Vera Haanpään jättikuutio LÖYTÖRETKEILIJÄN EVÄÄT valloitti yleisön Ruoalla saa leikkiä! -näyttelyssä

”Espanjaksi Lejos tarkoittaa kauas, kaukana. Siitä ajatukseni lähti, ja aloin selvittää, mistä kaikkialta Lejoksen tuotteet tulevat. Työstäni löytyvät niiden maiden liput, missä Lejoksen tuotteita valmistetaan. Lippuja on 28, ne on leikelty tuhansista Kitchen Joy-ateriapakkauksista ja niillä on päällystetty jättikokoinen, uusia makuja metsästävän löytöretkeilijän eväslaatikko.” taustoittaa tarinaa suosikkityön takaa sen tekijä Vera Haanpää.

Yksityiskohta "Löytöretkeilijän eväät" -teoksesta
Tuhansilla Kitchen Joy ateriapakkauksilla päällystetty jättikuutio valloitti yleisön

Ruoalla saa leikkiä! – innovatiivinen ympäristötaiteen näyttely oli esillä Helsingissä Lasipalatsin aukiolla 1.–8.9.2021 ja siellä kävi noin 2000 vierailijaa.

”Olemme suomalainen perheyritys Lejos Oy ja vietämme parhaillaan 100-vuotisjuhlaamme. Sen kunniaksi tuotimme ihan uudenlaisen ympäristötaiteen näyttelyn, jossa taiteen keinoin esittelimme yrityksemme ja edustamiemme brändien tarinoita. LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin kuvataiteen opiskelijat Lappeenrannassa suunnittelivat ja työstivät yhdeksän huikeaa tilataideteosta opettajansa William Dennisukin johdolla ja yrityksemme tukemana opiskeluprojektina.” kertoo tapahtuman kokonaisuudesta vastannut Brand Manager Anne-Marie Suomalainen.

Näyttelyn parhaana työnä tuomaristo palkitsi Antti Ahteen veistoksellisen "Van Houten ja Mokkapala", maailman suurimman mokkapalan.

Van Houten ja mokkapala
Taiteilija Antti Ahteen teos Van Houten ja mokkapala Lasipalatsin aukiolla syyskuussa 2021

Tuomariston kunniakirjan ja stipendin voittaja veistoksellinen ikoninen kaakaopaketti sisälsi myös koodin suoraan suosittuun mokkapalareseptiin.

Lisäksi tuomaristo halusi antaa kunniamaininnat kahdelle hyvin erilaiselle taitavasti toteutetulle työlle: Heli Toikan Ella’sin pakkauksilla päällystetylle Esko-pukille, joka sulatti monen pienemmän ja suuremman kävijän sydämen,

Esko
Taiteilija Heli Toikan teos Esko Lasipalatsin aukiolla syyskuussa 2021

sekä Mari Koskelan Teekannen teepusseista työstetylle Yöpäiväkirjalle, joka koostuu 365 yhteen ommellusta Teekannen teepussista muodostaen vuoden kierrosta kartan ja monta muuta yllätystä.

Yöpäiväkirja
Taiteilija Mari Koskelan teos Yöpäiväkirja Cafe Lasipalatsin ikkunassa syyskuussa 2021

Kaikille töille pyritään löytämään jatkosijoituspaikka uudessa inspiroivassa ympäristössä. Mikäli sinulla on hyvä paikka tarjolla jollekin työlle, voit olla suoraan yhteydessä Lejoksen Anne-Marie Suomalaiseen.

Lisätietoja:

LEJOS OY:

Näyttelykoordinaattori Anne-Marie Suomalainen, 040 541 5271, anne-marie.suomalainen@lejos.fi

PR-päällikkö Säde Svar, 040 077 7285, sade.svar@lejos.fi

• Taide

• #ruoallasaaleikkiä
  • lejos100

Lejos Oy on vuonna 1921 perustettu suomalainen perheyritys, joka on jo sadan vuoden ajan tunnistanut ja tuonut Suomeen kiinnostavia makuja ja laatubrändejä maailmalta. Kaikki alkoi kaakaosta, joka vielä 1920-luvulla oli harvinaista herkkua. Alusta saakka valikoimaan kuuluneen Van Houtenin kaakaon lisäksi Lejokselta löytyvät muun muassa ikoniset Sunsweet- ja Sun-Maid-tuotteet, uudet tulokkaat kuten NOCCO ja Kitchen Joy, sekä ikiomat merkit Lagom ja Hungry Chef.

Asiakkaina ovat päivittäistavarakaupat, tukkukaupat, kioski- ja huoltoasemaketjut, hotelli- ja kahvilaketjut, kuntosalit ja urheilupaikat, henkilöstöravintolat ja toimistot, verkkokaupat, erikoismyymälät sekä elintarviketeollisuus. Lejoksella on yli 20 päämiestä 12 maassa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2020 oli 48,7 milj. euroa. Lejos Oy on osa Juuranto Groupia. www.lejos.fi #lejos100 @lejosfinland