Eurooppalaiset kuljetusyritykset pessimistisiä polttoaineen lisäsäästöistä

Goodyear Dunlopin vastikään julkaisema uusi raportti paljastaa, että polttoainetehokkuuden parantamiseksi tehdyistä toimista huolimatta yksi seitsemästä eurooppalaisesta tiekuljetusyrityksestä ennustaa joutuvansa lopettamaan toimintansa kahdeksan vuoden kuluessa, ellei tapahdu dramaattista kehitystä, joka parantaisi kuljetusyritysten polttoainetehokkuutta. Goodyear Dunlop esitteli tammikuun lopussa Brysselissä järjestetyssä kuljetusalan symposiumissa useita suosituksia, joiden avulla kuljetusala voisi parantaa polttoainetehokkuuttaan.

Ajoneuvon polttoaineenkulutus vaikuttaa suoraan sen CO2 -päästöihin. Goodyear Dunlopin Road to 2020 -raportti osoittaa, että kolmanneksella (30 %) eurooppalaisista kuljetusyrityksistä ei ole suunnitelmia, joilla ne voisivat vastata odotettavissa olevaan koko Euroopan kattavaan CO2-asetukseen. Euroopan komissio esitti viimeisimpiä faktoja kuljetusyrityksille selkeitä merkkejä siitä, että tulevan vuosikymmenen aikana säädetään lisää polttoaineisiin ja CO2-päästöihin kohdistuvia asetuksia ja veroja.

Samaan aikaan kuljetusyritykset suuntaavat katseensa alaan ja lainsäätäjiin saadakseen apua tehokkuuden parantamiseen:

-          yksi kolmesta haluaa EU:n investoivan polttoainetehokkuutta parantavaan teknologiaan ja kehitysohjelmiin

-          yksi neljästä haluaa mallinnustyökalun, joka ennustaa vihreään kalustoon ja koulutukseen tehtävillä investoinneilla saavutettavat kustannus- ja CO2-säästöt

-          yksi neljästä haluaa lisää tietoa polttoainetehokkuuteen vaikuttavista tekijöistä

-          yksi viidestä haluaa eurooppalaista lainsäädäntöä, joka tarjoaa kannusteita tehokkaille kalustoille.

”Tiekuljetusalaan kohdistuu valtavia paineita Euroopan kunnianhimoisten ilmastonmuutostavoitteiden saavuttamiseksi, mutta siitä huolimatta, että yritykset ovat sitoutuneita polttoainetaloudellisuuteen, havaitsimme, että monet kuljetusyritykset voisivat olla paremmin valmistautuneita mahdollisen hiililainsäädännön kustannuksiin ja toimintaan kohdistuviin vaikutuksiin,” sanoi Goodyear Dunlopin EMEA-alueen hyötyajoneuvojen renkaiden yksikön varajohtaja Michel Rzonzef. "Tutkimus vahvisti, että suurimmalla osalla kuljetusyrityksistä on jo käytössään hyviä polttoainetehokkuutta parantavia menetelmiä eivätkä siksi pysty näkemään, mitä muuta he voisivat tehdä tehokkuutta parantaakseen ja hiilipäästöjä vähentääkseen, jotta voitaisiin saavuttaa entistäkin tiukemmat tavoitteet. Renkaat, joiden vierintävastus on pieni, ovat yksi mahdollisuus parantaa kaluston polttoainetehokkuutta. Muita keinoja ovat muun muassa taloudellisen ajon koulutus kuorma-auton kuljettajille sekä logistiikan, reittisuunnittelun ja ajoneuvojen aerodynamiikan kehittäminen."

Polttoainetehokkuus – ensisijainen tavoite

Polttoainehinnat nousevat jatkuvasti ja kaksi viidestä kuljetusyrityksestä ilmoittaa asiakkaiden painostavan heitä toimintojen kehittämiseen vihreämpään suuntaan. Näiden tietojen valossa ei ole yllättävää, että yhdeksän kymmenestä kuljetusyrityksestä tekee jo töitä polttoainetehokkuuden parantamiseksi:

-          seitsemän kymmenestä on investoinut taloudellisen ajon koulutukseen

-          kuusi kymmenestä on hankkinut tehokkaampia autoja

-          kaksi viidestä on kehittänyt logistiikkaa ja reittisuunnittelua

-          kaksi viidestä on vaihtanut polttoainetehokkaampiin renkaisiin.

Tavoite 2020

Vain kahdeksan prosenttia kuljetusyrityksistä ei ole ryhtynyt mihinkään toimiin vähentääkseen polttoaineenkulutusta. Tämän vuoksi Euroopan kuljetusyritykset suhtautuvat epäilevästi mahdollisuuksiinsa parantaa tehokkuutta ja vähentää päästöjä entisestään.

Seitsemän kymmenestä eurooppalaisesta kuljetusyrityksestä pyrkii kohti itse asettamiaan tavoitteita polttoainesäästöissä tai CO2-säästöissä.  Koska merkittäviä toimia on jo käytössä, kuljetusyritykset ovat varovaisia arvioidessaan mahdollisia lisäsäästöjä:

-          52 prosenttia kuljetusyrityksistä ei usko pystyvänsä saavuttamaan 10 prosenttia suurempia lisäsäästöjä

-          vain yksi kymmenestä uskoo alan pystyvän saavuttamaan EU:n 20-20-20-tavoitteissa määriteltyjä 20 prosentin hiilisäästöjä

-          yksi viidestä kuljetusyrityksestä on epävarma siitä, ovatko lisäsäästöt mahdollisia.

Mielenkiintoista kyllä optimistisimpia ovat sellaisissa maissa toimivat kuljetusyritykset, joissa polttoaineiden hinnat ovat edullisempia. Sekä Puolassa että Espanjassa, joissa polttoainekustannukset ovat EU:n keskiarvoa alemmat, viidennes kuljetusyrityksistä on varmoja siitä, että he voivat saavuttaa 20 prosentin lisätehokkuussäästöt vuoteen 2020 mennessä. Sen sijaan Isossa-Britanniassa, jossa polttoaineen hinnat ovat Euroopan keskiarvoa korkeammat, kolmannes kuljetusyrityksistä sanoo tehneensä kaiken, mitä he voivat tehdä polttoainetehokkuuden parantamiseksi, ja ettei lisäsäästöjä pystytä saavuttamaan.

Suositukset

Havaintojen perusteella Goodyear Dunlop vetoaa päätöksentekijöihin, jotta he harkitsisivat seuraavia suosituksia, joiden avulla kaupallinen tiekuljetusala voisi vähentää päästöjä ja parantaa tehokkuutta:

-          rengaspaineen valvontajärjestelmän määrääminen pakolliseksi kaikkiin uusiin raskaisiin ajoneuvoihin

-          investoiminen parempaan raskaiden ajoneuvojen rengaspaineen valvontateknologiaan

-          kannusteiden tarjoaminen sellaisille kuljetusyrityksille, jotka investoivat aerodynamiikan parantamiseen tai ostavat renkaita, jotka saavuttavat A-, B- tai C-luokan EU:n uudessa rengasmerkinnässä sekä vierintävastuksen että märkäpidon osalta

-          EU:n raskaiden ajoneuvojen paino- ja korkeusrajoitusten muuttaminen tehokkuuden parantamiseksi.

Tämä raportti julkaistiin tammikuun lopussa Driving fuel efficiency in Europe’s road freight transport – Goodyear Dunlopin kuljetusalan symposiumissa

Raportti on ladattavissa kokonaisuudessaan osoitteesta www.fleet-fuel-efficiency.eu

______________________________________________________________________

Tietoja Road to 2020 -raportista

Goodyear Dunlop halusi selvittää, millaisia haasteita eurooppalaiset kuljetusyritykset kohtaavat nykyään, ja toteutti syyskuun ja marraskuun 2011 välillä kvantitatiivisen tutkimuksen, joka suunnattiin yli 400 eurooppalaisen kauko- ja lähiliikennettä harjoittavan kuljetusyrityksen kalustopäällikölle. Kyselytutkimusta täydennettiin haastattelemalla 16 kalustopäällikköä ja 20 alan asiantuntijaa, akateemikkoa ja päätöksentekijää.

Kyselyyn saatiin vastauksia Isosta-Britanniasta, Saksasta, Ranskasta, Italiasta, Espanjasta, Puolasta ja Benelux-maista. Vastaajiin otettiin yhteyttä sähköpostilla ja puhelimitse ja heiltä kysyttiin 20 kvantitatiivista kysymystä heidän kokemuksistaan ja mielipiteistään polttoainetehokkuuden hallinnasta. Tutkimustuloksia saatiin hyvin erilaisista alan yrityksistä: 60 prosentissa yrityksistä oli 1–50 auton kalusto (näillä yrityksillä kustannusten nousun riskit ovat suurimmat), 30 prosentissa yrityksistä oli 51–250 auton kalusto ja 10 prosentissa yrityksistä oli tätä suurempi kalusto. Tulokset paljastettiin Goodyear Dunlopin kuljetusalan symposiumissa 25. tammikuuta 2012.

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 75 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 60 tuotantolaitoksessa 25 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.