Ohita
Oletko valmiina talvea varten? Merkki, kestävyys ja tienpinta – asiantuntijoiden parhaat vinkit talvirenkaiden vaihtoajankohdasta

Tiedote -

Monet suunnittelevat uusien renkaiden ostoa lähestyvän talvikauden alla. Mutta mitä liikkeessä pitikään ottaa huomioon? Goodyear kysyi uudessa suuressa tutkimuksessa rengasasiantuntijoilta parhaita neuvoja uusien talvirenkaiden ostoon.

Lähes 400 renkaiden jälleenmyyjää ympäri Suomen vastasi kysymyksiin siitä, mitä on tärkeintä ottaa huomioon talvirenkaita ostettaessa. Vastaus oli selvä: tärkeintä on miettiä, millaisella alustalla tulee ajamaan eniten.

– Olemme 100-prosenttisesti samaa mieltä jälleenmyyjien kanssa. Itselle parhaiten sopivat renkaat täytyy aina valita sen perusteella, millaisilla tienpinnoilla aikoo enimmäkseen ajaa talven aikana. Talvi voi olla hyvin erilainen eri puolilla Suomea, mutta siitä huolimatta talveen on syytä varautua sekä itsensä että autonsa puolesta. Vääränlaisilla renkailla ajaminen voi aiheuttaa vakavia seurauksia auton suorituskykyyn, sillä renkaat ovat ainoa kosketuspinta tiehen. Siksi on aina hyvä esittää kysymyksiä renkaiden jälleenmyyjille ja ottaa vaarin heidän asiantuntemuksestaan, kun on aika suunnitella uusien talvirenkaiden ostoa, sanoo Goodyear Dunlopin Nordic Sr Brand Manager Karin Senning.

Vain kaksi prosenttia rengasasiantuntijoista ilmoittaa EU:n rengasmerkinnän olevan tärkein tekijä talvirenkaiden valinnassa. Yksi syy, miksi EU:n rengasmerkinnän merkitys talvirenkaiden ostossa on niin pieni suomalaisille renkaiden jälleenmyyjille, voi olla se, ettei lainsäädäntö ole täysin oikeudenmukainen pohjoismaisten talvirenkaiden ominaisuuksien kannalta.

– Suorituskyky jäällä on ristiriidassa suorituskykyyn ja vierintävastukseen märällä kelillä. Siksi pohjoismaisiin olosuhteisiin mukautetut talvirenkaat saavat huonomman luokituksen näillä osa-alueilla verrattuna eurooppalaisempiin talviolosuhteisiin mukautettuihin talvirenkaisiin, mikä voi antaa harhaanjohtavan kuvan kuluttajalle. Tässä rengasasiantuntijan rooli on ratkaisevan tärkeä, jotta asiakkaat saavat hyvän kokonaiskuvan, Karin Senning sanoo.

Goodyear kysyi myös yleisimmistä virheistä, joita suomalaiset tekevät vaihtaessaan renkaita itse ilman ammattiapua. Lähes joka neljäs eli 24 prosenttia tutkimukseen osallistuneista renkaiden jälleenmyyjistä vastasi, että monilla, jotka vaihtavat renkaat itse kotona, on liian alhaiset rengaspaineet. Lähes yhtä monta eli 23,5 prosentti vastasi, että monet, jotka vaihtavat renkaat itse, asentavat renkaat väärin päin.

Asiantuntijoiden mukaan viisi tärkeintä huomioon otettavaa seikkaa uusia talvirenkaita ostettaessa:

millaisilla teillä ajetaan eniten, rengasmerkin valinta, renkaan koko, renkaan kestävyys, sijoitus lehtien testeissä.

Goodyearin vinkki:

Sellaisissa talvirenkaissa, joiden täytyy toimia märissä, sohjoisissa tai lumisissa olosuhteissa ja joiden täytyy myös pitää hyvin jäällä, on oltava suuri urasyvyys. Urasyvyyden pienentyessä renkaan kyky ohjata sohjoa pois renkaan alta ja pito jäällä heikkenevät. Siksi on syytä tarkistaa, että urasyvyys on vähintään 3 mm ja että renkaat ovat kuluneet tasaisesti.

Tietoa tutkimuksesta

Kysymykset esitettiin verkkokyselynä, jonka Goodyear teki syyskuussa 2015 Goodyear Dunlopin TestDriver-ohjelmaan kuuluville jälleenmyyjille.Tutkimukseen osallistui yhteensä 382 suomalaista renkaiden jälleenmyyjää

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Sillä on noin 66 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 49 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Sen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.