Mikä on bränditarinan hinta?

Mikä on bränditarinan hinta?

Hyvä bränditarina kiteyttää brändin olemuksen ja tarkoituksen. Se koskettaa ja herättää tunteita sekä kertoo yleisölle, mihin tarpeisiin brändi vastaa. Bränditarinat tulevat monissa eri muodoissa eikä hyvän bränditarinan kertomiseen ole yhtä oikeaa tapaa. Siihen, kuinka organisaatio päättää oman tarinansa kertoa, vaikuttavat esimerkiksi organisaation käytössä olevat resurssit, jotka riippuvat organisaation koosta ja kohderyhmästä.

Hyvän bränditarinan luominen ei välttämättä vaadi valtavaa budjettia. Hyvä tarinankerronta perustuu ajankohtaisuuteen ja kykyyn puhutella omaa kohdeyleisöä, eikä sitä mitata rahassa.

Luota tarinankerronnan ammattilaisiin

Keikkatalous on kasvava ilmiö erityisesti pienten ja keskikokoisten yritysten viestinnässä. Sen ansiosta yritykset voivat hyödyntää ammattitaitoisten kirjoittajien, freelance-toimittajien, valo- ja videokuvaajien sekä muiden luovien alojen ammattilaisten osaamista erilaisiin projekteihin, vaikka yrityksellä ei olisi resursseja palkata kokopäiväistä henkilökuntaa. Samalla pienet yritykset voivat keskittyä omiin vahvuuksiinsa viestinnästä huolehtimisen sijaan.

Ulkopuolisen avun palkkaaminen voi joskus olla hyödyllistä myös suuremmille yrityksille, jotka tuottavat paljon sisältöä talon sisällä. Freelancer voi tarjota yrityksen käyttöön erityistaitoja, joita yrityksen sisältä ei löydy, ja tuoda viestintään uusia näkökulmia.

Bränditarinan ei tarvitse maksaa maltaita

Yrityksissä usein ajatellaan, että sisällöntuotanto on liian kallista. Hyvän bränditarinan voi kuitenkin rakentaa pienemmälläkin budjetilla. Tärkeintä on taito kertoa tarinoita, jotka kiinnostavat ja koskettavat. Tarvittavien resurssien määrä riippuu myös yrityksen asettamista tavoitteista ja siitä, minkä tyyppistä sisältöä halutaan tuottaa.

Kuinka paljon bränditarina sitten käytännössä maksaa? Hero/hub/hygiene-sisältöstrategia jakaa bränditarinan rakentamiseen käytettävän sisällön kolmeen eri kategoriaan, joista jokainen vaatii eri määrän resursseja. Alta näet lyhyesti, millaista sisältöä kukin kategoria sisältää ja mikä on kunkin kategorian arvioitu hintahaarukka.

Miten eri sisältötyypit eroavat toisistaan

Hero-sisältö Hub-sisältö Hygiene-sisältö
Investoinnin taso Korkea Alhaisesta keskitasoon Alhaisesta keskitasoon
Arvioitu hintahaarukka* 8000€ - 45 000€  400€ - 8000€ 40€ - 8000€
Kuvaus  Suuren mittakaavan kampanjat, joiden tarkoitus on kasvattaa bränditietoisuutta.
Yhdistelee eri viestinnän muotoja yhdeksi kokonaisuudeksi.
Säännöllisesti julkaistua sisältöä, joka on suunnattu omalle kohdeyleisölle. Koostuu tavallisesti uutisista ja muusta toimituksellisesta sisällöstä. Avainyleisölle suunnattua sisältöä, joka vastaa asiakkaiden kysymyksiin. Sisällöt toimivat myös yksittäin.
Kuinka usein? Harvoin Usein. Sisältö käsittelee ajankohtaisia aiheita. Tarpeen mukaan. Sisältö ei tyypillisesti vanhene.
Esimerkki
  • Elokuvat
  • Brändisisältö
  • Suuret PR-kampanjat
  • Uutiset
  • Toimituksellinen sisältö
  • Podcastit
  • Ohjevideot
  • Manuaalit
  • Oppaat
  • Lyhyet blogikirjoitukset

*Hinta riippuu projektin laajuudesta ja sisältötyypistä. Sosiaalisen median julkaisut ja blogikirjoitukset maksavat luonnollisesti vähemmän kuin animoidun videon tai lyhytelokuvan tuottaminen.

Strateginen lähestymistapa tarinankerrontaan

Ihanteellisessa tilanteessa organisaatio tuottaa sisältöä kaikissa kolmessa kategoriassa. Monet pienet ja keskikokoiset yritykset ovat kuitenkin erinomaisia hub- ja hygiene-tyyppisen sisällön tuottamisessa, mutta eivät koskaan luo hero-sisältöä. Siitä huolimatta nämä yritykset voivat herättää huomiota ja saavuttaa viestinnälleen asettamansa tavoitteet. Markkinoinnin ja viestinnän tärkein tehtävä on luoda arvoa (mahdollisille) asiakkaille, mikä ei välttämättä vaadi tv-mainoksia tai muuta kallista sisältöä.

Mitä eri sisältötyypit maksavat

Alta löydät karkean arvion eri sisältötyyppien tilaamisen kustannuksista. Hintaan vaikuttavat luonnollisesti monet eri tekijät, esimerkiksi freelancerin kokemus ja erikoistumisen taso sekä yleinen palveluiden hintataso ja verotus.

Vaikka nämä hinnat olisivat oman budjettisi ulkopuolella, älä huoli - voit aina tuottaa sisältöä myös itse. Tärkeintä on, että olet vuorovaikutuksessa kohdeyleisösi kanssa ja teet töitä bränditarinasi rakentamiseksi.

Sisältötyyppi

Hintaluokka
Teksti (tiedote, blogikirjoitus, uutinen) 80€ - 550€
Valokuvat (5 kpl) 300€ - 450€
Elokuva (alle 3 minuuttia) 3500€ - 4500€
Podcast 850€ - 1300€
Käännöstyöt (alle 3000 merkkiä) 150€ - 220€
Sisällön uudelleenkirjoitus tai editointi (500 merkkiä) 80€ - 100€

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.