Pelolla vai psykologialla? Seinäjoella luvassa vastauksia johtamisen haasteisiin

Kolmatta kertaa järjestettävä Hyvän johtamisen foorumi 28.9.2017 Seinäjoki Areenassa pureutuu tällä kertaa myynnin johtamisen psykologiaan ja pelolla johtamisen problematiikkaan.

Myynti- ja markkinointitaidot kaipaavat kovasti kehittämistä Suomessa. Moni johtaja kokee riittämättömyyttä myyntityön johtamisessa. Siksi siihen pitää panostaa paljon nykyistä enemmän. Usein myyntityö mielletään aggressiiviseksi tuputtamiseksi ja väkisin myynniksi. Sitäkin toki vielä näkee, mutta myyntityössä korostuu entistä enemmän kuuntelun ja asiakkaan todellisten tarpeiden tunnistaminen. Suomen ainut myynnin johtamisen professori Petri Parvinen puhuu räväkkään tyyliinsä myynnin arvostuksesta ja tyylikkään vuorovaikutuksen johtamisesta.

Toisena raflaavana otsikkona on pelolla johtaminen. Teemaan johdattaa osuvasti jokin aika sitten ilmestynyt ”Pelolla johtaminen on perseestä”-kirja, joka säväyttää jo otsikollaan. Vielä enemmän ajatuksia heräsi luettuani kirjan. Tavallisten ihmisten tarinat omilta työpaikoiltaan hätkähdyttävät. Voiko näin olla vielä tänäkin päivänä. Pelolla johtaminen on yleisempää kuin olemme ajatelleet. Tätä ei oikein haluaisi uskoa, mutta uskottava se on, kun tarinoita lukee.

Niin yleistä pelolla johtaminen on, että kirjan tekijät uskaltavat väittää kaikkien syyllistyvän siihen silloin tällöin.

Pelolla johtamista käsitellään foorumissa draaman keinoin. Esiintyjinä ovat yksi kirjan tekijöistä Maarika Maury sekä Reidar Wasenius. Tiedossa on varmasti puhutteleva ja sykähdyttävä esitys.

Esiintymään pääsee myös viime vuonna vuoden eteläpohjalaiseksi johtajaksi valittu nuori K-rautakauppias Iiro Takala. Hän puhuu innostavaan tyyliinsä asiakkaan ymmärtämisen merkityksestä ja omasta käytännön johtamisestaan.

Tapahtuma huipentuu vuoden eteläpohjalaisen johtajan valintaan. Siihen on jo tähän mennessä tullut ennätysmäärä ilmiantoja lukuisilta työpaikoilta.

Luvassa on siis painavaa asiaa johtamisesta. Hyvän johtamisen foorumi on saavuttanut ilahduttavan laajasti vastakaikua. Johtamisen kehittämisen merkitys on Etelä-Pohjanmaalla ymmärretty. Se lupaa hyvää työyhteisöjen menestymiselle vaatimustason kasvaessa kaikilla sektoreilla.

Tapaamisiin

Markku Haapasalmi, Hyvän johtamisen foorumin puheenjohtaja