Ruoalla saa leikkiä – Innovatiivisen ympäristötaiteen näyttely Lasipalatsin aukiolla

Lejos Oy järjestää 100-vuotisjuhlansa kunniaksi 1.–8.9. Lasipalatsin aukiolla ympäristötaiteen näyttelyn, jossa esitellään taiteen keinoin yrityksen tuotevalikoimaa historian varrelta. LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin kuvataiteen opiskelijat Lappeenrannassa ovat suunnitelleet ja työstäneet yhdeksän tilataideteosta 100-vuotisjuhlavuottaan viettävän Lejoksen edustamista brändeistä. Näyttelyssä ovat esillä muun muassa Van Houten maailman suurin mokkapala ja Teekanne yöpäiväkirja, joka koostuu 365 yhteen ommellusta teepussista muodostaen vuoden kierrosta kartan. Ulkoilmanäyttely on avoin kaikille, ja siihen on vapaa pääsy.

Suomalainen perheyritys Lejos Oy tuottaa yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin Lappeenrannan kuvataideopiskelijoiden kanssa Helsingin ydinkeskustaan Lasipalatsin aukiolle yhdeksän tilataideteosta, jotka ovat saaneet inspiraationsa Lejoksen edustamista brändeistä sekä yrityksen satavuotiselta löytöretkeilijän taipaleelta. Lejos on rikastuttanut suomalaista ruokakulttuuria Van Houten -kaakaon, Sun Maid -rusinoiden ja Sunsweet -luumujen tapaisilla ikonisilla tuotteilla jo sadan vuoden ajan. Syyskuussa osa näistä ruokapöydän tutuista tuotteista tuodaan Helsingin katukuvaan taiteen keinoin. Ulkoilmanäyttely on avoin kaikille, ja siihen on vapaa pääsy.

Kuvataiteen opiskelijat näyttävät, miten ruoalla saa leikkiä

Taideteosten takana on kymmenen kuvataiteen opiskelijaa LAB-ammattikorkeakoulusta. Opiskelijat tutustuivat alkukeväällä Lejoksen tuotevalikoimaan sekä niiden tarinoihin ja pakkauksiin. Tuotteet ovatkin monelle kuluttajille tutumpia kuin satavuotias perheyritys niiden taustalla.

”Kurssilaiset innostuivat hauskasta ja mielenkiintoisesta toimeksiannosta. Toteuttamiskelpoisia, huikeita luonnoksia syntyi toistakymmentä, ja niitä työstettiin upeiksi taideteoksiksi”, kertoo kurssien vetäjä, kuvataiteilija, lehtori William Dennisuk LAB-ammattikorkeakoulusta.

Lejoksen tuoteperheestä taiteilijan oivaltavan näkemyksen saavat Van Houtenin ja Teekannen lisäksi Barebells, The Gutsy Captain Kombucha, Ella’s Kitchen, Hungry Chef, Halo Top, Kitchen Joy ja Nobe.

Tuotevalikoima taipuu taiteeksi

Lejoksen tuoteperheestä taiteilijoiden ajatuksissa ja käsissä syntyi veden kielelle tuovan mokkapalan ja herkän teekalenterin lisäksi Barebells-proteiinipirtelöpulloista lähes kolmeen metriin kurkottava proteiiniketjun osaa muistuttava spiraali. The Gutsy Captain Kombucha -pulloista rakentui kombuchasienen taiteellinen muoto ja Ella´s Kitchen sarjan smoothiepussit pukivat keinuhevosen esi-isän, Esko-pukin iloisen punaiseen asuun. Hungry Chef Pizzakastikepulloihin on säilötty lelu- ja leikkiaiheisia lapsuusmuistoja vesiväritöiden muodossa. Halo Top -jättijäätelöpurkit on valettu betonista ja niillä istuskelu on sallittua. Kitchen Joy -ateriapakkauksen muotoisen eväslaatikon kyljistä löytöretkeilijä voi bongata 28 eri maiden lippua ja Nobe Aloe Vera -juomapullot järjestäytyivät valtavaksi ympyräksi, jota kelpaa tarkastella joka puolelta.

