Kuva: Niamh Osuillibhan

Tiedote -

MSC myöntää lähes miljoona dollaria rahoitusta kestävää kalastusta edistäville hankkeille

Marine Stewardship Council myöntää yhteensä lähes miljoona dollaria rahoitusta 22 kalastukselle ja hankkeelle 12 maassa kestävän kalastuksen ja merien suojelun tukemiseen.

Osa MSC:n Ocean Stewardship Fund -rahastosta (OSF) jaetaan 6 500 - 68 000 dollarin apurahoina. Nämä apurahat myönnetään kalastajille, tutkijoille, kansalaisjärjestöille ja opiskelijoille innovatiiviseen tutkimukseen ja uuden teknologian kehittämiseen tavoitteena edistää kestävää kehitystä merillä.

Esimerkkejä tänä vuonna rahoitetuista projekteista ovat mm. rauskujen satelliittiseuranta, merisiilien siirtäminen ja syvänmeren kameroiden kehittäminen.

Ainakin puolet apurahoista ($459 000) kohdennetaan kehittyvien maiden, kuten Indonesian, Meksikon ja Intian, kalatalouden kehittämiseen niiden siirtyessä kohti kestäviä kalastuskäytäntöjä.

Monet tämän vuoden apurahoista menevät merten monimuotoisuuden vähenemiseen liittyviin projekteihin. Niiden ajamat toiminnanparannukset auttavat suojelemaan uhanalaisia ja suojeltuja lajeja tai haavoittuvia meriekosysteemejä.

Apurahan saajiin lukeutuvat mm.:

MSC:n Ocean Stewardship Fund ohjaa 5% MSC-merkittyjen kuluttajatuotteiden myynnistä saaduista vuotuisista rojaltituotoista kestävän kalastuksen edistämiseen ja tukemiseen ympäri maailmaa.

Rahastoa laajennetaan tänä vuonna tarjoamaan lahjoituksia myös kolmannen osapuolen rahoittajilta. Sveitsiläinen hyväntekeväisyysjärjestö MAVA Foundation (MAVA) tarjoaa varoja Luoteis-Välimeren Palamòsin sinisten ja punaisten katkarapujen kannan kartoittamiseen. Hanke tukee Palamòsin katkaravun troolipyyntiä kestävien kalastusmenetelmien kehittämisessä sen tavoitellessa MSC-sertifikaattia.

Vuoden 2019 perustamisensa jälkeen Ocean Stewardship Fund -rahasto on myöntänyt apurahoja yhteensä 2,8 miljoonan dollarin arvosta (64 apurahaa).

Tutustu kaikkiin tänä vuonna Ocean Stewardship -rahoitusta saaneisiin projekteihin.

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 400 kalastusyritystä 40 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 19 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi