Sinievätonnikala (C) MSC

Tiedote -

Elinkustannuskriisi ei ole vähentänyt kiinnostusta kestävästi pyydettyyn tonnikalaan

Marine Stewardship Councilin viimeisimpien tietojen mukaan MSC:n sinisellä ympäristömerkillä merkityn tonnikalan myynnin määrä kasvoi lähes 10 prosenttia vuoden 2022–23 196 363 tonnista 217 300 tonniin talousvuonna 2023–24. Myyntimäärät ovat kasvaneet lähes 60 % kahden viime vuoden aikana. Talousvuonna 2020–2021 maailmanlaajuinen myynti oli vain 137 600 miljoonaa tonnia.

Suurin osa myydystä MSC-merkitystä tonnikalasta on säilyketonnikalaa, mutta data pitää sisällään myös tuoreen tonnikalan myynnin sertifioiduilta kalatiskeiltä, tonnikalapakasteet, valmisruoat sekä lemmikkieläinten ruoat.

Tonnikalasäilykkeet ovat ravitsevia ja edullisia proteiinin ja omega 3 -rasvahappojen lähteitä, ja ne ovat myös monen suomalaisen suosikki ruokakaapin hätävaraksi. Samalla kun elinkustannukset ovat nousseet ympäri maailmaa, monet budjettiruokabloggaajat ja somevaikuttajat ovat valinneet tonnikalasäilykkeitä resepteihinsä aina erilaisista tonnikalapastoista voileipiin, salaatteihin ja leivonnaisiin.

MSC-sertifioidun tonnikalan myynnin valtava kasvu osoittaa, että kala- ja äyriäistuotteiden kestävän hankinnan varmistaminen on kotitalouksien budjettipaineista huolimatta edelleen tärkeää kuluttajille.

Luciano Pirovano, Bolton Food & Tri Marinen vastuullisuusjohtaja, toteaa: "Trendi on selvä. Kestävästä kehityksestä on tulossa keskeinen osa brändien arvoa ja tuotteiden laatuvaatimuksia. Se on jopa välttämätöntä."

Tiedot tonnikalasäilykkeistä paljastuvat MSC:n uudessa vuosijulkaisussa. Sustainable Tuna Yearbook on kattava analyysi kestävästi pyydetyn tonnikalan maailmanmarkkinoista. Se kertoo MSC-sertifioinnin edistymisestä ja vaikutuksista maailman merillä, markkinoilla ja yhteisöissä ympäri maailmaa. Raportti on täynnä tarinoita ja tärkeitä yksityiskohtia ihmisistä, jotka työskentelevät yhdessä suojellakseen planeettaamme. Raportissa kerrotaan myös tonnikala-alan johtavista brändeistä, jotka edistävät MSC-merkittyjen tuotteiden markkinoita.

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön mukaan vuosittain pyydetyn tonnikalan kokonaismäärä on kasvanut tasaisesti 1950-luvulta lähtien. Sen tuorein maailman kalastuksen ja vesiviljelyn tilaa koskeva raportti, State of the World's Fisheries report (SOFIA), kertoo, että vuonna 2020 pyydettiin yli 2,8 miljoonaa tonnia boniittia ja yli 1,5 miljoonaa tonnia keltaevätonnikalaa. Päivitetty SOFIA-raportti on määrä julkaista kesäkuussa 2024.

Vuoden 2023 lopussa MSC-sertifioitu tonnikala kattoi noin 33 prosenttia maailman kokonaissaaliista. Kun mukaan luetaan kalastukset, jotka ovat sitoutuneet MSC:n ohjelmaan, mutta joita ei vielä ole sertifioitu, tämä luku nousee 53 prosenttiin.

Tutkimukset, jotka osoittivat, että kolmea seitsemästä tärkeimmästä tonnikalakannastamme kalastetaan yli biologisen kestävyyden, johtivat siihen, että YK nimesi vuonna 2016 2. toukokuuta Maailman Tonnikalapäiväksi. Päivän tavoitteena oli lisätä tietoisuutta siitä, että tonnikalakantoja uhkaa tonnikalan liian suuri kysyntä. Sen jälkeen monet kalastukset ovat tehneet valtavasti töitä parantaakseen toimintatapojaan tonnikalakantojen kestävyyden varmistamiseksi. International Seafood Sustainability Foundationin tuore raportti osoittaa, että 86 prosenttia maailmanlaajuisesta tonnikalasaaliista on nyt peräisin kestävistä kalakannoista.

Nicolas Guichoux, MSC:n Chief Programme Officer, sanoo: "Ei ole yllätys, että tonnikalasäilykkeet ovat niin suosittuja – ne ovat herkullisia, terveellisiä ja näinä vaikeina taloudellisina aikoina tarjoavat vastinetta rahalle. Mutta on tärkeää, että niistä ei tule oman menestyksensä uhreja.”

"Tonnikalan saatavuuden turvaamiseksi meidän on varmistettava, että sitä pyydetään kestävällä tavalla. Kestävästi hankitun tonnikalan myynnin kasvu osoittaa, miten hyvin ostajat ymmärtävät tämän."

Tonnikalat ovat vaelluskaloja ja kannat liikkuvat usein monien eri maiden alueilla. Tämän takia kalastuksen kestävyyden varmistamiseksi tarvittavista hallintatoimenpiteistä vaaditaan usein eri maiden välisiä sopimuksia. Tämä voi olla merkittävä haaste tonnikalan kalastajille sekä alueellisille kalastuksenhallintaorganisaatioille. Esimerkiksi läntisellä keskisellä Tyynellämerellä elää yli puolet maailman boniitista, joka on yleisin säilyketonnikalalajimme. 26 maata, jotka vastaavat alueen tonnikalan kalastuksesta, käyvät parhaillaan monimutkaisia neuvotteluja sopiakseen säännöistä, joiden tarkoituksena on varmistaa, ettei tonnikalakantoja koskaan ylikalasteta.

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 500 kalastusyritystä 50 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 15 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 20 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi