Kuljettajien käyttäytyminen aiheuttaa heijastusvaikutuksia liikenteessä

Kuljettajien käyttäytyminen aiheuttaa heijastusvaikutuksia liikenteessä

Bryssel ja Lontoo, 12.2015 – Goodyearin ja Lontoon talous- ja poliittisten tieteiden koulun (London School of Economics and Political Science, LSE) tänään julkaisemassa tutkimuksessa on havaittu, että kuljettajien valitsema liikennekäyttäytyminen laukaisee heijastusvaikutuksen.

Tutkimukseen osallistuneista lähes 9 000 kuljettajasta 15 Euroopan maasta 87 prosenttia oli sitä mieltä, että toisen kuljettajan huomaavainen ajotapa voi saada heidät itsensä käyttäytymään huomaavaisesti toisia kuljettajia kohtaan myöhemmin matkansa aikana. Peräti 55 % oli valmis myöntämään, että yhden kuljettajan ärsyttämänä tai provosoimana liikenteessä he saattavat todennäköisemmin purkaa ärtymystään toiseen kuljettajaan myöhemmin. Yksinkertainen ystävällinen tai aggressiivinen teko voi käynnistää ketjureaktion, joka luo joko mukavan ja turvallisemman tai stressaavan ja vaarallisemman ympäristön kuljettajille.

”Sääolosuhteiden ja väsymyksen kaltaisten tekijöiden ohella kanssakuljettajamme luovat ympärillemme tärkeän taustan, johon reagoimme ajomatkan jatkuessa”, totesi tutkimushanketta johtanut tri Chris Tennant London School of Economicsista. ”Neuvotellessaan tilasta muiden kanssa liikenteessä kuljettajat turvautuvat usein vastavuoroisuuden logiikkaan. Vuorovaikutus on kuitenkin usein lyhytaikaista, joten vastavuoroisuus on usein epäsuoraa: reaktiomme kohdistuu eri kuljettajaan myöhemmin matkamme aikana – tästä muodostuu heijastusvaikutus liikenteessä.”

Muiden kuljettajien käytös voi saada kenet tahansa ajamaan vaarallisemmin

Muissa liikenneturvallisuustutkimuksissa on hyvällä syyllä kiinnitetty huomiota tietynlaisten, vaaralliseen käyttäytymiseen taipuvaisten ongelmakuljettajien tunnistamiseen, mutta tämä tutkimus osoittaa tarpeen tunnustaa, kuinka muiden kuljettajien käytös voi saada kenet tahansa ajamaan vaarallisemmin – vaikka heitä ei muutoin pidetä ongelmakuljettajina.

”Kuljettajat pitävät liikenne-etikettiä tärkeänä”, Tennant kertoo. Katsellessaan videoita vuorovaikutustilanteista liikenteessä suurin osa tutkimukseen osallistuneista kuljettajista myönsi, että kiitosta osoittavat eleet ovat tärkeitä. Yleisesti vain alle 10 prosenttia kielsi tällaisten kiitollisuuden osoitusten olevan tärkeitä. Haastatteluissa kuljettajat myöntävät auliisti, että kun joku kuljettaja jättää kiittämättä, he ajavat todennäköisemmin itsetietoisemmin seuraavassa vuorovaikutustilanteessa. Tutkimuksessa havaittiin useita erilaisia käytöstapoja, jotka todennäköisesti ärsyttävät muita. Tällaisia käytöstapoja voivat olla esimerkiksi hyökkäävä käytös ruuhkaisissa risteyksissä, puskurissa roikkuminen tai vilkun käyttämättä jättäminen moottoritiellä kaistaa vaihdettaessa. Kuljettajat tunnustivat haastattelussa kuitenkin käyttäytyvänsä itsekin tällä tavalla, yleensä epähuomiossa, jolloin he itse voivat käynnistää negatiivisten vuorovaikutustilanteiden heijastusvaikutuksen.

