Ketä kiinnostaa?

Viestintätoimistojen ihmiset ovat varsinaisia moniosaajia. Toimistossa on kehityttävä käsittelemään monenlaista tietoa lähes kaikilta aloilta, jotta asiakkaan asialle saadaan tuloksia. Kukaan ei halua ottaa tietoa vastaan, jossa tiedot ovat väärin tai asia on muuten vain välikädessä väärin ymmärretty.

Aihe tuli mieleeni, kun selailin omia twiittejäni ja jäin pohtimaan, että ketäköhän tämäkin sekamelska kiinnostaa. Olen jakanut ystävällisesti tietoa puolison uudesta älypuhelimesta (kuvatviitti), etsinyt haastateltavia blogitutkimukseen (pelkkä tviitti) ja uudelleen tviitannut presidenttipelin media-analyysiä. Tviiteissä sallitaan tiedon pirstaloituminen ja hajanaisuus, eikä kukaan edes oleta, että linkin takaa löytyvässä blogissa kaikki tieto on oikein. Odotamme kuitenkin kaikki, että sanomalehdessä olevat asiat olisi edes yhteen kertaan tarkistettuja. Tässä ristitulessa – nopeus ja oikea taustatieto – viestinnän ammattilaiset koittavat luovia ja tehdä tulosta.

Pitäisikö keskittää viestinnän osaaminen painettuun sanaan ja tarjota paljon taustatietoa ja hyviä haastateltavia sekä tehdä valmiiksi hyvin taustoitettuja juttuja. Vai pitäisikö jokainen lyhyt tiedote, kuva ja älähdys tviitata eteenpäin, jotta tieto varmasti ehtii ajoissa (mihin?). Tähän vielä päälle mediakentän monimuotoisuus vuorovaikutteisuuksineen ja liikkuvine kuvineen ja äänineen ja mitä vielä.

Samalla kun pöydälläni lojuu suuren matkailubrändin viestintäsuunnitelma, vilkuilen jo kovasti täysin toisen alan vaikuttajaviestinnän haasteisiin. Lääketieteelliset haasteet saavat tänään odottaa. Ai niin, kiinnostaisikohan minua huomenna esimiesviestintä?

Tärkeintä on saada joku (mattimeikäläinen) kiinnostumaan aiheesta ja uskoa, että tekemisemme loppujen lopuksi kantaa niin suuren hedelmän, että viestintä myös vaikuttaa ihmisten tekoihin. Siksipä sanonkin rohkeasti, että on hyvä tuoda aiheet, asiat ja viestinnälliset haasteet yhdessä pohdittavaksi. Toimistossa, joka tekee monen toimialan kanssa töitä, on ymmärrystä ja osaamista niin omasta alasta kuin oman laatikon ulkopuolelta. Ja ennen kaikkea jokaisen tiedotteen, videon, tviitin, postauksen ja artikkelin kohdalla olisi hyvä pysähtyä miettimään: Ketä kiinnostaa?

Blogin on kirjoittanut Lasse Pipinen, Viestintätoimisto Deski Oy:n viestintäkonsultti.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.