Miten hyödyntää sosiaalisen median analytiikkaa?

Head of Sales and Marketing Andrew Garrett M-Brainin Saksan-toimistolta selasi hiljattain blogeja ympäri maailmaa käyttäen M-Brainin mediaseurantatyökalua M-Adaptivea. Garrett törmäsi otsikkoon, joka herätti hänen huomionsa: ”Epäilen yhä, tarvitaanko sosiaalisen median analytiikkaa” ("I'm still dubious about the need for Social Media Analytics"). Blogin kirjoittajan mukaan analytiikasta on hyötyä lähinnä tilanteissa, joissa yrityksen tuotteesta annettu negatiivinen palaute kasvaa yllättäen. Some-analytiikasta on kuitenkin paljon muuhunkin kuin suorien ostopäätösten mittaamiseen ja arvioimiseen.

Screen shot from the original blog post

Miten sosiaalisen median analytiikka sitten voi käytännössä hyödyntää yrityksen toimintaa ja markkinointia? Esimerkiksi keskustelutrendit ja mielipideilmasto on helppo tunnistaa oikeiden työkalujen avulla. Myös blogeihin vastaaminen voi tehdä ihmeitä markkinoinnille ja yrityksen brändille. Jotkut bloggaajat voivat olla mielipidevaikuttajia, ja nämä kirjoittajat täytyy pystyä löytämään muutenkin kuin sattumalta. Sosiaalisen median analytiikka on lisäksi toimiva työkalu muun muassa kilpailijoiden löytämiseen ja seuraamiseen. Analytiikan avulla on siis mahdollista saada arvokasta tietoa, joiden avulla voidaan päättää jatkotoimista.

Sosiaalisen median seurannan tärkeys nousee jatkuvasti. Jo nyt suuri osa ihmisistä käyttää internetiä ja sosiaalista mediaa päivittäin. Somessa kaikki tapahtuu nopealla sykkeellä, ja virtuaalinen maailma sekä muu todellisuus vaikuttavat toisiinsa aktiivisesti. Nykyään saatavilla on onneksi myös tietoa, jonka perusteella voimme päättää, miten itse toimimme tässä ympäristössä.

Lue koko Andrew Garrettin englanninkielinen kirjoitus täältä.

• Media, viestintä

Andrew Garrett