Goodyear -66: renkaiden tarina Le Mans 66 – täydellä teholla elokuvan taustalla

Goodyear -66: renkaiden tarina Le Mans 66 – täydellä teholla elokuvan taustalla

Marraskuussa ensi-iltaan elokuvateattereissa ympäri Euroopan tuleva Le Mans 66 – täydellä teholla kertoo Fordin ja Ferrarin välisen legendaarisen kaksintaistelun tarinan. Taistelu käytiin kyseisen vuoden legendaarisessa kestävyyskisassa Ranskassa, yhtenä ratkaisevana tekijänä kisassa olivat Goodyearin renkaat, jotka veivät Bruce McLarenin ja Chris Amonin voittoon.

Kun Bruce McLaren ja Chris Amon ajoivat voittoon vuoden 1966 Le Mansin 24 tunnin kisassa, Ford ei ollut ainoa amerikkalainen yritys, joka ajoi itsensä maailmankartalle. Kuuluisassa mustassa GT40 Mark II:ssa oli Goodyearin renkaat – vaikka se aloitti kisan toisen suuren niin sanottua rengassotaa käyneen yhtiön, Firestonen, renkailla.

”McLarenin ja Amonin voitto toi voiton myös Goodyearille ja oli toinen peräkkäinen voittomme Le Mansissa,” sanoo Goodyearin Mike Rytokoski, Vice-President, Chief Marketing Officer Europe. ”Goodyear on erityisen ylpeä merkittävästä roolistaan tässä moottoriurheilun historiallisessa tapahtumassa. Haluamme kunnioittaa tätä perintöämme kattavalla yhteiskampanjalla Le Mans ’66 – täydellä teholla -elokuvan kanssa.”

Elokuva

Le Mans 66 – täydellä teholla on tositarinaan perustuva elokuva, jossa Oscar-voittajat Matt Damon ja Christian Bale esittävät visionääristä amerikkalaista autosuunnittelijaa Carroll Shelbyä (Damon) ja pelotonta brittiläistä kilpa-ajajaa Ken Milesia (Bale), jotka yhdessä taistelivat fysiikan lakeja ja omia demonejaan vastaan rakentaakseen Ford Motor Companylle vallankumouksellisen kilpa-auton, jolla voisi haastaa Enzo Ferrarin ylivoimaiset kilpa-autot Le Mansin 24 tunnin kisassa Ranskassa vuonna 1966.

Kisa

Vuoden 1966 Le Mansin 24 tunnin kisa alkoi kosteissa olosuhteissa, ja pian kävi selväksi, että olosuhteet sopivat Goodyearin renkaille paremmin kuin Firestonen renkaille. Kahdella Shelby American -tallin kisaan osallistuneista autoista – Ken Milesin ja Denny Hulmen autolla nro 1 ja Dan Gurneyn ja Jerry Grantin autolla nro 3 – ei ollut ongelmia Goodyearin renkaillaan, mutta Firestonen renkailla ajavan McLarenin renkaiden pinnasta irtosi isoja paloja Mulsannen suoralla yli 337 kilometrin tuntinopeudessa.

Ajettuaan varikolle ja luovutettuaan auton Amonille hän etsi käsiinsä Firestonen edustajan ja neuvotteli vaihdosta Goodyearin renkaisiin.

Kisan päättyessä seuraavana päivänä kisassa vielä mukana olleet Fordit nro 2, 1 ja 5, joista jälkimmäinen oli Ronnie Bucknumin ja Dick Hutchersonin ajama Holman & Moody -auto, ajoivat maaliin näytöstyyliin rinnakkain. Tästä kahden Shelby-auton järjestetystä tasapelistä väitellään vielä tänäkin päivänä, mutta historian kirjoihin voittajiksi kirjattiin McLaren ja Amon, koska he aloittivat kisan taaempaa ja ajoivat siten pitemmän matkan samassa ajassa. Jos he eivät olisi vaihtaneet autoonsa Goodyearin renkaita jo kisan varhaisessa vaiheessa, he eivät olisi edes olleet mukana taistelemassa voitosta.

Goodyearin saavutukset moottoriurheilussa

Seuraavina vuosina Goodyear kahmusi yhteensä 14 voittoa Le Mansin 24 tunnin kisoissa ja nousi moottoriurheilun mahtimerkiksi 368:lla Formula 1 Grand Prix -kisojen voitollaan. Tämä ennätys on yhä voimassa.

Kaudella 2019–20 Goodyear teki paluun kansainvälisen autourheilun pariin FIA:n WEC -sarjassa. Vuonna 2020 yhtiö kisaa jälleen myös Le Mansissa LMP2-luokassa.

”Vuoden 1966 Le Mansin 24 tunnin kisan taustatarina kuvastaa täydellisesti Goodyearin sisintä olemusta, jolle ominaisia ovat intohimo, suorituskyky ja innovointi,” sanoo Goodyearin Mike Rytokoski; Vice-President, Chief Marketing Officer Europe. ”Tämän saman sisäisen olemuksen johdosta päätimme lähteä jälleen rengastoimittajaksi FIA:n WEC-maailmanmestaruussarjaan. Odotamme innolla pääsevämme jälleen lähtöruutuun Le Mansissa ensi vuonna.”

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 64 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 47 tuotantolaitoksessa 21 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.