Peilin koko ja muoto vaikuttavat olennaisesti kylpyhuoneen ilmeeseen ja tunnelmaan. Esimerkiksi leveä IDO Reflect -tasopeili tuo tilaan avaruutta ja keveyttä, kun säilytys keskitetään IDO Elegant -kalusteisiin.

​Tyylikäs ja fiksusti valaistu kylpyhuonepeili kirkastaa arjen

Aamun ensimmäinen ja illan viimeinen omakuva katselee meitä yleensä kylpyhuoneen tai wc:n peilistä. Muille kylpyhuoneiden peilit kasvoineen ovat tulleet entistä näkyvämmäksi niin sanottujen peiliselfieiden ansiosta. Etenkin perheen nuoriso julkaisee mielellään sosiaalisessa mediassa kuviaan, jotka on napattu älypuhelimella kylpyhuoneen peilistä.

“Kylpyhuoneeseen voi toki valita peilin upeat selfiet mielessään, mutta suosittelen käyttämään myös muita perusteita”, hymyilee Maarit Yltävä IDO-tuotteita valmistavan Geberitin teknisestä tuesta.

Tilan käyttäjät on silti syytä pitää keskiössä, kun suunnittelee kotiinsa uutta kylpyhuonetta tai muutoksia vanhaan.

“Vaihtoehtoja on tarjolla todella paljon, joten peiliä valitessaan kannattaa ihan ensimmäiseksi pohtia, onko kylpyhuone tai wc tarkoitettu koko perheen käyttöön vai ainoastaan aikuisille, lapsille tai vaikkapa vieraille. Käytetäänkö peiliä esimerkiksi parranajoon tai meikkaukseen ja onko tarvetta säilytystilalle”, Yltävä neuvoo.

Suuret tasopeilit allaskaapin yllä luovat tilantuntua, mutta toisaalta peilikaapit saattavat jopa tuplata kylpyhuoneen tai wc:n säilytystilat. Ratkaisuja on hyvä miettiä sekä käytännöllisyyden että tunnelman kannalta.

“Usein säilytystila painaa vaakakupissa enemmän kuin kevyt ilme. Etenkin vanhoissa asunnoissa on yleensä rajallisesti neliöitä, jolloin joudutaan miettimään tarkemmin säilytysratkaisuja. Tällöin valitaan peilikaappi.”

Peilin valaistus tukee yleisvalaistusta

Kylpyhuoneessa peilin ja yhtä lailla koko tilan valaistus vaikuttaa olennaisesti tunnelmaan ja arjen sujuvuuteen. Yltävän mukaan valaistuksen merkitys ymmärretään yhä paremmin.

“Valaistusta ja peilivalintaa osataan nykyään ajatella kokonaisuutena. Hyvä valaistus syntyy nimenomaan kerroksellisuudesta. Yleisvalaisin on usein katossa, ja peilikaapin ylä- ja alavalo ovat lähempänä tarkkuutta vaativia toimintoja.”

Yltävä muistuttaa, että remonttikohteissa on tärkeä ottaa huomioon olemassa olevan valaistuksen värisävy.

“Muuten saattaa käydä niin, että yleisvalaistus on lämmin, ja peilikaapin valaistus on kylmä. Yleisvalaisimen polttimen pystyy usein vaihtamaan vastaamaan peilikaapin värilämpötilaa, jos on jo ehtinyt valita väärän sävyn.”

Kylpyhuoneen ihanteellinen valaistus saattaa vaihdella vuorokaudenajan mukaan. Aamulla ja päivällä kirkasta yleisvalaistusta tukee peilin tai peilikaapin valaistus.

“Iltaisin – vaikkapa kylpiessä tai saunoessa – on mukava hemmotella itseään himmeämmässä valaistuksessa. Myös öisin on mukavampi piipahtaa kylpyhuoneen tai wc:n puolella valaistuksessa, joka ei virkistä ja häiritse liikaa unta.”

IDOn peilikaapeissa kekseliäitä ratkaisuja

Tyylin ja käytännöllisyyden lisäksi olennaista pesutilojen valaistuksessa on turvallisuus. Valaisimien on oltava hyväksyttyjä märkätiloihin.

“Kaikkien IDO-peilien ja -peilikaappien valaisimet ovat IP44-hyväksyttyjä, mikä tarkoittaa valaisimien kestävän kosteutta ja vesiroiskeita. Valonlähteenä kaikissa on energiatehokas LED. Joissakin malleissa on hipaisukytkin, jonka avulla valon saa päälle ja pois”, Yltävä kertoo.

IDO-peilikaapeissa on kekseliäitä yksityiskohtia, jotka on suunniteltu helpottamaan arkea. Esimerkiksi IDO Reflect Plus -peilikaapissa on peilit molemmin puolin ovea sekä sisällä suurentava peili ja magneettilista, johon saa kätevästi pinsetit ja sakset. Pistorasian lisäksi peilikaapissa on USB-portti laitteiden lataamiseen.

“IDO Glow -peilikaapin ovet ovat erikokoiset, minkä ansiosta peilikuvansa näkee ilman häiritsevää saumakohtaa. Siitä voi olla iloa vaikkapa peiliselfien ottajalle”, Yltävä vinkkaa.

Keveyttä IDOn valikoimaan tuovat IDO Reflect -tasopeilit, joissa on valaisin molemmilla sivuilla sekä IDO Reflect Top -tasopeilit, joiden yläosassa on muista malleista poiketen erillinen valaisin.

Tutustu tarkemmin IDOn peileihin, peilikaappeihin ja valaisimiin seuraavassa osoitteessa: https://www.ido.fi/tuotteet/kalusteet/peilit-peilikaapit-ja-valaisimet/

IDOn viisi vinkkiä kylpyhuoneen peili- ja valaistusvalintoihin

1. Jos tarvitset paljon säilytystilaa, kannattaa suosia peilikaappia, joka kätkee sisäänsä paljon tavaraa ja kekseliäitä ratkaisuja.

2. Kun tavoitteena on ilmeeltään kevyt kylpyhuone, keskitä säilytys allaskaappiin tai -laatikostoon ja valitse tyylikäs ja fiksusti valaistu tasopeili.

3. Muista peilien tilaa avartava vaikutus. Jos säilytystilaa on riittävästi, pientä kylpy- tai wc-tilaa kannattaa suurentaa isolla tasopeilillä.

4. Ajattele tilan valaistusta ja peiliratkaisua kokonaisuutena, jotta lopputulos on yhtä aikaa tunnelmallinen ja käytännöllinen.

5. Valitse turvalliset valaisimet, jotka on suunniteltu nimenomaan märkätiloihin. Tunnistat kosteutta ja roiskeita kestävän valaisimen IP44-merkinnästä.