Mitä viestinnässä seuraavaksi?

Mitä viestinnässä seuraavaksi?

Ihan alkuun haluan kiittää kaikkia juhlijoita eilen: Kiitos, oli todella mukavaa! Juhlistimme siis uusia tilojamme asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Yleisimmät kysymykset vieraiden keskuudessa olivat tietenkin, että paljonkos teitä täällä on (23 työntekijää) ja koskas te tähän muutittekaan (kesäkuun alussa). Mutta tämän jälkeen suosituin keskustelunaihe oli ehdottomasti se, että mihin viestinnässä ollaan nyt menossa, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Me viestintätoimistossa olemme näköalapaikalla ja aika hyvä näkymä täältä onkin. Suuria trendejä on ainakin kaksi. Sisäinen viestintä jatkaa esiinmarssiaan, tarkoittaen, että siihen panostetaan organisaatioissa aikaa, vaivaa ja rahaa. Ja sen suunnitteluun ja toteutukseen ostetaan myös konsultaatiota viestintätoimistosta koko ajan enemmän. Tämä lämmittää mieltä, sillä olen vakaasti sitä mieltä, että menestyvän organisaation takana on motivoitunut henkilöstö.

Toinen jopa jo arkipäiväistynyt trendi on videot. Nykyään ei enää keskustella siitä, että pitäisikö tehdä video, vaan siitä, että mistä kaikesta tehdään video ja miten sitä voitaisiin vielä paremmin hyödyntää. Tästä aiheesta tulemme kertomaan myös Markkinointiviestinnän viikolla, tervetuloa mukaan.

Sosiaalinen media on toki tullut jäädäkseen, mutta se ei ehkä herätä enää niin suurta intohimoa, kuin menneinä vuosina. Ehkäpä se on myös niin arkipäivää, että sitä ei tarvitse erikseen mainita tämän päivän ja tulevaisuuden trendinä. Toisaalta uutta tapahtuu sielläkin, varsinkin digitaalisen uutishuoneen muodossa.

Yksi hieman haastavampi trendi on brändimarkkinoinin uudenlainen kiinnostuminen viestinnästä. Brändinimen, logon ja kiillotettujen tuotekuvien viljeleminen tiedotteissa ja muussa lehdistömateriaaleissa on tosiasiallisesti karhunpalvelus viestivälle organisaatiolle. Onhan tämä ikuisuusaihe, mutta ennen se brändin huutaminen johtui ehkä ymmärtämättömyydestä, mutta nyt trendinä tuntuu olevan voimaantunut brändinhallinta. Valitettavasti otsikko, jossa loistaa suurimpana brändinimi perässään trademark-merkki karkoittaa toimittajat erittäin tehokkaasti. Mutta eiköhän tämäkin taas tasaannu ajan myötä.

Uusia trendejä varsinkin digitaalisella puolella haistellaan lisää syyskuussaaamiaistilaisuudessamme, tervetuloa sinne! Ja lisää taas loppukuustaWanhassa Satamassa 26. – 27.9. Näkemisiin ja kuulemisiin!

Kirjoittajana Tiina Hosiokoski, Viestintätoimisto Deskin strateginen johtaja.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.