Ohita
Suurin osa suomalaisista kertoo nukkuvansa hyvin – Maailman unipäivänä JYSK haluaa nostaa esiin hyvän unen tekijöitä

Tiedote -

63 prosenttia vastanneista kertoi nukkuvansa erittäin tai melko hyvin, kertoo JYSKin vuoden 2024 alussa teettämä laaja unitutkimus. Pimeä, hiljainen nukkumisympäristö ja huoneen sopiva lämpötila koetaan erittäin merkittävinä tekijöinä hyvää unta tavoitellessa. Kun mietitään tuotteita, patjalla, tyynyllä ja peitolla koetaan olevan suurin vaikutus unen laatuun.

JYSKin teettämä ”Näin Suomi nukkuu” -tutkimus kertoo esimerkiksi, että 41 prosenttia nukkuu yksin. 22 prosentilla lemmikkieläin nukkuu välillä sängyssä ja 13 prosentilla 30–44 vuotiaista lapsi nukkuu samassa sängyssä. Suurimmalla osalla (53 %) suomalaisista nukkumiskumppani on oma puoliso. Maailman unipäivää vietetään 15.3.2024, jonka kunniaksi JYSK haluaa nostaa esiin tekijöitä, joita suomalaiset arvostavat nukkumisessa ja millaisilla valinnoilla voi vaikuttaa hyvään uneen.

Suomalaiset nukkuvat pimeässä

Jopa 30 prosenttia suomalaisista kokee, että huoneen valaistuksella on suuri merkitys hyviin uniin. 79 prosenttia nukkuu täysin pimennetyssä makuuhuoneessa, joka korostuu erityisesti lapsiperheissä, joista 88 prosenttia nukkuu pimennetyssä huoneessa. 21 prosentti suosii hämärää valaistusta. Myös huoneen lämpötilalla on merkitystä ja 52 prosentti kertookin nauttivansa viileässä nukkumisesta.

Sänky tulisi pyhittää vain nukkumiseen

Sänkyä käytetään paljon muuhunkin kuin nukkumiseen – siellä esimerkiksi käytetään älylaitteita ja syödään. Erityisesti nämä korostuvat nuorilla aikuisilla, sillä 18–29 vuotiaista 40 prosenttia kertoo tuijottavansa aivan liikaa päätelaitteita sängyssä. Toisin, kun saattaisi ehkä olettaa, ovat päätelaitteet useammin sängyissä juuri tuoreissa parisuhteissa. Yli puolet alle vuoden parisuhteessa olleista käyttää mielestään päätelaitetta aivan liikaa sängyssä. Parisuhteen keston ollessa yli 21 vuotta, päätelaitetta käyttää mielestään liikaa enää 13 prosenttia vastanneista. Sänky kannattaisi kuitenkin pyhittää vain nukkumiseen ja koska hyvä yöuni alkaa monin tavoin patjasta, on tärkeää valita patja, joka antaa parasta mahdollista tukea ja mukavuutta. 42 prosenttia suomalaisista kokeekin, että patjalla tai sängyllä on vaikutusta hyvään uneen.

JYSKin nukkumisen asiantuntijat suosittelevat kokeilemaan patjaa aina ennen ostamista.

– Patjan jämäkkyys on osin makukysymys, mutta nukkumisasento ja paino määrittelevät myös patjan kovuuden tarvetta. Patjan valintaan vaikuttavat myös ikä, nukutko sängyssä yksin vai kumppanisi kanssa ja nukkuvatko lapset samassa sängyssä, ohjeistaa JYSKin Retail Manager Leena Pakarinen.

Unihygieniaan ja patjan pidempään käyttöikään vaikuttavat petauspatjan ja patjansuojuksen käyttö. 92 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä petauspatjaa, mikä on hyvä, sillä petauspatja tuo lisää mukavuutta ja voi vähentää patjan liiallista kovuutta tai pehmeyttä ja tekee näin patjasta mukavamman selälle. Patjansuojusta ilmoitta käyttävänsä kuitenkin vain alle puolet vastaajista (48 %), mikä on harmi, sillä patjansuoja suojaa petauspatjaa ja patjaa tehokkaasti kulumiselta, lialta ja yön aikana erittyvältä hieltä.

Tuplapeitolla vai omilla peitoilla?

