Ohita
Näin pandemia on vaikuttanut suomalaisiin autoilijoihin: Nuoret ajavat enemmän pandemia-aikana

Tiedote -

Pandemia on eittämättä vaikuttanut suomalaisten ajotottumuksiin. Goodyearin uusi tutkimus nimittäin osoittaa, että 15 prosenttia suomalaisista ajaa nyt enemmän kuin ennen pandemiaa. Kaikkein eniten ajaminen on lisääntynyt nuoremmilla sukupolvilla. Myös itsevarmuus ratin takana on lisääntynyt pandemian aikana eniten nuoremmilla autoilijoilla.

Rengasvalmistaja Goodyear kysyi uudessa tutkimuksessaan tuhannelta suomalaiselta, miten heidän ajotottumuksensa ovat muuttuneet pandemian aikana. Tulosten mukaan 15 prosenttia ajaa nyt enemmän kuin ennen pandemiaa. Suurinta lisäys on ikäryhmässä 18–29 vuotta, jossa peräti 26 prosenttia ilmoitti viettävänsä nyt enemmän aikaa ratin takana. Toisaalta tutkimus osoittaa, että vanhempi sukupolvi on ennemmin vähentänyt ajamista pandemian aikana. Ikäryhmässä 50–59 vuotta lähes joka kolmas sanoo ajavansa nyt vähemmän.

Kysyttäessä, onko pandemia vaikuttanut ajotaitoon, vanha sanonta – harjoitus tekee mestarin – näyttää pitävän paikkansa. Joka kuudes autoilija, 16 prosenttia, ikäryhmästä 18–29 vuotta ilmoitti nimittäin olevansa nyt parempi kuski verrattuna pandemiaa edeltävään aikaan. Ikäryhmässä 50–59 vuotta samoin vastasi vain seitsemän prosenttia vastaajista.

– Teimme tämän tutkimuksen, jotta saisimme paremman käsityksen suomalaisten ajotaidoista ja ajamisesta pandemian aikana. Samalla saamme tilaisuuden puhua liikenneturvallisuudesta, joka on tietenkin tärkeä osa työtä, jota teemme Goodyearilla. Eikä vähiten nyt, kun talvikausi alkaa lähestyä ja renkaidenvaihto tulee ajankohtaiseksi, sanoo Pohjoismaiden tuoteasiantuntija Ernestas Čejauskas.

Tutkimus osoittaa myös, että miesten ja naisten välillä on eroja siinä, miten pandemia on muuttanut suomalaisten ajotottumuksia. Lähes joka kuudes nainen, 16 prosenttia, sanoo ajavansa autolla enemmän nyt. Miehillä sama luku on vain 14 prosenttia.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 72 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.eu.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.