Kuinka kertoa erinomaisia tarinoita Mynewsdeskillä

Kuinka kertoa erinomaisia tarinoita Mynewsdeskillä

Viestijöiden kuulee valitettavan usein sanovan, että “heillä ei ole mitään kirjoitettavaa”. He eivät usko, että heillä on mielenkiintoista sanottavaa. Tämä on viestinnän myytti, jonka haluamme kumota. Miksi? Jokaisella brändillä on tarkoitus. Jokaisella brändillä on tarina kerrottavanaan. Seuraavat vinkit auttavat sinua jakamaan tarinasi maailmalle.

1. Löydä brändisi tarkoitus

“People don’t buy what you do, they buy why you do it”. Yrityksesi tarkoituksella on väliä asiakkaalle, ja sen löytäminen on myös sisällöntuottamisen ensimmäinen vaihe. Miksi yritys on olemassa? Mitä se edustaa? Missä ovat yrityksen juuret? Mitä se haluaa saavuttaa? Vastaukset auttavat löytämään yrityksesi tarkoituksen ja tarjoavat hyvän pohjan yrityksen tarinalle.

2. Julkaise monipuolista sisältöä

Monelle yritykselle PR tarkoittaa lehdistötiedotteita. Sisältöä voi ja kannattaa kuitenkin tuottaa monessa eri formaatissa. Tässä muutama idea:

• Blogikirjoitukset
  • Webinaarit
  • E-kirjat
  • Videot
  • Kuvat
  • Infograafit
  • Sosiaalinen media

Kannattaa myös harkita eri kanaviin tuotetun sisällön linkittämistä keskenään. Esimerkiksi, e-kirjan tueksi voi tuottaa aiheeseen liittyvän webinaarin tai blogikirjoituksia, jakaa lainauksia ja statistiikkaa sosiaalisessa mediassa ja niin edelleen.

3. Otsikoissa on taikaa

Otsikon tarkoitus on a) kertoa, mistä tarinassa on kyse ja b) herättää lukijan huomio. Se ei kuitenkaan riitä. Tarvitaan ripaus taikaa. Ja me olemme löytäneet oikeat taikasanat.

Numero tai herätesana + adjektiivi + avainsana + lupaus = Täydellinen otsikko

Näistä osista syntyy ihanteellinen otsikko, vaikka erilaisia yhdistelmiä kannattaakin kokeilla. Otetaan esimerkiksi otsikko “Pudota painoa nopeasti” (lupaus). Lisäämällä otsikkoon adjektiivin ja mitattavan osan ja muuttamalla sen muotoon “Kuinka laihdut helposti 2kg viikossa” saat houkuttelevamman otsikon. Jos mahdollista, sisällytä otsikkoon huomiota herättäviä faktoja tai tilastoja, jotka tukevat viestiäsi.

4. Enemmän on vähemmän

Ihmiset ovat kärsimättömiä; haluamme tietoa helposti ja ennen kaikkea nopeasti. Vältä turhaa sanahelinää ja mene suoraan asiaan. Sisältöä luetaan ja jaetaan todennäköisemmin, jos se on helppo lukea ja sisäistää.

Me kaikki syyllistymme siihen joskus - täytämme tekstimme turhilla täytesanoilla kuten “tosi”, “todella” ja “erittäin”, vaikka useamman sanan yhdistelmä olisi useimmiten paras korvata yhdellä ilmaisulla. Esimerkiksi, lause “Hänen esitelmänsä oli todella hyvä” voidaan korvata kuvaavammalla toteamuksella “Hänen esitelmänsä oli erinomainen”. Yksinkertaista!

5. Tunne nykyiset lukijasi

On tärkeää tuntea oma kohdeyleisönsä. Tuottaakseen merkityksellistä sisältöä täytyy tuntea heidän tarpeensa ja kiinnostuksen kohteensa.

Kannattaa aloittaa tutustumalla nykyiseen yleisöönsä. Siinä apuna voi käyttää Mynewsdeskin Analyze-työkalua, jokakertoo:

• Kuka avaa sähköpostisi
  • Kuka jakaa sisältöäsi
  • Millä laitteilla sisältöäsi avataan
  • Mitä sosiaalisia kanavia kontaktisi käyttävät
  • Millaista keskustelua käyt kontaktiesi kanssa

Analytiikka auttaa rakentamaan paremman kuvan yleisösi tarpeista ja mielipiteistä. Voit käyttää tilastoja viestintäsi suunnittelemiseen ja optimoimiseen tulevaisuudessa.

6. Julkaise eri alustoilla

Uutisia ja muuta sisältöä luetaan nykyään useilla eri alustoilla, esimerkiksi uutishuoneissa, LinkedInissä, Twitterissä jne. Mynewsdeskin avulla sisältöä on mahdollista julkaista monella eri alustalla samanaikaisesti.

On tärkeää tietää, missä yleisösi on. Vaikka aktiivisuus useissa eri kanavissa onkin välttämätöntä, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kanaviin, joissa yleisösi on erityisen aktiivinen.

7. Jaa sisältöä suoraan oikeille ihmisille

Kaikki verkostosi jäsenet eivät välttämättä ole kiinnostuneet samasta sisällöstä. Mynewsdeskin avulla voit jakaa kontaktisi jakelulistoihin, joiden avulla voit lähettää oleellista sisältöä siitä potentiaalisesti kiinnostuneille vastaanottajille. Uutishuoneesi seuraajat ja tilaajat saavat myös ilmoituksen, kun julkaiset uutta sisältöä Mynewsdeskissa, eli he pysyvät tahtoessaan ajan tasalla yrityksesi julkaisemista uutisista.

Jos haluat lisää vinkkejä tarinoiden kertomiseen tai muihin PR Workflow’n vaiheisiin, tutustu uuten e-kirjasarjaamme täällä

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.