Uusi kävijäennätys Lakritsi- & Salmiakkifestivaaleilla

6 300 kävijää vieraili vuoden Lakritsi- & Salmiakkifestivaaleilla Wanhassa Satamassa 29.-30. lokakuuta. Kävijämäärä kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. "Olemme erittäin iloisia tästä suuresta kiinnostuksesta”, kertoo festivaalien järjestäjä Tuija Räsänen.

29.-30. lokakuuta Helsingissä järjestetyillä Lakritsi- & Salmiakkifestivaaleilla vieraili 6300 kävijää. Määrä on lähes kaksikertainen edellisvuoteen verrattuna, jolloin kävijöitä oli 3 200. Ensimmäisenä festivaalivuonna 2014 festivaalit kestivät ainoastaan päivän, ja tällöin vieraita oli 1500.

"Olemme erittäin iloisia ja yllättyneitä tästä suuresta kiinnostuksesta festivaaleja kohtaan” sanoo festivaalien järjestäjä Tuija Räsänen, joka on järjestänyt myös Tukholman Lakritsifestivaalit vuodesta 2009. ”Valitettavasti ajoittain oli liikaa tungosta, ja tähän me tulemme kiinnittämään huomiota seuraavia festivaaleja suunniteltaessa.”

125-vuotisjuhlavuottansa viettävä Fazer on jo vuodesta 2014 toiminut festivaalien pääsponsorina, ja yritys oli tänäkin vuonna aktiivisesti mukana järjestämällä loppuunmyydyt lakritsi- ja viinimaistatukset sekä työpajat. Onnistuneita uutuuksia olivat myös olut- ja lakritsimaistatus, cocktailmaistatus yhteistyössä maineikkaan A21 baarin kanssa, sekä suosittu Lakritsainen hyvinvointihuone.

Festivaaleilla oli mukana yhteensä 25 näytteilleasettajaa. Festivaaliteema oli lakritsi ja salmiakki osana ruoanlaittoa, leivontaa ja juomia. Tämä näkyi myös lavalla, jossa vieraili m.m. ruokakirjailija Hanna Stolt sekä molekyyligastronomiakokki Douglas Spiik. Festivaalikahvilassa tarjoiltiin lakritsin inspiroimaa Street Foodia sekä Minna Kedon lakritsileivonnaisia.

Eeva Lähteenmäen koristelema sisäänkäynti sai paljon kiitosta, ja monet kävijät ottivat siitä kuvia. ”Se todellakin loi kuvitelman porteista lakritsimaailmaan”, kertoo Tuija Räsänen. Halvan järjestämä lakritsitaidepaja mahtavine luomuksineen oli tänäkin vuonna hyvin suosittu. Seuraavat lakritsifestivaalit järjestetään Tukholmassa, Ericssons Globe Annexetissa 1.-2. huhtikuuta 2017.

• fazer
  • wanha satama
  • helsinki
  • lakritsi- & salmiakkifestivaalit
  • tuija räsänen
  • lakritsfestivalen

Tukholmassa ja Helsingissä vuosittain järjestettävien Lakritsi- & Salmiakkifestivaalien tavoitteena on levittää lakritsin ilosanomaa, luoda yhteisöllisyyttä ja jakaa tietoa. Tukholmassa tapahtuma on järjestetty vuodesta 2009 alkaen ja tänä vuonna se keräsi 11 000 kävijää Ericsson Globen Annexiin. Viime vuonna Helsingissä tapahtuma keräsi 3500 kävijää kahden päivän aikana, ja se oli tuplasti enemmän kuin ensimmäisenä vuonna.

Tapahtuman organisoi Tuija Räsänen, Lakrits Sverige AB.