”Liikenne käsitetään harvoin sosiaaliseksi kehykseksi, etenkään sellaiseksi, jossa pitäisi noudattaa hyviä tapoja. Itse asiassa liikenneturvallisuustutkimuksemme osoitti, että monet kuljettajat näkevät muut liikenteessä olevat autot persoonattomina koneina, ei ajoneuvoina, joiden sisällä on muita ihmisiä”, lisäsi Goodyearin kuluttajarenkaiden EMEA-alueen varatoimitusjohtaja Olivier Rousseau. ”Kehotamme kuljettajia muistamaan kuinka suuri vaikutus heidän omalla käyttäytymisellään on muiden käyttäytymiseen. Tutkimuksemme toi esiin, että yhden kuljettajan aggressiivinen ja riidanhaluinen ajotapa voi käynnistää ketjureaktioita muiden kuljettajien välillä ja aiheuttaa lopulta vaarallisen tilanteen tai jopa onnettomuuden myöhemmin, kun ketjureaktion alulle panija on jo poistunut paikalta. Meidän jokaisen vastuulla on estää tällaisen heijastusvaikutuksen syntyminen liikenteessä”, Rousseau sanoi.

Monia tapoja käyttäytyä ajattelemattomasti

”Ajattelematon voi olla usein eri tavoin: opettaminen, kilpaileminen, huutaminen, elehtiminen, uhkaileminen. Kaikki käyttäytymistavat voivat laajentua ja pahentua ajattelemattomaksi ja mahdollisesti vaarallisemmaksi ajokulttuuriksi. Kohtelias voi olla vain muutamalla harvalla tavalla, mutta ne ovat hyvin tehokkaita, kuten tien antaminen muille ruuhkassa, katsekontaktin luominen ja kiitoksen sanominen näkyvästi, kun joku muu antaa sinulle tietä, ja anteeksi pyytäminen, kun olet muiden tiellä. Kaikki nämä rasvaavat huomaavaisen ajokulttuurin rattaita, josta me kaikki hyödymme vastavuoroisesti”, Tennant toteaa lopuksi.

Tutkimuksen tarkoitus oli analysoida kuljettajien välistä vuorovaikutusta ja heidän asenteitaan toisia kuljettajia kohtaan sekä niiden vaikutusta riskialttiiseen ajamiseen. Tutkimus koostui kvalitatiivisesta kyselystä, jossa käytettiin kohderyhmiä sekä Iso-Britanniassa ja Italiassa tehtyjä kuljettajien haastatteluja, sekä kvantitatiivisesta verkkokyselystä, johon osallistui lähes 9 000 kuljettajaa 15 maasta (Belgia, Tšekin tasavalta, Saksa, Ranska, Italia, Alankomaat, Puola, Romania, Venäjä, Ruotsi, Turkki, Slovenia, Espanja, Iso-Britannia ja Itävalta).

Tietoja LSE:stä

London School of Economics and Political Science (LSE) on yksi maailman parhaista sosiaalitieteiden yliopistoista. LSE on kansainvälinen ja maailmanlaajuisesti toimiva erikoistunut yliopisto. Sen tutkimus- ja opetusala kattaa koko sosiaalitieteiden alan taloudesta, politiikasta ja lainsäädännöstä sosiologiaan, antropologiaan, kirjanpitoon ja rahoitukseen. Yliopisto perustettiin vuonna 1895 ja se on saavuttanut erinomaisen maineen akateemisista ansioistaan. 16 Nobelin palkinnon saajaa on ollut LSE:n henkilökuntaa tai entisiä opiskelijoita. Yliopiston opiskelijakunta on kosmopoliittinen; yliopistossa on noin 9 500 kokoaikaista opiskelijaa 140 maasta. LSE:llä on henkilökuntaa yli 3 000 henkeä, joista noin 46 prosenttia on peräisin Ison-Britannian ulkopuolelta.

Tietoja Goodyearista

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Sillä on noin 66 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 49 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Sen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.