Ohita
Goodyear esittelee Marathon II + kuorma-autonrengasmalliston   -  Pienemmät käyttökustannukset ja parempi märkäpito

Tiedote -

Goodyear esittelee Marathon II + kuorma-autonrengasmalliston - Pienemmät käyttökustannukset ja parempi märkäpito

Aivan uuden Goodyear Marathon II + malliston myötä esitellään kuorma-auton renkaat, jotka vähentävät ajoneuvon käyttökustannuksia vielä edeltäjiäänkin[1] ja kilpailijoitaan[2] enemmän. Goodyearin Marathon LHS II + ja LHD II + kaukoliikenteen ohjaavan ja vetävän akselin renkaiden vierintävastus on Goodyearin kuorma-auton renkaiden kaikkien aikojen pienin, ja niiden märkäpito on parempi kuin niiden kilpailijoiden renkaissa2, eivätkä nämä ominaisuudet heikennä ajokestävyyttä. Uusien renkaiden vierintävastus on 7 prosenttia pienempi kuin Marathon LHS II ja LHD II renkaissa, mikä tarkoittaa entistä pienempää polttoaineen kulutusta ja pienempiä päästöjä1. TÜV Süd Automotiven2 tekemät testit, joissa verrattiin uusien Marathon + renkaiden suorituskykyä kolmen vahvimman kilpailijan renkaisiin, osoittivat uusien renkaiden vierintävastuksen ja märkäjarrutuskyvyn olevan erinomainen. Erittäin tärkeä tekijä niissä teknologisissa ratkaisuissa, jotka ovat tehneet tämän mahdolliseksi, on uusi, innovatiivinen, parannettu pintaseos nimeltä Silefex.

MARKKINALUKEMAT

Joissakin tapauksissa polttoainekustannukset muodostavat 34,9 % ajoneuvon kokonaiskustannuksista, ja kuljettajan osuus kustannuksista on 27,1 %, kun taas renkaiden osuus kustannuksista on vain 2,4 %[3]. Tämän vuoksi Goodyear keskittyy teknologiaan, joka vähentää polttoaineen kulutusta entisestään. Tutkimuksesta ja kehitystyöstä ei kuitenkaan voi tinkiä tällä osa-alueella, ja tässä työssä olennaisen tärkeää on myös ajokestävyyden ja märkäpidon säilyttäminen, tai jopa parantaminen.

SILEFEX-TEKNOLOGIA

Erinomainen vierintävastus – 7 % edeltäjiä parempi – on saavutettu uuden, parannetun pintaseoksen ansiosta, josta käytetään nimeä Silefex. Myös märkäpito on erinomainen. Silefex kehitettiin Goodyearin innovaatiokeskuksessa Luxemburgissa. Siinä on optimoitu silica-täyteaineiden ja ensiluokkaisen luonnonkumin seos.

LISÄEDUT

Vierintävastuksen paranemisen lisäksi joissakin uuden ohjaavien renkaiden Marathon LHS II + malliston etuna on joidenkin kokojen kuormitusluokan paraneminen, jolloin voidaan saavuttaa suurempi ajoneuvon kantavuus.

Goodyear Marathon LHS II + ja LHD II + renkaat korvaavat Goodyear Marathon LHS II ja LHD II rengasmallistot, ja määrittävät uudet renkaiden suorituskyvyn standardit, erityisesti vierintävastuksen osalta, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

Korvaamalla Marathon LHS II, LHD II ja LHT II renkaiden yhdistelmän LHS II +, LHD II + ja LHT II renkaiden yhdistelmällä voidaan saavuttaa yhden prosentin vähennys polttoaineen kulutuksessa. Tällöin ajoneuvoyhdistelmällä, jonka kulutus on 32 l/100km, polttoaineen hinnan ollessa 1,20 euroa/litra ja vuosittaisen ajomatkan ollessa 120 000 km, säästö olisi 500 euroa ajoneuvolta vuodessa, ja CO2-päästöjen vähennys olisi 1 000 kg.

