Start up -tarina: Into lisäsi uskoa ja intoa

Teksti: Kirsi Kuusisto, kuva: StudioStreet

Yrittäjän on joskus vaikea nähdä oman yrityksensä kehittämismahdollisuuksia. Toukokuussa 2016 yrityksen perustaneet Tarja Keen ja Tuula Pekkala kertovat saaneensa Into Seinäjoki Oy:ltä yritykseensä uskoa ja niin, intoa.

– Ensimmäisen kerran kuultiin Inton palveluista rekrymessuilla ja perhetapahtumassa. Sitten lähdettiin mukaan Into Seinäjoki Oy:n tarjoamaan koulutukseen alkaville yrittäjille. Osallistuimme seminaariin ja olemme lähettäneet hakemuksen vientikatapulttiin. Kansainvälisiä kontakteja Italiasta ja Ruotsista saimme niitäkin Inton kautta. Myös Komia-markkinoinnissa toteutettuun 100 yrittäjätekoa Suomen puolesta –kampanjaan pääsimme mukaan. Jopa meidän yksi protovaiheessa oleva tuote - talutusvyö - on nimetty Inton mukaan, nauravat molemmat.

Entisessä työpaikassaan Desinghouse Topcanis Oy:ssä Lapualla tutustuneet naiset alkoivat miettiä yhteisen yrityksen perustamista jo lyhyen työkaveruuden jälkeen. Tuulalla on tekstiilialan ammattilaisena suunnitteluosaamista, ja datanomin tutkinnosta on hyötyä muun muassa kuvankäsittely- ja markkinointitöissä. Tarja puolestaan hallitsee useita vieraita kieliä ja ulkomailla asuneena ymmärtää kulttuurierojen vaikutukset myyntityössä sekä vastaa yrityksen taloushallinnosta.

Naisten yritys FinNero Oy Ltd on lemmikkitarvikkeiden valmistaja. Runsas tuotevalikoima on suunnattu koirille, mutta sitä suunnitellaan laajennettavaksi myös hevostarvikkeisiin.

Kansainvälistyminen oli molemmille itsestään selvää heti alkumetreiltä lähtien. Tärkeimpiä vientimaita ovat tällä hetkellä Japani ja Espanja.

– Tavoitteena on työllistää kaksi-kolme työntekijää ja mahdollistaa tulevaisuudessa vaikkapa oma etätyöskentely etelän lämmöstä, Tarja naurahtaa.

Vinkkinä muille alkaville yrittäjille Tarja ja Tuula toteavat: ”Tarvitset rohkeutta ja suunnitelmallisuutta. Elämä kantaa, kun luotat itseesi.”

• business
  • kasvu