Mokkapalarakkaus roihuaa

Maailman suurin Van Houten mokkapala palkittiin parhaana tilateoksena Lejos 100 – Ruoalla saa leikkiä näyttelyssä.

Lasipalatsin aukiolle 1.9. pystytetty innovatiivinen ympäristötaiteen näyttely syntyi 100-vuotisjuhliaan viettävän perheyhtiö Lejoksen ja LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin kuvataiteen Lappeenrannan opiskelijoiden yhteistyönä.

Opiskelijat ovat koko viime kevään ja kesän tehneet valmiiksi suunnittelemiaan Lejoksen löytöretkeilijän ja sen edustamien brändien tarinoista inspiroituneita teoksia. Lehtori, taiteilija William Dennisukin ja pajamestari Nikolai Virolaisen johdolla opiskelijat ovat tuottaneet sekä teknisesti että taiteellisesti yhdeksän upeaa työtä. Nämä ovat 8.9. klo 18.00 asti yleisön ihailtavina ilmaisena näyttelynä.

Aamupäivän aikana tuomaristo arvioi kaikki työt ja valitsi voittajateoksen, joka oli erityisen herkullinen ja leikillinen. Arvovaltaiseen kilpailuraatiin kuuluivat lehtori, taiteilija William Dennisuk, filosofiantohtori, taidehistorioitsija ja tietokirjailija Tuula Karjalainen, Amos Rexin museojohtaja Kai Kartio sekä Helsingin kaupungin kulttuurijohtaja Mari Männistö ja Lejoksen liiketoimintajohtaja Katri Heinonen.

Teosten korkea taso yllätti niin Lejoksen kuin tuomaristonkin. Opiskelijat ovat onnistuneet hyvin ilmaisemaan leikillisyyttä, saamaan teosten mittasuhteet tilaan sopiviksi sekä kuvaamaan brändien kautta iloa ja hauskuutta, mutta myös herkkyyttä.

Van Houten ja Mokkapala valloitti yksimielisesti tuomariston, ja sen tekijä, Antti Ahtee, palkittiin stipendillä sekä kunniakirjalla. Onnellinen voittaja on käyttänyt työssään pahvia, solumuovia, kevyttasoitetta, maalia ja metallilankaa. Kokinopintojakin kokeillut Antti liittää mokkapaloihin lapsuuden muistot. Antin mukaan lapsena tuntui siltä, että kun pöydässä on mokkapaloja, on maailmassa kaikki hyvin.

Van Houten ja Mokkapala -teoksen voitto oli mukava yhteensattuma, sillä se on ensimmäinen Lejoksen edustamista brändeistä ja on pysynyt matkassa mukana jo sata vuotta. ”Teos on myös visuaalisesti houkutteleva, ja näyttää siltä, että se myös maistuu herkulliselta”, totesi Lejoksen liiketoimintajohtaja Katri Heinonen.

Tuomaristo kuvaili poptaiteen hengessä syntynyttä voittajateosta vaikuttavaksi veistokseksi, joka sopii mittasuhteiltaan mainiosti ympäristöönsä Amos Rexin kumpujen juurelle. Teoksen tekninen taso ja viimeistelty toteutus tekivät vaikutuksen raatiin.

Tuomaristo halusi antaa lisäksi kaksi kunniamainintaa, joista toinen on Café Lasipalatsin sisäpihan ikkunaan sijoitettu Mari Koskelan konseptuaalinen Yöpäiväkirja. Sitä kiiteltiin vähäeleiseksi, herkäksi mutta vahvaksi työksi, jossa leikkimielinen materiaalinen käyttö herättää ajattelemaan ajankulkua syvällisesti.

Uuspoppia parhaimmillaan edustaa Heli Toikan Esko-pukki, joka on evoluution muokkaama isoisä Ella-keinuhevosesta. ”Upeaa muotoilua – kohtaaminen Eskon kanssa jää varmasti jokaisen mieleen. Se sopii ympäristöön monella tapaa”, kuvaili Tuula Karjalainen.

• Taide

• #lejos100