Alkuvuoden liikuntainnostus näkyy myös vakuutusyhtiössä

Liian tarmokas kuntoilun tehostartti voi aiheuttaa vammoja, joista toipuminen kestää pitkään. If vinkkaa, miten tapaturmien todennäköisyyttä voi pienentää.

Vuodenvaihteen jälkeen liikuntakeskuksissa on jälleen tavallista enemmän kuhinaa, ja monet aloittavat jonkin uuden liikuntaharrastuksen. Alkuvuoden liikuntapiikki näkyy myös vakuutusyhtiö Ifin korvauspuolella. Liikuntatapaturmia sattuu Ifin korvaustilastojen mukaan eniten juuri tammikuussa. Tyypillisiä liikuntaharrastuksissa sattuvia vahinkoja ovat lihasten ja jänteiden venähdykset ja revähdykset.

– Muista huolellinen lämmittely ennen kuin suunnistat salilla raskaiden painojen kimppuun. Anna lisäksi keholle aikaa tottua uuteen kuntoilurytmiin rauhassa. Liian kunnianhimoiseen kuntoiluspurttiin ei kannata lähteä suin päin, Ifin korvausasiantuntija Anne Koivisto muistuttaa.

Huolellinen lämmittely ja treenin jälkeinen venyttely ovat tärkeitä keholle, jotta lihakset ehtivät sopeutua tulevaan rutistukseen ja palautua siitä kunnolla.

Vinkit turvalliseen kuntokuuriin

• Aloita kuntoilu pikkuhiljaa. Älä rääkkää itseäsi, vaan malta ottaa hieman rauhallisemmin ensimmäiset viikot erityisesti, jos et ole harrastanut liikuntaa säännöllisesti pitkään aikaan.
  • Harjoittele kuntosalilla sellaisilla painoilla, joita jaksat varmasti nostaa. Varmista, että teet liikkeet oikein.
  • Huolla kehoa aina lämmittelemällä ennen treeniä ja venyttelemällä kuntoilun jälkeen.
  • Hidasta vauhtia pukuhuoneen suihkutiloissa. Lattialla oleva vesi ja pesuaineet voivat tehdä lattialaatat todella liukkaiksi, jolloin liukastumisvaara on suuri.
  • Tarkista, korvaako vakuutuksesi liikuntatapaturmia. Ifin tapaturma- ja liikkujavakuutus kattaa tavanomaisten tapaturmien lisäksi liikkujalle tyypillisten vammojen hoitokuluja. Tällaisia liikkujan vammoja ovat esimerkiksi rasitusmurtumat, tenniskyynärpää ja penikkatauti.

Lisätietoja: Ainomaija Pippuri, viestintäjohtaja, If, puh. 050 424 4217, ainomaija.pippuri@if.fi

• liikuntatapaturmat
  • liikunta