Ohita
Goodyearin Vastuullinen todellisuus -tutkimus 2023: Taloudellisilla renkailla ratkaiseva merkitys vastuulliselle autokannan hallinnalle

Tiedote -

Goodyearin kolmannesta vuosittaisesta Vastuullinen todellisuus -tutkimuksesta kävi ilmi, että kuljetusliikkeissä kaikkialla Euroopassa ymmärretään taloudellisten renkaiden tärkeys ja hyödyt. Renkaat nousivat kärkeen suosituimpana muutettavissa olevana tekijänä, kun kaluston tehokkuus pyritään maksimoimaan. Tutkimukseen osallistui yli 1 600 kuljetusliikettä kaikkialta Euroopasta. Vastauksia saatiin myös pohjoismaisilta kuljetusliikkeiltä.

Tutkimuksessa kuljetusliikkeitä pyydettiin kertomaan, mitä keinoja ne käyttävät nyt päästäkseen vastuullisuustavoitteisiinsa. 56 % kuljetusliikkeistä kertoi käyttävänsä jo nyt polttoainetta säästäviä taloudellisia renkaita. Ainoa suositumpi ratkaisu kuljetusliikkeissä on ajoneuvokaluston päivittäminen (62 %), kun alalla otetaan yhä enemmän käyttöön sähköajoneuvoja ja tehokkaampia voimansiirtolinjoja.

Ympäri Euroopan 56 % tutkimukseen osallistuneista kuljetusliikkeistä kertoi käyttävänsä taloudellisia renkaita ja 42 % ilmoitti käyttävänsä pinnoitettuja renkaita. Kuljetusliikkeet, jotka käyttävät Goodyearin pinnoitusratkaisuja, voivat vähentää kokonaisrengaskulujaan 10 %1 ja pidentää renkaiden käyttöikää peräti 150 %1. Näin olemassa olevat resurssit voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Lisäksi Goodyearin pinnoitusprosessissa valmistuksessa kuluu raakaöljyä 56 % vähemmän2.

Taloudellisten renkaiden käyttö yleistä megaluokan kuljetusliikkeissä

Tutkimuksessa havaittiin, että 70 % megaluokan kalustoista käyttää taloudellisia renkaita apuna vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa. Megaluokan kuljetusliikkeeksi määritellään yritys, jolla on käytössä yli 500 ajoneuvoa. Tässä luokassa ilmoitettiin myös eniten pinnoitettujen renkaiden käytöstä.

Goodyear haluaa tukea autokantoja ja kuljetusliikkeitä ja toi vuonna 2021 markkinoille edistyksellisen ja monipuolisen tuotevalikoiman nimeltä FUELMAX ENDURANCE, joka kehitettiin parantamaan polttoainetaloudellisuutta. Tämän rengasvalikoiman renkaat on tarkoitettu sekä ohjaavalle että vetäville akseleille. Valikoima on innovatiivinen ratkaisu, joka on räätälöity erityisesti kuljetus- ja logistiikkayrityksille, jotka operoivat sekä valtateillä että alemman tieverkon teillä eli keskipitkän matkan liikennettä.

Valikoima voi auttaa eurooppalaisia kuljetusliikkeitä ja kuorma-auton valmistajia pienentämään hiilijalanjälkeään. Tämä on mahdollista, koska se yhdistää tunnetun, kaukoliikenteen sovelluksiin liittyvän taloudellisuuden ja alemman tieverkon teillä ajettaessa tarvittavan lujatekoisuuden, vetopidon ja kestävyyden. Tämä tuotevalikoima on kaikkien aikojen mukautuvin ja taloudellisin Goodyearin kuorma-autonrenkaiden valikoima.

Toinen esimerkki on Goodyear FUELMAX PERFORMANCE – Goodyearin äärimmäinen, polttoainetta säästävä ohjaavan akselin rengas. Se on kehitetty kaukoliikennekäyttöön valtateille ja auttaa vähentämään polttoainekuluja ja CO2-päästöjä. Rengas on suunniteltu erityisesti valtateille. Sen vierintävastus on minimaalinen ja se auttaa yrityksiä saavuttamaan CO2-päästöjen vähennystavoitteensa.

Maciej Szymański, Marketing Director Commercial Europe Goodyearilta sanoo: ”Goodyearin Vastuullinen todellisuus -tutkimuksen tämän vuoden painoksessa havaittiin, että se, miten suosittua rengasteknologian käyttö on tehokkuuden lisäämisessä, korreloi kuljetusliikkeen koon kanssa. Tämä johtuu todennäköisesti luokkansa parhaiden renkaiden hankintakustannuksista. Renkaan käyttöiän aikana kertyy kuitenkin säästöjä, etenkin silloin, kun se yhdistetään Goodyear Total Mobilityn kaltaiseen rengas-, ratkaisu- ja palvelupakettiin, joka maksimoi tuotteen elinkaaren ja tehokkuuden.

Tutkimuksen tulokset ovat ehdottomasti myönteisiä. Useissa kuljetusliikkeissä tiedostetaan, millainen vaikutus erinomaisilla renkailla voi olla”, Szymański lisää. ”Erinomaiset renkaat parantavat välittömästi yrityksen toiminnan taloudellisuutta, ja hyvin huolletut renkaat voivat kestää tuhansia kilometrejä pidempään. Goodyearilla on sekä tuotteita että ratkaisuja, jotka auttavat kuljetusliikkeitä maksimoimaan taloudellisuuden ja renkaidensa käyttöiän, olipa käytössä automatisoitu seurantajärjestelmä tai huipputason algoritmeja, jotka auttavat kalustopäälliköitä käsittelemään ongelmat, ennen kuin ne aiheuttavat seisokkeja, jotka voitaisiin välttää.”

[1] Perustuu sisäiseen analyysiin, jossa vertailtiin uuden Goodyear-renkaan käyttöä uuteen Goodyear-renkaaseen, joka on uudelleenuritettu, pinnoitettu tai uudelleenuritettu toisen kerran.

[2] Perustuu sisäisiin tietoihin.

Tietoja Goodyearista
    Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.