista tieturvallisuuteen liittyvistä teemoista.

Tapahtumassa järjestetyt näytökset ja osallistujille tarjottu mahdollisuus päästä itse ajamaan herättivät merkinnän eloon ja osoittivat, miten suuri vaikutus parhaan A-luokituksen saaneiden ja heikoimman G-luokituksen saaneiden renkaiden välisellä erolla on kuljettajan turvallisuuteen ja lompakkoon. Goodyear Dunlop esitti myös useita muita tärkeitä suorituskyvyn kriteereitä, joita ei mainita rengasmerkinnässä, mutta jotka täytyy ottaa huomioon uusia renkaita ostettaessa.

– Pystymme osoittamaan, miten A- ja G-luokan henkilöauton renkaiden välinen ero voi tuottaa 300 euron säästön renkaan käyttöiän aikana ja 18 metrin eron jarrutusmatkassa. Haluamme kuluttajien, kuljetuskalustojen omistajien ja muiden renkaiden ostajien ymmärtävän, miten tärkeä tekijä renkaat ovat heidän turvallisuudelleen tien päällä ja miten uusi rengasmerkintä ohjaa heitä valitsemaan turvallisemmat ja ympäristöystävällisemmät renkaat. Rengasmerkintä tarjoaa heille mahdollisuuden tehdä paremmin tietoihin perustuvan ostopäätöksen, Goodyearin Luxemburgin innovaatiokeskuksen pääjohtaja Jean-Pierre Jeusette totesi.

Lisätietoja

Viestintätoimisto Akvamariini Porter Novelli, puh. 09 241 0072, eveliina.pennanen@akvamariini.fi

________________________________________Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 75 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 60 tuotantolaitoksessa 25 maassa ympäri maailmaa.

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 160 työntekijää. Lisätietoja Goodyearin tuotteista: www.goodyear.fi.

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 75 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 60 tuotantolaitoksessa 25 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.