Klaukkalan myymälään asennettiin aurinkovoimala lokakuun aikana

JYSKille kolme uutta aurinkovoimalaa

JYSK lisää aurinkosähkön tuottoa myymälöissään ja kolme uutta JYSKin myymälää saa jatkossa täysin uusiutuvaa sähköä suoraan omalta katoltaan. Syyskuussa asennettiin Klaukkalan JYSK-myymälään aurinkopaneelit ja syksyn aikana aloitetaan vielä asennustyöt Pieksämäen ja Porvoon JYSK-myymälöissä.

JYSKin ensimmäinen aurinkovoimala valmistui Kirkkonummen myymälän katolle Solarigo Systems Oy:n rakentamana vuonna 2020. Kolmen vuoden aikana olemme lisänneet aurinkosähkön tuotantoa ripeään tahtiin. Aurinkovoimaa hyödynnetään nyt Kirkkonummen ja Klaukkalan lisäksi Forssan, Järvenpään, Kangasalan, Keravan, Kokkolan, Kouvolan, Lappeenrannan, Lapuan, Nokian, Hämeenlinnan, Kajaanin ja Oulun JYSK-myymälöissä. Solarigo Systems Oy on tuottanut kahta lukuun ottamatta kaikki JYSKin aurinkovoimalat.

– On mahtavaa, että saamme vielä tämän vuoden puolella uusia aurinkopaneeleita myymälöiden katoille. Vastuullisena yrityksenä teemme aktiivista työtä energiatehokkuuden eteen ja luomme erilaisia ratkaisuja. Loppuvuoden uusien asennuksien jälkeen meillä on 16 myymälän katolla aurinkovoimala. Tuolloin katoilla olevien paneelien määrä on yhteensä 1175, kertoo JYSKin Development Coordinator Maiju Försti-Tarkiainen.

Klaukkalan kiinteistön omistaja Innovestor on myös tyytyväinen JYSKin hankkeeseen.

– Taivaalta saamme puhdasta sähköä, ja moderneissa rakennuksissamme katoilla on tilaa sekä kantavuutta aurinkopaneeleille. Useimmissa uusissa kohteissamme sähkökytkennät ovat jo lähes valmiina aurinkoenergian hyödyntämiseen. Vuokranantajana haluamme aktiivisesti mahdollistaa vuokralaistemme siirtymisen aurinkovoiman pariin. Pyrimme edistämään siirtymää pois fossiilisista polttoaineista ja tukemaan yhteiskunnan omavaraisuutta. Olemme tyytyväisiä siihen, miten sujuvasti tämä hanke ja yhteistyö JYSKin kanssa on edennyt, kertoo- Elie Kopaly Innovestor Groupista.

JYSKin myymälöiden katolla olevat aurinkopaneelit tuottavat keskimäärin 28 MWh puhdasta ja uusiutuvaa sähköä JYSKin myymälän omaan käyttöön. Tämä vastaa noin 18 sähkölämmitteisen kerrostaloyksiön vuosikulutusta. Myymälöissä sähköä kuluu pääosin valaistukseen ja ilmanvaihtoon erityisesti päivisin, jolloin aurinkovoimala tuottaa hyvin. Huhti-elokuun aikana aurinkosähköjärjestelmät tuottavat lähes saman verran sähkö kuin myymälät kuluttavat. Tuotannon ja kulutuksen mahdollinen ylijäämä siirtyy muun verkon käytettäväksi.

Klaukkalan aurinkovoimalan rakensi JYSKin Suomen aurinkosähkön toimittaja, Solarigo Systems Oy.

– JYSK jatkaa aurinkopaneelien asennuksia ja tavoitteena on kymmenen uutta voimalaa kuluvan tilikauden aikana. Tavoitteen saavuttamiseksi toivomme vahvaa yhteistyötä vuokranantajiemme kanssa. Aurinkosähkön lisäksi kehitämme jatkuvasti energiatehokkuutta myymälöissä muun muassa led-valaistuksella ja myymälän varasto- ja sosiaalitiloihin asennutetuilla liiketunnistimilla, kertoo Försti-Tarkiainen.

Lisätietoja: JYSK, Development Coordinator Maiju Försti-Tarkiainen, puh. +358 44 5933095, mafo@JYSK.com

Maiju Försti-Tarkiainen

Development Coordinator, Finland +358 44 5933095

Tervetuloa JYSK Suomi !

JYSK on kansainvälinen nukkumiseen, huonekaluihin ja sisustukseen erikoistunut tanskalainen perheyritys. Skandinaaviset juuret ja muotoilukieli tekee sisustamisesta helppoa niin kotona, toimistossa kuin ulkona puutarhassa.

JYSKillä on yli globaalisti 3300 myymälää ja verkkokauppa 48 eri maassa. Tarjoamme huipputarjouksia ja asiantuntevaa asiakaspalvelua lähellä asiakasta.

Perustaja Lars Larsen avasi ensimmäisen myymälänsä Tanskassa vuonna 1979. Nykyään JYSK työllistää yli 30 000 kolleegaa. JYSK on osa perheomistuksessa olevaa Lars Larsen -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli 5.9 € miljardia. JYSKin kokonaisliikevaihto oli 5.2 miljardia euroa tilikaudella 2022/23.