Goodyear siirtyy uuteen aikakauteen GT-kilpailun huipulla

Goodyear siirtyy uuteen aikakauteen GT-kilpailun huipulla

Vuodesta 2024 tulee Goodyearin suurin vuosi kestävyysmoottoriurheilussa sen jälkeen, kun se palasi lajin pariin vuonna 2020. Sen jälkeen, kun LMGT3 lisättiin FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarjaan (WEC), Goodyear Racing on kehittänyt kuukausien ajan erikoisrengasta tätä uutta kilpaluokkaa varten.

Yhdeksän GT-kilpaluokan tunnetuinta merkkiä kilvoittelee ympäri maailman moottoriurheilun historiallisimpiin kuuluvilla kisapaikoilla. Le Mansissa kesäkuussa yhteensä 23 LMGT3-autoa saa seurakseen 16 Goodyearin tukemaa LMP2-autoa jahtaamaan kestävyysmoottoriurheilun tavoitelluinta kruunua.

Goodyear Racing aloitti kehitystyön aivan uutta LMGT3-luokkaa varten vuonna 2022, jolloin se alkoi kehittää rengasta, joka pystyisi vastaamaan erilaisiin tarpeisiin modernilla GT3-varikolla. Vuonna 2024 käytetään kahta kuivan kelin rengasmallia ja yhtä pitkälle kehitettyä märän kelin rengasta. Näillä renkailla varustaudutaan koko kauteen Bahrainin äärilämpötiloista Qatarin intensiiviseen kisaan ja Spa-Francorchampsin ennalta-arvaamattomiin olosuhteisiin.

WEC-sarjan LMGT3-luokan ainoana rengastoimittajana Goodyear on uusinut sitoumuksensa kansainväliseen moottoriurheiluun. Kestävyysajokilpailu on mittaamattoman arvokas testialusta seuraavan sukupolven UUHP-maantierenkaiden kehittämiselle. Kilpailuissa Goodyear pääsee myös esittelemään teknologiaansa ja asiantuntemustaan.

Ominaispiirteidensä takia LMGT3 on paras luokka sellaisten teknologioiden vertailuun, joita voidaan siirtää Goodyearin UUHP-luokan maantierengasmallistoon. Kuljettajien palaute on ratkaisevan tärkeää Goodyear Racingin suunnittelija- ja insinööritiimille, jotta he voivat kehittää renkaan, joka on voittamaton radalla.

Kuljettajien palautteella on keskeinen merkitys parhaan kilparenkaan kehittämiselle. Kautta edeltävässä Goodyearin viimeisessä virallisessa rengastestissä Circuito Monteblancolla Espanjassa joukko WEC-kuljettajia kertoi ajatuksiaan rengasteknologiasta, jonka he toivovat tuovan heille voiton vuonna 2024.

Porschen veteraanikuljettaja kehuu Goodyearin kehitystyötä

Richard Lietz on ollut Porschen tehdaskuljettaja vuodesta 2007 alkaen. Siitä lähtien hän on osallistunut jokaiseen Le Mans -kisaan kyseisellä merkillä. Lietz tuntee erittäin hyvin GT-tallin menestyksen avaimet ja kehui vuolaasti Goodyearin LMGT3-renkaan uusinta versiota:

”Goodyearin kehitysprosessi on ollut hämmästyttävä”, tämä nelinkertainen Le Mans -voittaja kertoo. ”Goodyear on tehnyt loistavaa työtä ja kehittänyt renkaan jokaiselle valmistajalle. Rengas toimii laajalla lämpötila-alueella eikä sen kanssa tarvita renkaanlämmittimiä lähdössä. Se on kaikkein hankalinta, ja mielestäni tämä nykyinen rengas on hyvä lähtökohta, ja olemme hyvin tyytyväisiä.”

Iron Dames -tallin Michelle Gatting on jo saanut varmuutta ajoon Goodyearin avulla

2023 oli merkittävä vuosi Iron Dames -tallille. Se saavutti historiallisen voiton kaikkien aikojen ensimmäisenä kokonaan naisista koostuvana joukkueena, kun talli vei voiton Bahrainin 8 tunnin kisassa.

Kysyttäessä Goodyearin osallisuudesta GT-kilpaluokan uudella aikakaudella, sen kuljettaja Michelle Gatting sanoi: ”Goodyearin uusien renkaiden kanssa suunnitelmana on, että ensi vuonna kuljettajien täytyy ajaa samoilla renkailla kaksi ajo-osuutta.”

”Suunnitelma vuodelle 2024 on tietenkin ajatella ympäristöä, olla hieman vihreämpi. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että käytettävien renkaiden määrää täytyy vähentää. Siksi Goodyear on kehittänyt renkaan, joka toimii vähintään kahden tunnin ajan.”

”Toki se on erilaista [kuin mihin olemme tottuneet], mutta Goodyear on onnistunut erinomaisesti. Saamme renkaalla hyvän tuntuman ja se antaa meille varmuutta autossa.”

Kuljettajat ylistävät Goodyearin ”mega” LMGT3-ohjelmaa

Brittikuljettaja Ben Barker kisaa Fordin uusimmalla GT3:lla Proton Racing -tallin riveissä vuonna 2024. Puhuessaan Monteblancossa marraskuussa Barker kehui, kuinka pitkälle Goodyear oli päässyt kehitystyössään melko lyhyessä ajassa: ”Tuntuma [renkaalla] on hyvin paljolti sama. Goodyearin kehittämä rengas tuntuu rehellisesti sanottuna megahyvältä, joten odotan innolla pääseväni kokeileman sitä enemmän ja eri radoilla.”

Goodyear Racingin kestävyysajo-ohjelman johtaja Mike McGregor sanoo: ”Kokeneiden kuljettajien rinnalla työskenteleminen on keskeinen osa renkaan kehittämisprosessia. Ratatesteissä voimme kalibroida tuhansien tuntien simulaatiotietoja ja saamme kuljettajilta palautetta siitä, miten voisimme parantaa renkaan yleistä tuntumaa ja varmuutta.”

”Haluamme kiittää kuljettajia ja valmistajia yhteistyöstä ja valmisteluista tällä kaudella. Odotamme innolla näkevämme heidät taistelemassa kisojen voitosta tänä vuonna.”

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa