Ohita
Goodyear esittelee edistyksellistä anturitekniikkaa sisältävän varhaisen sukupolven automaattiautoille tarkoitetun konseptirenkaan

Tiedote -

Geneve, Sveitsi, 1.3.2016 – Goodyear esittelee tänään visionsa aikaisen sukupolven automaattiautojen renkaista vuoden 2016 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. Edistyksellistä anturitekniikkaa sisältävä Goodyear IntelliGrip -konseptirengas on suunniteltu tukemaan automaattiauton hallintajärjestelmiä. Automaattiautot luottavat muista ajoneuvoista, kuljettajista, jalankulkijoista ja älykaupungeista saamaansa tietoon. Siksi Goodyear IntelliGrip -konseptirenkaan kaltaisilla renkailla voisi olla merkittävä rooli tiedonvaihdossa.

Maailman talousfoorumin tutkimuksen mukaan kaupungit odottavat automaattiautojen olevan todellisuutta seuraavien 10 vuoden kuluessa[1]. Lisäksi J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice -tutkimuksen[2] johtopäätelmän mukaan kuluttajat katsovat törmäyksiltä suojaavan teknologian olevan tärkein autoteollisuuden muuttuessa.

”Kun kuljettajan vuorovaikutusta ja ajamiseen puuttumista vähennetään itsestään ajavissa autoissa, renkaat nousevat entistä tärkeämpään rooliin, koska ne ovat pääasiallinen yhteys tiehen”, sanoi Goodyearin varatoimitusjohtaja ja tekninen johtaja Joseph Zekoski. ”Goodyearin konseptirenkailla on tulevaisuudessa kaksoisrooli luovina kehittyjinä jotka rikkovat perinteisen ajattelun rajoja, sekä testialustana seuraavien sukupolvien teknologioille.”

Edistyksellisen anturiteknologiansa ja erikoispintansa ansiosta Goodyear IntelliGrip -konseptirengas pystyy tunnistamaan useita tieolosuhteita, myös pinnan olosuhteet ja sääolosuhteet. IntelliGripissä käytetään myös Goodyearin ”advanced active wear technology” sekä ”tire-pressure monitoring system sensor technology” – teknologioita, (kulumisen ja rengaspaineen valvontajärjestelmän teknologioita), joiden avulla voidaan arvioida renkaan ja auton kunto. Goodyear on kehittänyt erityisiä algoritmejä, joiden avulla voidaan huomioida erilaisia muuttujia, kuten rengaspaine ja renkaan lämpötila, jotta renkaan tila voidaan arvioida paremmin ja siten optimoida auton automaattinen hallintajärjestelmä.

Tien ja renkaan olosuhteiden tunnistamisen lisäksi rengas myös kommunikoi auton keskustietokonejärjestelmän kanssa, jonka pitäisi osaltaan parantaa ajosuorituskykyä ja turvallisuutta. Automaattiauto mukauttaa nopeuttaan, kun rengas havaitsee sateisen tai liukkaan tienpinnan. Lisäksi sen pitäisi lyhentää pysähtymismatkaa, tarjota parempi vaste kaarreajossa, optimoida vakaus ja jopa tukea törmäyksenestojärjestelmiä.

Goodyear tekee yhteistyötä useiden autonvalmistajien kanssa mukauttaakseen tätä teknologiaa yhä paremmin heidän tarpeisiinsa ja parantelee tiedonsiirtomahdollisuuksia muun muassa ajonvakautusjärjestelmien, jarrujen hallintajärjestelmien ja renkaan ripustuksen/iskunvaimetimen hallintajärjestelmien kanssa.

IntelliGripin mikrosirun kehitystyössä on ollut mukana Huf, joka on mekaanisten ja sähköisten lukkojärjestelmien, rengaspaineen valvontajärjestelmien ja autoteollisuuden telemaattisten järjestelmien johtava valmistaja.

Lisätietoja Goodyearista Geneven autonäyttelyssä saa osastoltamme 2056 hallissa 2. Seuraa meitä Twitterissä tunnuksella @Goodyearpress ja liity ThinkGoodMobility-ryhmäämme LinkedInissä. Kaikki lehdistöaineisto on ladattavissa osoitteesta news.goodyear.eu.

[1] Lähde: Maailman talousfoorumi; BCG-analyysi, kaupunkien päätöksentekijöiden haastatteluja vuonna 2015

[2] Vuoden 2015 U.S. Tech Choice -tutkimus tehtiin tammi-maaliskuussa 2015. Tutkimus perustuu verkkokyselyyn, johon vastasi yli 5 300 kuluttajaa, jotka olivat ostaneet/vuokranneet uuden auton edellisten viiden vuoden aikana. - Lisätietoja on osoitteessa http://www.jdpower.com/press-releases/2015-us-tech-choice-study#sthash.rZ6ysrNh.dpuf

Tietoja Goodyearista

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Sillä on noin 66 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 49 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Sen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessahttp://www.goodyear.eu.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.