Löfbergs panostaa näyttävästi ICE-jääkahveihin keväällä ja kesällä 2024

Löfbergs panostaa näyttävästi ICE-jääkahveihin keväällä ja kesällä 2024

Tummapaahtoisen kahvimarkkinan edelläkävijä Löfbergs tavoittelee seuraavaksi kylmäkahvien markkinajohtajuutta. Löfbergs ICE -jääkahveille luotu uusi markkinointiviestinnän konsepti jalkautuu huhtikuusta eteenpäin laajasti mediaan.

Yhä useampi suomalainen kaataa kuppiinsa tummapaahtoista kahvia. Ainakin osa kunniasta kuuluu ruotsalaiselle Löfbergsille, joka tuli muutama vuosi sitten ryminällä Suomen kahvimarkkinaan ja on onnistunut valtaamaan tilaa hyllyissä – ja kahvipöydissä. Ilta-Sanomien suuressa kahviäänestyksessä Löfbergs voitti viikko sitten hopeasijan.

– Olemme onnistuneet menestyksekkäästi muuttamaan suomalaisten kahvitottumuksia tummempaan suuntaan, kertoo Löfbergs Suomen Head of Marketing Leif Sjöblom.

– Suodatinkahviemme markkinoinnissa olemme kiinnittäneet tuotteemme suomalaiseen sielunmaisemaan lupauksella Vahva kahvi vahvalle kansalle. Uskomme löytäneemme mielenkiintoisen näkökulman myös ICE-jääkahviemme markkinointiin.

Löfbergs ICE:n uusi Pinnalta viileä, sisältä vaikka mitä -konsepti nostaa keskiöön suomalaisten viileyden ja pohtii mitä kaikkea värikästä, persoonallista ja mielenkiintoista jäisen kuoremme alta löytyykään. Konseptin suunnittelusta ja jalkautuksesta vastaa luova hybriditoimisto Nitro, ja filmituotannot ovat Nitro Filmin käsialaa. Konsepti näkyy monipuolisesti mediassa koko vuoden 2024, niin jatkuvana mainontana kuin kampanjaluonteisesti. Toimenpiteiden pääpaino on digitaalisissa kanavissa sekä nuorten suosimissa alustoissa, kulutushetkiä unohtamatta.

Kylmän kahvin markkina käy kuumana
Suomalaiset juovat edelleen eniten kahvia maailmassa, mutta Gen Z -sukupolven kuluttajat valitsevat todennäköisemmin kylmän kahvijuoman kuin perinteisen kuuman kahvin. Kylmiä kahvijuomia pidetään raikkaampina, paremman makuisina ja enemmän nautintoa antavina. Lisäksi some vaikuttaa ostopäätökseen: esimerkiksi jääkahvien kirkkaat värit näyttävät paremmilta kuvissa. Eikä kylmä kahvijuoma ole enää Suomessakaan vain kesäpäivien viilentävä nautinto – jääkahveja juodaan yhä enemmän ympäri vuoden.

– Kylmäkahvien markkinan odotetaan kasvavan tulevina vuosina globaalisti jopa parinkymmenen prosentin vuosivauhdilla, kertoo Sjöblom.

– Suuret kahvilaketjut, jotka ovat rantautuneet Suomeenkin, ohjaavat trendejä, ja toisaalta somessa nousevat trendit eivät noudattele maiden rajoja. On-the-Go-tuotteiden kysyntä myös lisääntyy koko ajan. Haluamme ilman muuta olla kuluttajien pulssilla ja vastata heidän tarpeisiinsa myös päivittäistavarakaupan puolella. Lisäksi kuuntelemme tarkalla korvalla horeca-asiakkaidemme näkemyksiä ja pyrimme kehittämään valikoimaamme myös heidän tarpeidensa mukaan.

Uutuustuotteessa maistuu pehmeä vanilja
Löfbergs tuo toukokuussa kauppoihin uuden ICE-jääkahvin, Löfbergs ICE Cappuccino Vanillan. Siinä yhdistyvät runsaan täyteläinen cappuccino sekä pehmeän kermainen vanilja. 100 % Arabica-pavuista valmistetulla kahvilla on Reilu Kauppa -sertifiointi. Kuten muutkin ICE-tuotteet myös tämä maistuu parhaalta viilennettynä.

Leif Sjöblom
Löfbergs Finland Oy
Head of Marketing
leif.sjoblom@lofbergs.se