Mikä tekee hyvän pizzan?

Keskustelu pizzasta ajautuu usein väittelyyn täytteistä (ananaksella vai ilman), mutta vaikka useimmille pizza on yhtä kuin sen täytteet, merkittävä asia pizzan onnistumisen kannalta on kuitenkin pohja. Kärjistetysti voisi sanoa, että pizza on yhtä hyvä kuin taikina, josta se on leivottu. Taikinan onnistumiseen vaikuttaa taas merkittävästi käytetyt jauhot sekä nostatus.

Tämän tietää erityisen hyvin hyvien makujen puolesta taisteleva Hungry Chef, joka lanseerasi viisi vuotta sitten ensimmäisten joukossa kuluttajamarkkinoille 00-pizzajauhot. Kotileipureille koitti uusi aika, kun Hungry Chefin 00-pizzajauhoa löytyi lähikaupasta ja napolilaistyylisen, sitkeähkön pohjan teosta tuli arkea kotikeittiöissä.

”Suomalaiset rakastavat pizzaa ja se sopii meistä niin arkeen kuin juhlaan. Pizzan ympärillä tapahtuu koko ajan ja viidessä vuodessa kauppoihin on kasvanut todellinen pizzajauhovalikoima kymmenine vaihtoehtoineen. Pizzanharrastajat panostavat sekä laitteisiin että raaka-aineisiin.” kertoo Hungry Chefin Brand Manager Cati Nylund.

Koronavuosien aikana pizzamania on kiihtynyt entisestään ja kotitalouksiin on ostettu erillisiä pizzauuneja, joissa lämpötila nousee jopa satoja asteita korkeammalle kuin perinteisessä kotiuunissa. Hungry Chef testaili ja totesi, että kauppojen hyllyistä monta vuotta löytynyt 00-Pizzajauho ei ollut parhaimmillaan näin korkeissa lämpötiloissa. Joten piti lähteä etsimään erityistä, pizzauunilämpötiloihin soveltuvaa jauhoa. Etsintä tuotti tulosta ja nyt kaupoista löytyy todellinen premium -pizzajauho, Nascosto.

Nascosto on italiaa ja tarkoittaa salassa olevaa, kätkettyä. Nyt tämä salaisuus on kuitenkin löytänyt tiensä Suomen perukoille! Pizzahifistelijät arvostavat korkeaa gluteenipitoisuutta ja korkeaa W-lukua, joka takaa voimakkaan sitkon ja näin myös todella pitkän nostatusajan. Nascostojauhoista tehdyn pizzapohjan voi tehdä jääkaappiin tekeytymään parikin vuorokautta ennen paistamista.

Testautimme Nascosto Pizzajauhoa todellisilla ammattilaisilla, Pizzanpaistajat Ry:n hallituksen jäsenillä. Tältä varsin autenttiselta testiryhmältä jauho sai todella hyvän arvion ja mm. seuraavat kommentit:

”Käsiteltävyys on hyvä näillä jauhoilla ja taikinasta saa silkinpehmeän nopealla käsittelyllä. muotoiltavuus on myös helppoa”

”Vahvuudesta kertoo myös sekin, että täytteet ei kostuta pohjaa niin nopeasti kuin yleisillä jauhoilla”

”kokonaisuudessaan erittäin monipuolinen ja hyvä jauho pizzanleipomiseen”

Hungry Chefin liiketoiminnasta vastaava Business Manager Jukka Kamula kertoo, että pizzauunit lämpenevät entistä enemmän keväällä ja kesää kohden pizzanpaisto vain tihenee. Kesä on varsinaista pizzasesonkia ja olemme huomanneet, että juhannuspizzasta on tulossa uusi perinne monen mökkiläisen tai lomansa aloittavan keskuudessa. Hungry Chefin uutuusputki ei tämän kevään 2022 osalta jää Nascosto 00-Pizzajauhoon, vaan tulossa on aivan lyömätön täytevaihtoehto mausteisten täytteiden ystäville. Tästä kuitenkin lisää aivan pian, nyt keskitymme tämän salaisuuden, pizzauuneille erityisesti soveltuvan Nascoston saamiseen mahdollisimman laajalle Suomeen. Tuleva kesä tulee olemaan aivan valtavan herkullinen pizzagenressä Chefin osalta!

• Elintarvikkeet

• hungry chef