Miksi mediaseuranta kannattaa

Blogikirjoitus -

Miksi mediaseuranta kannattaa

Haluatko menestyä pitkällä aikavälillä? Silloin sinun täytyy tuntea oma toimialasi.

Mediaseuranta auttaa pysymään ajan tasalla toimialan uusimmista trendeistä ja tärkeimmistä tapahtumista - eikä vaadi paljoa aikaa tai resursseja. Oman alansa uutisia kannattaa seurata esimerkiksi seuraavista syistä:

1. Ennakoi muutoksia kysynnässä

Mediaseuranta voi antaa yleiskuvan markkinoilla tapahtuvista muutoksista. Jos alat huomata myymistäsi tuotteista tai palveluista enemmän mainintoja artikkeleissa, sosiaalisessa mediassa ja muissa medioissa, kysyntä saattaa olla lähitulevaisuudessa kasvussa. Jos pystyt ennakoimaan mahdolliset heilahdukset kysynnässä, voit varmistaa, että yrityksesi on valmis reagoimaan niihin nopeasti.

2. Erotu kilpailijoistasi

Mediaseuranta on helppo tapa saada selville, mitä kilpailijasi tekevät; millaisia kampanjoita kilpailijoillasi on ja kuinka paljon mediahuomiota he onnistuvat houkuttelemaan. Kilpailijoiden ideat voivat tarjota inspiraatiota omiin kampanjoihisi - tai toimia varoittavana esimerkkinä siitä, mikä ei toimi. Jos haluat erottua joukosta omaperäisyydellä, mediaseuranta paljastaa, onko joku muu jo toteuttanut parhaat markkinointi-ideasi.

3. Selvitä, mitä brändistäsi ajatellaan

Mediaseuranta on hyvä tapa arvioida markkinointikampanjoidesi toimivuutta. Tiedetäänkö brändisi olemassaolosta? Ymmärtävätkö potentiaaliset asiakkaat, mistä brändissäsi on kyse? Mediaseuranta auttaa havaitsemaan mahdolliset väärinkäsitykset brändiäsi ja yritystäsi koskien, ja reagoimaan niihin nopeasti. Seuraamalla esimerkiksi ihmisten sosiaalisessa mediassa esittämiä kysymyksiä saat selville, onko markkinointisi onnistunut välittämään tuotteestasi paikkansapitävän ja selkeän kuvan. Jos huomaat kampanjasi hämmentäneen asiakkaitasi, voit arvioida, miten viestiäsi kannattaa muuttaa.

4. Käännä negatiivinen palaute positiiviseksi

Huonoa palautetta ja negatiivisia kommentteja ei ole mukava lukea. Yritysten on kuitenkin tärkeää reagoida tuotteidensa ja palvelujensa saamaan negatiiviseen huomioon. Mediaseuranta paljastaa viipymättä, jos brändisi esitetään huonossa valossa, ja mahdollistaa välittömän reagoimisen tilanteeseen. Vastaamalla nopeasti negatiiviseen palautteeseen osoitat, että välität asiakkaidesi asiakaskokemuksesta, ja luot positiivista kuvaa yrityksestäsi.

Opi lisää mediaseurannasta

Jos haluat tietää lisää, perehdy Mynewsdeskin uuteen digitaaliseen käsikirjaan. Opas selventää, miksi toimialaseuranta on tärkeää, ja antaa käytännön neuvoja mediaseurantaan. Käsikirjasta löydät vinkkejä esimerkiksi seurattavien medioiden ja aihealueiden valintaan. Ota selvää, kuinka eri medioita seurataan tehokkaasti, ja pysy mukana toimialasi kehityksessä.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.