Parisängyssä nukkuessaan suomalaiset suosivat yhden hengen peittoja – vain yksi viidestä suomalaisesta valitsee parisänkyyn tuplaleveän kahden hengen peiton. Määrä on korkein alle vuoden kestäneissä parisuhteissa, sillä joka neljäs alle vuoden parisuhteessa elänyt nukkuu tuplapeiton alla. Yli 21 vuotta kestäneissä parisuhteissa elävistä suomalaisista vain 13 prosenttia nukkuu tuplapeitolla. Yli 60-vuotiaista tuplapeiton valitsee vain kahdeksan prosenttia suomalaista. Myös myynneissä näkyy, että vanhemmat ihmiset eivät yleensä suosi tuplapeittoja.

– Yleisesti voisi sanoa, että JYSKissä näkyy miten ihmiset panostavat nukkumiseen. Tuplapeitto jakaa mielipiteitä. Myynti tuplapeiton osalta kasvaa koko ajan, mutta omat peitot pitävät pintansa. Ehkä nuoret pariskunnat suosivat muita enemmän tuplapeittoa, kertoo JYSKin District Manager Irina Salonen.

Suomalaiset ovat tyynykansaa - Kolmasosalla on sängyssä kolme tai useampi tyyny

24 prosenttia vastaajista kokee, että hyvällä tyynyllä on merkitystä unen kannalta. Mielenkiintoinen fakta on, että lähes kolmasosalla (72 %) on sängyssä enemmän kuin yksi tyyny. 34 prosenttia nukkuu kahden tyynyn kanssa ja 38 prosentilla on kolme tai useampi tyyny sängyssä nukkumisen aikana.

– Tyynytrendi näkyy meillä siinä, että tyynyjä ostetaan myös ergonomiseen käyttöön kuten selän tueksi, vartalotyyny olan alle tai lantiotyynyiksi. On myös nähtävissä, että sängystä on tehty sisustuselementti. Tämä näkyy leveiden hotellityynyjen ja erilaisten kevyiden päiväpeittojen suosiossa, kertoo Pakarinen trendeistä.

Tyynyn valinnassa tulee huomioida myös nukkumisasento. Tutkimus paljastaa, että lähes kolme neljäsosaa nukkuu kyljellään, joille suositellaan keskikorkeaa tyynyä. Matalaa tyyny taas soveltuu selällään nukkuville, joita tutkimuksen mukaan oli vain 13 prosenttia. 9 prosenttia nukkuu vatsallaan.

JYSK teetti tutkimuksen Sanoman Suomitutka-paneelin kautta. Tulokset ovat kattavia valtakunnallisesti ja kyselyyn vastasivat 18-69-vuotiaat suomalaiset.

Kategoriat

JYSK on kansainvälinen nukkumiseen, huonekaluihin ja sisustukseen erikoistunut tanskalainen perheyritys. Skandinaaviset juuret ja muotoilukieli tekee sisustamisesta helppoa niin kotona, toimistossa kuin ulkona puutarhassa.

JYSKillä on yli 3300 myymälää ja verkkokauppa 48 eri maassa. Tarjoamme huipputarjouksia ja asiantuntevaa asiakaspalvelua lähellä asiakasta.

Perustaja Lars Larsen avasi ensimmäisen myymälänsä Tanskassa vuonna 1979. Nykyään JYSK työllistää yli 30 000 kolleegaa. JYSK on osa perheomistuksessa olevaa Lars Larsen -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli 5.91 € miljardia. JYSKin kokonaisliikevaihto oli 4,87 miljardia euroa tilikaudella 2021/22.

Taija Paavola

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäpäällikkö +358 407 797 298 JYSK Suomi

Tervetuloa JYSK Suomi !

JYSKillä on yli globaalisti 3300 myymälää ja verkkokauppa 48 eri maassa. Tarjoamme huipputarjouksia ja asiantuntevaa asiakaspalvelua lähellä asiakasta.

Perustaja Lars Larsen avasi ensimmäisen myymälänsä Tanskassa vuonna 1979. Nykyään JYSK työllistää yli 30 000 kolleegaa. JYSK on osa perheomistuksessa olevaa Lars Larsen -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli 5.9 € miljardia. JYSKin kokonaisliikevaihto oli 5.2 miljardia euroa tilikaudella 2022/23.