Vahinkotilastot vihjaavat: suomalaisten kuntokuuri tyssää kesäkuuhun

Kesän alkaminen näkyy liikuntatapaturmien määrässä. Kesäheinäkuussa sattuu selvästi vähiten liikuntatapaturmia, kun taas eniten haavereita sattuu tammikuussa. Kesällä tapaturmia sattuu erityisen paljon ulkoillessa, kodin kunnostustöissä ja matkoilla.

Liikuntatapaturmien määrä kulkee käsi kädessä suomalaisten liikkumisinnon kanssa. Ifiin ilmoitetaan eniten liikuntatapaturmia tammikuussa, jolloin kuntokeskukset pullistelevat urheilullisen elämän aloittajista. Selvästi vähiten tapaturmia liikkuessa sattuu kesä–heinäkuussa.

Heinäkuussa liikuntatapaturmia sattuu murto-osa huippukuukausiin verrattuna.

– Tapaturmat eivät kuitenkaan vähenny kesällä, ne vain muuttavat muotoaan. Kesällä tapaturmia sattuu ulkoillessa, kodin ja pihan kunnostustöissä sekä matkoilla, kertoo Ifin henkilökorvausten asiantuntija Anne Koivisto.

Eri liikuntalajeista eniten tapaturmia sattuu jalkapallossa, jääkiekossa ja salibandyssä.

– Lajit, joissa liikutaan kovaa vauhtia ja tehdään äkkinäisiä jarrutuksia, keikkuvat tapaturmatilastojen kärjessä. Liikuntatapaturmat ovat tyypillisesti venähdyksiä, revähdyksiä ja murtumia.

If tarjoaa toukokuun lopusta lähtien aiempaa laajempaa turvaa liikuntavammojen varalle. Uusi tapaturma- ja liikkujavakuutus kattaa tavanomaisten tapaturmien lisäksi liikkujalle tyypillisten vammojen hoitokuluja. Tällaisia liikkujan vammoja ovat esimerkiksi rasitusmurtumat, tenniskyynärpää ja penikkatauti.

Anne Koivisto, henkilökorvausten asiantuntija, If, p. 010 515 8437, anne.koivisto@if.fi
Mari Huotari, viestintäpäällikkö, If, p. 050 424 0067, mari.huotari@if.fi

• yleisimmät liikuntatapaturmat