”Opiskelijat pääsivät heti ideoimaan, miten materiaaleja voi työstää, mutta myös miten teoksista saadaan esimerkiksi säänkestäviä.”, Dennisuk täsmentää ja kiittelee Lejosta kulttuurin ja oppilaitoksen tukijana. Arvovaltainen tuomaristo valitsee voittajatyön, myös yleisöäänestyksen voittanut teos palkitaan.

Näyttelyn voittaja palkitaan tuhannen euron Lejos 100 -stipendillä. Kilpailuraatiin kuuluvat William Dennisukin lisäksi filosofiantohtori, taidehistorioitsija ja tietokirjailija Tuula Karjalainen, Amos Rexin museojohtaja Kai Kartio sekä Helsingin kaupungin kulttuurijohtaja Mari Männistö ja Lejoksen liiketoimintajohtaja Katri Heinonen.

Teokset ovat nähtävillä viikon ajan sekä aukiolla että verkossa, jossa yleisö voi äänestää suosikkiaan. Lejoksen edustaja on paikalla Lasipalatsin aukiolla päivisin klo 10–18.

Näyttelykävijän makuaistiakin hemmotellaan, sillä Lasipalatsin Café Lasipalatsissa on näyttelyn ajan myynnissä Lejoksen tuotteista loihdittuja erikoisherkkuja. Vitriinistä löytyvät esimerkiksi näyttelyn tuottajan, Helena Saine-Laitisen kehittelemät kanarieskarullat sekä pokemokkapalat, jonka reseptin voi bongata Van Houten ja Mokkapala -teoksesta. Tarjolla on myös laaja kattaus Lejoksen edustamia juomia.

Näyttely ja yleisöäänestys verkossa: www.lejos.fi/lejos-100-lasipalatsinaukiolla

Lisätietoja:

LEJOS OY:

Näyttelykoordinaattori Anne-Marie Suomalainen, 040 541 5271, anne-marie.suomalainen@lejos.fi

PR-päällikkö Säde Svar, 040 077 7285, sade.svar@lejos.fi

Näyttelyn kuraattori Helena Saine-Laitinen, helena.saine-laitinen@hotmail.fi, 045 179 4977

LAB-ammattikorkeakoulu Lappeenranta:

Lehtori William Dennisuk, william.dennisuk@lab.fi, 040 153 4395

Osaamispäällikkö Eija Mustonen, eija.mustonen@lab.fi, 040 763 3690

• Taide

• lejos100
  • lejos

Lejos kartalla suomalaisten mausta jo 100 vuoden ajan

Lejos Oy on vuonna 1921 perustettu suomalainen perheyritys, joka on jo sadan vuoden ajan tunnistanut ja tuonut Suomeen kiinnostavia makuja ja laatubrändejä maailmalta. Kaikki alkoi kaakaosta, joka vielä 1920-luvulla oli harvinaista herkkua. Alusta saakka valikoimaan kuuluneen Van Houtenin kaakaon lisäksi Lejokselta löytyvät muun muassa ikoniset Sunsweet- ja Sun-Maid-tuotteet, uudet tulokkaat kuten NOCCO ja Kitchen Joy, sekä ikiomat merkit Lagom ja Hungry Chef.

Asiakkaina ovat päivittäistavarakaupat, tukkukaupat, kioski- ja huoltoasemaketjut, hotelli- ja kahvilaketjut, kuntosalit ja urheilupaikat, henkilöstöravintolat ja toimistot, verkkokaupat, erikoismyymälät sekä elintarviketeollisuus. Lejoksella on yli 20 päämiestä 12 maassa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2020 oli 48,7 milj. euroa. Lejos Oy on osa Juuranto Groupia. www.lejos.fi #lejos100 @lejosfinland