Marcus Lindstein ja Roger Kerttu toimivat mielellään Knauf Insulationin kanssa eristeasioissa. – Meillä on vakiintunut yhteistyösuhde ja olemme tyytyväisiä tuotteeseen.

Uutinen -

Story: MRK valitsi Knaufin Insulationin sekä taloudellisista että käytännön syistä

Merillä vietetyt vuoden – jolloin hän matkusti ympäri maailmaa varustelemassa vanhoja käyttämättömiä tankkilaivoja – antoivat Roger Kertulle kaiken tarvittavan kokemuksen lisensseistä ja sertifioinneista.
24-vuotiaana hän palasi Vallhamniin, Göteborgin lähistöllä sijaitsevalle Tjörnin saarelle, ja perusti hallien rakentamiseen erikoistuneen MRK Steel Constructionin.
– Toimimme Green Building -periaatteiden mukaisesti ja pyrimme saavuttamaan mahdollisimman pienen u-arvon, kertoo Roger Kerttu, joka valitsi lasivillan toimittajakseen Knauf Insulationin.

Ensimmäiset kymmenen vuotta MRK rakensi hallirakennuksensa muualta ostamillaan moduuleilla. Kun Marcus Lindstein tuli mukaan yritykseen noin viisi vuotta sitten, tuotekehityksessä otettiin askel eteenpäin. MRK perusti oman tuotanto-osastonsa ja ryhtyi tekemään rakenteensa itse pystyäkseen takaamaan asiakkailleen parhaan mahdollisen laadun ja kestävän kehityksen mukaiset ratkaisut.
Ratkaisu kannatti: yhtiön vuosiliikevaihto on nykyään noin 50 miljoonaa kruunua (noin viisi miljoonaa euroa) ja sillä on kolmisenkymmentä työntekijää.
­­– Rakennamme halleja, joiden koko on 1 000 neliömetristä ylöspäin. Tähän asti suurin tekemämme halli oli lähes 45 000 neliömetriä, Roger kertoo.

Green building
Hallinrakentajalle on tietenkin tärkeää löytää kustannustehokkaita kuorirakenteita. Kolmiorakenteiset kattotuolit antavat suuremman vapaan korkeuden kuin ristikkorakenteiset. Itse suunnitellut kattotuolit, joiden jänneväli voi olla jopa 70 metriä, antavat myös uusia mahdollisuuksia.
Myös rakennusten energiatehokkuus on vuosi vuodelta yhä merkittävämpi tekijä. MRK työskentelee Green Building -vaatimusten mukaisesti ja pyrkii tekemään rakennuksia, joiden U-arvo on mahdollisimman pieni.
– Teemme kaikista rakennuksista aina energialaskelman, mutta sen jälkeen on tietysti asiakkaan asia päättää esimerkiksi lämpöeristyksen tasosta.

Monia etuja
Materiaalien valitseminen sen sijaan on helppoa: MRK on käyttänyt Knauf Insulationin tuotteita jo neljän vuoden ajan. MRK:n markkinapäällikön Marcus Lindsteinin mukaan siihen on sekä taloudelliset että käytännön perusteet.
– Minun kannaltani kyse on hyvästä laadusta sopivaan hintaan. Suuri hyöty on siitä, että Knauf Insulationin eriste on hyvin pakattu lavoille ja vie vain vähän tilaa. Koska työskentelemme hyvin suurten rakennusten parissa, on tärkeää, että eriste ei vie liikaa tilaa eikä ole muiden tiellä.
– Asentajammekin pitävät Knauf Insulationin eristeistä, sillä ne ovat tukevia ja vakaita eivätkä pölyä paljon, Marcus Lindstein sanoo.
Kaikki siis puhuu sen puolesta, että hyvin toiminut yhteistyö Knauf Insulationin kanssa jatkuu.
– Meillä on vakiintunut yhteistyösuhde ja olemme siihen tyytyväisiä. Näin me haluamme toimia kaikkien tavarantoimittajiemme kanssa. Toimittajan vaihtaminen jokaiseen projektiin ei ole meidän tapamme, sanoo Roger Kerttu.

Lisätietoja: