Ohita
Löfbergs rahtaa vuosittain merten yli reilut 36 000 tonnia raakakahvia. Nyt kuljetukset muuttuvat fossiilittomiksi. Näin kertovat Kajsa-Lisa Ljudén Löfbergsiltä ja Matilda Jarbin Scanlogista.

Löfbergs varmistaa sataprosenttisen fossiilittomat merikuljetukset

Löfbergs ottaa uuden tärkeän askeleen hiilijalanjälkensä pienentämiseksi. Yhteistyössä logistiikkayhtiö Scanlogin kanssa perheomisteinen kahvipaahtimo varmistaa sataprosenttisesti fossiilittomat merikuljetukset. Hanke vähentää yrityksen CO2-päästöjä 1 800 tonnilla.

– Tämä on yksi vastuullisuusmatkamme virstanpylväistä. Näin vähennämme merikuljetuksista aiheutuvia päästöjä 100 prosenttia ja voimme tarjota asiakkaillemme entistä vastuullisempaa kahvia, Löfbergsin vastuullisuusjohtaja Kajsa-Lisa Ljudén sanoo.

Edelläkävijät
Löfbergs on ensimmäisenä yrityksenä mukana Scanlogin uudessa ratkaisussa, joka vähentää merikuljetusten päästöjä 100 prosenttia. Alukset käyttävät polttoaineena biokaasua* massataseperiaatteen mukaisesti. Löfbergs maksaa toisin sanoen biokaasusta, jolla yrityksen käyttämä raakakahvi kuljetetaan alkuperämaasta.

Biokaasua tuotetaan lannasta, ja polttoaineena se pienentää eniten päästöjä fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.

- Biokaasu on kalliimpaa kuin fossiiliset polttoaineet, mutta meillä ei ole varaa jättää sitä käyttämättä. Meidän on vähennettävä päästöjä arvoketjumme kaikissa osissa. Olemalla ensimmäisenä rahoittamassa polttoaineen vaihtoa sataprosenttisesti osoitamme, että toimiva ratkaisu on olemassa. Toivottavasti tämä kannustaa muitakin mukaan, Kajsa-Lisa Ljudén sanoo.

Ainutlaatuinen ratkaisu
Kuljetusten osuus maailmanlaajuisista päästöistä on 14 prosenttia. Juuri tämän vuoksi Scanlog kehitti fossiilittomiin merikuljetuksiin keskittyvän tuotteensa. Varustamoista riippumaton tuote vähentää päästöjä 100 prosenttia, mikä tekee siitä ainutlaatuisen. Riippumaton osapuoli on vahvistanut positiiviset vaikutukset.

- Merikuljetuksiin ei ole aiemmin kiinnitetty juuri huomiota. Siksi on tärkeää, että on olemassa Löfbergsin kaltaisia yrityksiä, jotka uskaltavat olla edelläkävijöitä ja osoittaa, että päästöjä voidaan vähentää tässä ja nyt. Toivottavasti se kannustaa muitakin yrityksiä ja nopeuttaa välttämätöntä muutosta kuljetusalalla, Scanlogin vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Matilda Jarbin sanoo.

*Käytettävä biokaasu on nesteytettyä biokaasua (Liquefied Biogas, LBG).

Aiheet

Löfbergsin kahvipaahtimo on vuonna 1906 perustettu ruotsalainen perheyritys. Yrityksen palveluksessa on nykyään 300 kahvin ystävää Pohjois-Euroopassa. Yhteistä meille on intohimo hyvään kahviin, trendien seuraamiseen ja kestävän kehityksen tukemiseen. Liikevaihtomme on 2 miljardia Ruotsin kruunua, ja olemme yksi maailman suurimmista luomukahvin ja Reilun kaupan kahvin ostajista. Löfbergs on osa Löfbergs Groupia, joka omistaa myös tavaramerkit Peter Larsen Kaffe ja Kobbs. www.lofbergs.fi

Leif Sjöblom

Lehdistön yhteyshenkilö Löfbergsin Suomen Out of Home -markkinoista vastaava johtaja + 46 70-248 84 67

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Corporate Communications +46 703 55 64 22

Löydä juuri oma vahvuutesi

Löfbergsin kahvipaahtimo on vuonna 1906 perustettu ruotsalainen perheyritys. Yrityksen palveluksessa on nykyään 300 kahvin ystävää Pohjois-Euroopassa. Yhteistä meille on intohimo hyvään kahviin, trendien seuraamiseen ja kestävän kehityksen tukemiseen. Liikevaihtomme on 2,7 miljardia Ruotsin kruunua, ja olemme yksi maailman suurimmista luomukahvin ja Reilun kaupan kahvin ostajista. Löfbergs on osa Löfbergs Groupia, joka omistaa myös tavaramerkit Peter Larsen Kaffe ja Kobbs.

651 21 KARLSTAD