Ohita
Gustavsbergin energialaskurin avulla jokainen voi helposti laskea, kuinka paljon vesi- ja energiakustannukset pienenevät siirtyessään energiatehokkaisiin hanoihin.

Tiedote -

Jokaisesta voi tulla fiksu energiankäyttäjä – Gustavsberg näyttää suuntaa energialaskurillaan

Hanojen vaihtaminen energiatehokkaisiin vaihtoehtoihin on nopea tapa pienentää kodin energiankulutusta. Gustavsbergin energialaskurilla voit helposti laskea, kuinka paljon vesi- ja energiakustannuksesi pienenisivät.

Lämpimän käyttöveden osuus on vähintään 20 prosenttia

Nykyään useimmat tietävät, että suora sähkölämmitys tulee kalliiksi ja että kuivausrumpu on energiasyöppö. Moni ei kuitenkaan tiedosta, että lämpimän käyttöveden osuus on vähintään 20 prosenttia – joissain tapauksissa jopa 60 prosenttia – kodin koko energiankulutuksesta. Tällä alueella voidaan toisin sanoen saavuttaa suurta säästöä nopeasti. Hanojen vaihtaminen energiatehokkaisiin vaihtoehtoihin voi maksaa itsensä takaisin nopeammin kuin esimerkiksi ikkunoiden uusiminen.

”Lämmin käyttövesi on unohdettu energiasyöppö”, sanoo Mattias Virsgård, joka vastaa kestävyysratkaisujen liiketoiminnan kehittämisestä Gustavsbergillä.

Laskuri laskemisen tukena

Kodinkoneiden energiankustannukset on helppo laskea (teho watteina kertaa käyttötunnit kertaa senhetkinen sähkön hinta). Lämpimän veden kustannusten laskeminen – joihin vaikuttavat paitsi lämmitystapa, myös kylpyhuoneen ja keittiön varustus – on ollut hankalampaa. Aina tähän asti.

Sivustollamme gustavsberg.com olevalla energialaskurilla sekä yksittäisten kotitalouksien että isojen asuinkiinteistöjen on helppo laskea energiatehokkaisiin hanoihin vaihtamisesta saamansa hyöty.

Tutkimus osoittaa: kulutus pieneni 28 prosenttia!

Ruotsin tekninen tutkimuslaitos SP (nykyään RISE Research Institutes of Sweden) on tehnyt energiatehokkaiden hanojen vedenkulutusta käsittelevässä hankkeessaan (2017:11) kenttätutkimuksen kerrostaloissa. Tutkimuksessa ilmeni, että energiatehokkaisiin hanoihin vaihtaminen vähensi lämpimän veden kulutusta 28 prosenttia ja että vaikutus oli edelleen nähtävissä pidemmän ajan kuluttua.

RISEn kehittämän laskukaavan mukaan neljän hengen talous, jossa vaihdetaan E-energialuokan hanat A-energialuokan hanoihin – sähkön kokonaishinnan ollessa 0,47 €/kWh – voi säästää 793 euroa!

Tietoa Gustavsbergin energialaskurista

Laskuri perustuu muun muassa Ruotsin energiaviranomaisen, Ruotsin tilastoviranomainen SCB:n ja ruotsalaisia kotitalouksia tarkastelevan Nils Holgersson -raportin tietoihin. ”Energiatehokkailla hanoilla” tarkoitetaan esimerkiksi Gustavsbergin Atlantic- ja Nautic-hanoja, joilla on standardien SS-820000 ja SS-820001 mukainen energiamerkintä.

Hanamme täyttävät myös Ruotsin energialuokitusjärjestelmässä asetetut tiukat toimivuus- ja käyttömukavuusvaatimukset”, Mattias Virsgård kertoo.

LÄHTEET:

RISEn kenttätutkimus

RISEn laskentamalli

Aiheet

Villeroy & Boch Gustavsberg AB kuuluu Pohjoismaiden johtaviin kylpyhuonetuotteiden valmistajiin. Konsernin kaksi tuotemerkkiä Gustavsberg ja Villeroy & Boch kattavat kaikki kylpyhuonetuotteet, kuten WC-istuimet, pesualtaat, hanat, kalusteet, kylpyammeet ja Wellness-ammeet. Gustavsberg-konsernin omistaa saksalainen Villeroy & Boch AG, joka on eräs Euroopan suurimmista kylpyhuonekalusteiden valmistajista. Lisätietoja on saatavana osoitteesta www.gustavsberg.com/fi/

Lehdistön yhteyshenkilö Marketing Communications Manager Northern Europe Bath & Wellness

Villeroy & Boch Gustavsberg Oy