TESTIT JA TULOKSET

TÜV Süd Automotiven raportissa 76246887-12 painopisteessä olivat ohjaavat ja vetävät renkaat kokoa 315/70R22.5 sekä perävaunun renkaat kokoa 385/65R22.5. Testin tavoite oli määrittää renkaiden vertailukelpoinen vierintävastus. Goodyear ohjaavien Marathon LHS II + -renkaiden, vetävien Marathon LHD II + -renkaiden ja Marathon LHT II -perävaunurenkaiden yhdistelmää verrattiin kolmen vahvimman kilpailijan vastaaviin renkaisiin. Vierintävastuksen osalta ohjaava Marathon LHS II + -rengas oli 3–19 % kilpailevia renkaita parempi, Marathon LHD II + -rengas oli yhdessä tapauksessa yhtä hyvä kuin kilpaileva rengas ja muissa tapauksissa 16 % parempi. Marathon LHT II perävaunurengas oli 12–28 % kilpailevia renkaita parempi. Vastaavasti TÜV Süd Automotiven raportissa 76246886-1 painopisteessä oli märkäpito, ja testattavina olivat ohjaavat Goodyear Marathon LHS II + -renkaat ja vetävät Marathon LHD II + -renkaat. Märkäpitotulokset osoittivat, että Goodyear-yhdistelmällä jarrutusmatka oli kaikissa tapauksissa lyhyempi kuin kilpailijoiden renkailla, ja yhdessä tapauksessa 0,9 metriä lyhyempi. Goodyear-yhdistelmän keskimääräinen jarrutuskyky märällä asfaltilla oli 2 prosenttia kilpailijoiden renkaita parempi.

KUMPPANUUSSUHTEET

Goodyear teki tiivistä yhteistyötä Mercedes-Benz Trucksin kanssa kehittäessään uusia Marathon + -renkaita. Mercedes-Benz Trucks teki uusille renkaille testejä, myös pinnan kulumisesta ja märkäpidosta. Testit vahvistivat uusien renkaiden, jotka ovat saaneet nimekseen Marathon LHS II + ja Marathon LHD II +, suorituskyvyn. Kenttäkokeisiin osallistui useita kuljetusyrityksiä, jotta voitiin varmistaa, että tulokset olivat oikeat ja johdonmukaiset renkaiden koko käyttöiän ajan. Kenttäkokeita tehtiin 18 kuukauden aikana kaupallisissa kaukokuljetuksissa Mercedes-Benz Actros 1844- ja 1841 -malleilla.

Goodyear esittelee parhaillaan Marathon + -mallistoa kaikille suurille OE-valmistajille korostaakseen etuja, joita se tarjoaa alkuperäisvarustukseen kuuluvana renkaana.

Säteittäisessä kaaviossa on esitetty vertailu renkaiden viidellä tärkeimmällä suorituskyvyn alueella. Kaavio koskee LHS II +- ja LHD II + -renkaiden vertailua edeltäjiinsä LHS II- ja LHD II1 -renkaisiin.

Tulokset TÜV Südin testeistä numero 76246887-1 ja 76246886-1, joissa verrattiin ohjaavien LHS II + -renkaiden, vetävien LHD II + -renkaiden ja LHT II -perävaunurenkaiden yhdistelmää kolmen vahvimman kilpailijan renkaisiin1.

Kokovalikoima, 315/70R 22,5 myös korkeampi kuormitusluokka

Please see related word document for diagrams and graphs.

[1] Lukemat ovat Goodyearin innovaatiokeskuksessa Luxemburgissa vuonna 2011 laskettuja.

[2] Tiedot ovat TÜV Südin elokuussa 2011 (testin numero 76246887-1) ja syyskuussa 2011 (76246886-1) mittaamia.  Testattuja renkaita - Goodyear Marathon LHS II + / LHD II / LHT II verrattiin kolmen vahvimman kilpailijan ohjaaviin / vetäviin / perävaunun renkaisiin. Rengaskoot 315/70R22.5 (ohjaava ja vetävä) ja 385/65R22.5 (perävaunu).

Vierintävastussuhteen laskelmat perustuivat seuraavaan kuorman jakaumaan: 17 % ohjaavalla akselilla, 25 % vetävällä akselilla ja 58 % perävaunuakselilla. Märkäpitoindeksi mitattiin niin, että etuakselilla oli ohjaavat renkaat ja vetävällä akselilla oli vetävät renkaat, ja ohjaavalla akselilla oli 6 600 kg:n kuorma ja vetävällä akselilla oli 11 200 kg:n kuorma.

[3] Transport Engineer -lehdessä tammikuussa 2011 julkaistut lukemat, jotka perustuvat 40 tonnin viisiakseliseen ajoneuvoyhdistelmään.

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 75 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 60 tuotantolaitoksessa 25 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.