Vuoden 2023 JYSK-stipendit viidelle lupaavalle nuorelle urheilijalle

Vuoden 2023 JYSK-stipendit viidelle lupaavalle nuorelle urheilijalle

Suomen Paralympiakomitean pääyhteistyökumppani JYSK palkitsee vuosittain nuoria paraurheilijoita JYSK-stipendeillä. Tänä vuonna stipendejä jaetaan aiemman kolmen sijaan yhteensä viidelle urheilijalle. 1000 euron arvoisen stipendin ja lisäksi tuotelahjan saavat yleisurheilija Mattias Asp, uimari Ronja Hampf, ratsastaja Laura Kangasniemi, maalipalloilija Jasmin Mikkola sekä parajääkiekkoilija Tuomo Niskanen.

Paralympiakomitean pitkäaikainen yhteistyökumppani JYSK tukee nuoria paraurheilijoita eteenpäin urheilu-urillaan ja inspiroi samalla heidän esimerkkinsä kautta kaikkia suomalaisia liikkumaan enemmän. JYSK on jakanut jo vuodesta 2015 lähtien stipendejä lajissaan kehittyneille nuorille paraurheilijoille.

Aiemmin JYSK-stipendit on jaettu vuosittain kolmelle nuorelle urheilijalle. Tänä vuonna JYSK haluaa kirittää entistä useamman uraa, ja jakoi kansainvälisen vammaisten päivän 3.12. kynnyksellä 1000 euron stipendin ja lisäksi 258 euron arvoisen tuotelahjan yhteensä viidelle lahjakkaalle nuorelle.

Stipendit jaettiin perjantaina 1.12. JYSK Suomen pääkonttorilla järjestetyssä juhlatilaisuudessa, jossa oli paikalla myös aiempina vuosina JYSK-stipendeillä palkittuja urheilijoita.

– JYSK:lle nuorten paraurheilijoiden tukeminen on jo vuosia ollut merkityksellinen valinta ja kunnia-asia. Haluamme olla mukana tukemassa urheilijoiden kokonaisvaltaista kehittymistä niin urheilussa kuin urheilukenttien ulkopuolellakin. Erityisen iloisia olemme voidessamme olla tukemassa stipendien avulla näitä nuoria urheilijoita matkallaan kohti tavoitteittaan, sanoo JYSK Suomen viestintäpäällikkö Taija Paavola.

Tulevaisuuden lupaukset toteuttavat ansiokkaasti kaksoisuraa

Nyt stipendeillä palkituista paraurheilijoista valtaosa kuuluu Paralympiakomitean Tulevaisuuden tähdet -ryhmään, johon valitaan vuosittain noin 25 lupaavaa urheilijaa kehittymään kohti huipputasoa. Ryhmän urheilijoilla polku on auki aina paralympialaisiin asti, ja osa tavoittelee tosissaan paikkaa jo seuraaviin, Pariisin 2024 kesäparalympialaisiin.

Myös tämänvuotisten JYSK-stipendiaattien joukossa on nuoria, joilla siintävät silmissä jo Pariisin kisat, mutta myös sellaisia, jotka ottavat lajeissaan vasta ensiaskeleita kansainvälisellä tasolla.

JYSK-stipendiaattien valinnoissa on otettu huomioon urheilijan kokonaisvaltainen kehittyminen ja tuloksen tekeminen, niin urheilussa kuin urheilukenttien ulkopuolellakin.

– Osa tämänvuotisista stipendiaateista on jo ottanut isoa roolia maajoukkuetasolla, osa taas osoittanut muuten hienosti potentiaalia ja kehittynyt urheilijana. Kaikki viisi ovat kuluvan vuoden aikana myös menestyneet kaksoisuralla yhdistäessään urheilun opiskeluun tai yrittämiseen, kehuu Suomen Paralympiakomitean valmennuspäällikkö Tuomas Törrönen.

Vuoden 2023 JYSK-stipendiaatit

Mattias Asp, yleisurheilu

22-vuotias Mattias kilpailee ahkerasti sekä parayleisurheilun että vammattomien yleisurheilun kansallisissa kilpailuissa juoksun pikamatkoilla. Vasa IS -seuran edustaja on parantanut tällä kaudella reilusti pystyjuoksijoiden T46-luokan SE-aikaa 400 metrillä. Vastikään Mattias suoritti varusmiespalveluksen merivoimissa, mistä kotiutui reservin upseerina. Urheilun rinnalla Mattias opiskelee parhaillaan AMK-tutkintoa, ja on kuulunut Tulevaisuuden tähdet -ryhmään vuodesta 2021 alkaen.

