Ohita
Makuuhuoneen sisustus saattaa kieliä parisuhteen yhteisten vuosien määrästä – voisiko rakkautta osoittaa ystävänpäivänä antamalla puolison laittaa sänkyyn eri kuosia olevat lakanat?

Tiedote -

Yli puolet suomalaisista nukkuu puolison tai kumppanin kanssa, kertoo JYSKin vuoden 2024 alussa teettämä laaja unitutkimus. Miehet eivät välitä kukkakuosista, mutta nukkuvat sellaisissa lakanoissa kuitenkin usein. Miten parisuhteen pituus korreloi makuuhuoneen sisustuksen kanssa?

JYSKin Näin Suomi nukkuu-tutkimus paljastaa, että makuuhuoneessa käytetyt vuodevaatteiden materiaalit, kuosit tai tyynyjen määrä saattavat paljastaa jotain parisuhteessa vietettyjen vuosien määrästä.

Parisuhteessa alle vuoden olleet suosivat puuvillaa vuodevaatteissa

Tutkimuksen mukaan puuvillaisia vuodevaatteita käyttää 77 prosenttia alle vuoden parisuhteessa olleista. Vain 43 prosenttia 1-2 vuotta parisuhteessa olleista suosii puuvillaa, joten ero on suuri. Huomattavaa on myös, että yli kolmasosa parisuhteessa enintään kaksi vuotta ollutta ei osaa sanoa, mitä materiaalia vuodevaatteet ovat.

Vain joka kymmenes pitkässä parisuhteessa (yli 21 vuotta) ei osaa kertoa vuodevaatteiden materiaalia, eli materiaalin merkitys näyttää korostuvan parisuhteen pidentyessä. Flanellia ei suosi enää kuin yli 21 vuotta parisuhteessa olleet, joista seitsemän prosenttia pitää flanellisista lakanoista.

“Puuvillan suosio näkyy meillä myynnissä ja puuvillasatiini on toinen suosikki (luonnon) materiaaleista, jonka ylellistä tuntua asiakkaat arvostavat. Myös pellavalakanoiden suosio on edelleen kasvussa”, JYSKin aluepäällikkö Irina Salonen kertoo.

Samanlaiset vuodevaatteet kertovat pitkästä parisuhteesta

Jos sängystä löytyy kaksi eri peittoa, on kolmella neljästä (77 %) suomalaisesta aina samanlaiset lakanat kahdessa erillisessä peitossa, jos kyseessä on pitkä parisuhde (yli 21 vuotta). Maksimissaan kaksi vuotta kestäneissä parisuhteissa vain puolella suomalaisista on samanlaiset lakanat erillisissä peitoissa, eli yhteneväinen kuosi saattaa kieliä pitkästä parisuhteesta.

Tutkimus paljastaa, että vain kaksi prosenttia miehistä kertoo pitävänsä kukkakuoseista vuodevaatteissa. Naisista puolestaan joka kuudes innostuu kukkakuosista. Vain kahdeksan prosenttia yli 21 vuotta parisuhteessa olleista pitää kukkakuosisista lakanoista, kun taas 1-2 vuotta parisuhteessa olleista joka neljäs innostuu kukkakuosista.

Huomattava fakta on myös, että 23 prosenttia alle kaksi vuotta parisuhteessa olleista kertoo pitävänsä kukkakuoseista, kun taas yli 21 vuotta jatkuneissa suhteissa enää kahdeksan prosenttia pitää kukkakuoseista.

”Naiset käyvät selkeästi enemmän valitsemassa ja ostamassa lakanoita. Kuoseissa on erilaisia trendejä. Nyt esimerkiksi kukkakuosinen ERNA on ollut suosittu kuosi viime syksystä asti”, Salonen sanoo.

Tuplapeitolla vai omilla peitoilla?

Parisängyssä nukkuessaan suomalaiset suosivat yhden hengen peittoja – vain yksi viidestä suomalaisesta valitsee parisänkyyn tuplaleveän kahden hengen peiton. Määrä on korkein alle vuoden kestäneissä parisuhteissa, sillä joka neljäs alle vuoden parisuhteessa elänyt nukkuu tuplapeiton alla. Yli 21 vuotta kestäneissä parisuhteissa elävistä suomalaisista vain 13 prosenttia nukkuu tuplapeitolla. Yli 60-vuotiaista tuplapeiton valitsee vain kahdeksan prosenttia suomalaista. Myös myynneissä näkyy, että vanhemmat ihmiset eivät yleensä suosi tuplapeittoja.

”Yleisesti voisi sanoa, että JYSKissä näkyy miten ihmiset panostavat nukkumiseen. Tuplapeitto jakaa mielipiteitä. Myynti tuplapeiton osalta kasvaa koko ajan, mutta omat peitot pitävät pintansa. Ehkä nuoret pariskunnat suosivat muita enemmän tuplapeittoa”, Salonen sanoo.

Päätelaitteet sängyssä tuoreiden parisuhteiden ongelma

Toisin, kun saattaisi ehkä olettaa, ovat päätelaitteet useammin sängyissä juuri tuoreissa parisuhteissa. Yli puolet alle vuoden parisuhteessa olleista käyttää mielestään päätelaitetta liikaa sängyssä. Parisuhteen keston ollessa yli 21 vuotta, päätelaitetta käyttää mielestään liikaa enää 13 prosenttia vastanneista.

Ystävänpäivänä rakkautta voikin osoittaa asettamalla päätelaitteen pois päältä tai antamalla puolison valita lakanat sänkyyn. Kenties puolison voi yllättää kokeilemalla, miltä näyttävät eri kuosia olevat pussilakanat parisängyssä?

JYSK teetti tutkimuksen Sanoman Suomitutka-paneelin kautta. Tulokset ovat kattavia valtakunnallisesti ja kyselyyn vastasivat 18-69-vuotiaat suomalaiset.

Aiheet

JYSK on kansainvälinen nukkumiseen, huonekaluihin ja sisustukseen erikoistunut tanskalainen perheyritys. Skandinaaviset juuret ja muotoilukieli tekee sisustamisesta helppoa niin kotona, toimistossa kuin ulkona puutarhassa.

JYSKillä on yli 3300 myymälää ja verkkokauppa 48 eri maassa. Tarjoamme huipputarjouksia ja asiantuntevaa asiakaspalvelua lähellä asiakasta.

Perustaja Lars Larsen avasi ensimmäisen myymälänsä Tanskassa vuonna 1979. Nykyään JYSK työllistää yli 30 000 kolleegaa. JYSK on osa perheomistuksessa olevaa Lars Larsen -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli 5.91 € miljardia. JYSKin kokonaisliikevaihto oli 4,87 miljardia euroa tilikaudella 2021/22.

Taija Paavola

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäpäällikkö +358 407 797 298 JYSK Suomi

Tervetuloa JYSK Suomi !

JYSKillä on yli globaalisti 3300 myymälää ja verkkokauppa 48 eri maassa. Tarjoamme huipputarjouksia ja asiantuntevaa asiakaspalvelua lähellä asiakasta.

Perustaja Lars Larsen avasi ensimmäisen myymälänsä Tanskassa vuonna 1979. Nykyään JYSK työllistää yli 30 000 kolleegaa. JYSK on osa perheomistuksessa olevaa Lars Larsen -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli 5.9 € miljardia. JYSKin kokonaisliikevaihto oli 5.2 miljardia euroa tilikaudella 2022/23.