Ronja Hampf, uinti

17-vuotias Ronja on hyvässä kehitysvauhdissa kohti kansainvälistä tasoa. Toukokuussa 2023 hän osallistui ensimmäisiin kansainvälisiin kilpailuihinsa Saksassa järjestetyissä parauinnin World Series kilpailuissa, missä tuloksena oli uusia henkilökohtaisia ennätyksiä sekä sokeiden urheilijoiden S11-luokan uusi SE-aika 200 metrin vapaauinnissa. Helsingfors Simsällskapetin edustaja on löytänyt toimivan rytmin urheilun ja lukio-opintojen yhdistämisessä samalla kun on treenannut ensimmäistä vuottaan Tulevaisuuden tähdet -ryhmän mukana.

Laura Kangasniemi, ratsastus

23-vuotiaan Lauran tavoite, ratsastaa paikka Pariisin 2024 paralympialaisiin, otti ison harppauksen eteenpäin hänen saavuttaessaan ensimmäisen arvokisaedustuksensa Saksan EM-kisoihin kesällä 2023. Urheilijanuransa rinnalle ja sen mahdollistamiseksi alun perin Haapavedeltä kotoisin oleva Laura on rakentanut yrittäjänä toimimisen mallia, ja järjestää muun muassa Voimaa unelmasta -puhetilaisuuksia yrityksille.

Jasmin Mikkola, maalipallo

20-vuotias Jasmin on kehittynyt Paralympiakomitean Tulevaisuuden tähdet -ohjelmassa treenaamiensa parin vuoden aikana hienosti. Kotkalaissyntyinen on tullut jo valituksi maalipallon arvokilpailuihin ja saanut peliminuutteja naisten maajoukkueen kakkossentterinä. Tässä roolissa kotimaassa Aisti Sportia edustava Jasmin löi itsensä läpi syksyllä 2022. Urheilun ohessa Jasmin on opiskellut restonomin ammatillisen tutkinnon, ja jatkanut sen jälkeen yhteisöpedakogin AMK-opintoihin.

Tuomo Niskanen, parajääkiekko

Riihimäen Kiekko-Nikkareita kotimaassa edustava Tuomo on tehnyt erittäin nopean nousun parajääkiekon maajoukkueen Paraleijonien eturivin pelaajaksi. Motivaatio kehittyä paremmaksi pelaajaksi on erittäin vahva, ja Tuomo tekee kehittymisen eteen paljon töitä. 27-vuotias kuuluu jo nyt maajoukkueen top 5 -pelaajiin, ja tulevaisuudessa paraleijonalla on potentiaalia olla osana jo joukkueen top 3 runkoa. Urheilu-uran rinnalla Tuomo aloitti viime syksynä 3,5 vuotta kestävän apuvälineteknikon tutkinnon suorittamisen ammattikorkeakoulussa.

JYSK-STIPENDIN SAAJAT 2015–2022

• 2015: Jenna Saarinen (uinti), Marcus Kavaleff (purjehdus)
  • 2016: Inkki Inola (hiihto), Santeri Kiiveri (alppihiihto)
  • 2017: Kaisla Osara (ratsastus), Jessica Kerttunen (ratsastus), Jessika Markkanen (uinti)
  • 2018: Sini Paukkeri (yleisurheilu), William Söderling (uinti), Miina Grönroos (maalipallo)
  • 2019: Iida Lounela (yleisurheilu), Aaro Mäkelä (pöytätennis), Nader Khalili (uinti)
  • 2020: Vilma Berg (yleisurheilu), Ville Nieminen (uinti), Eetu Kuisma (yleisurheilu)
  • 2021: Daniela Sohlman (uinti), Santeri Karvo (yleisurheilu), Venla Salo (sulkapallo)
  • 2022: Nette Kiviranta (alppihiihto), Eemi Rovio (parajääkiekko), Kasper Vuorinen (sähköpyörätuolisalibandy)

Koontikuvan kuvaajat: Mattias Asp /Wilma Lassfolk, Vasabladet, Ronja Hampf /Hampfin oma arkisto, Jasmin Mikkola /Juhani Järvenpää, Laura Kangasniemi /Minna Pekkonen, Tuomo Niskanen / Mikhail Trushkov, WPIH

Lisää kuvia stipendiaateista käytettävissä täältä

Taija Paavola

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäpäällikkö +358 407 797 298 JYSK Suomi

Tervetuloa JYSK Suomi !

JYSK on kansainvälinen nukkumiseen, huonekaluihin ja sisustukseen erikoistunut tanskalainen perheyritys. Skandinaaviset juuret ja muotoilukieli tekee sisustamisesta helppoa niin kotona, toimistossa kuin ulkona puutarhassa.

JYSKillä on yli globaalisti 3300 myymälää ja verkkokauppa 48 eri maassa. Tarjoamme huipputarjouksia ja asiantuntevaa asiakaspalvelua lähellä asiakasta.

Perustaja Lars Larsen avasi ensimmäisen myymälänsä Tanskassa vuonna 1979. Nykyään JYSK työllistää yli 30 000 kolleegaa. JYSK on osa perheomistuksessa olevaa Lars Larsen -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli 5.9 € miljardia. JYSKin kokonaisliikevaihto oli 5.2 miljardia euroa tilikaudella 2022/23.