Ohita
To some or not to some - tuore tutkimus paljastaa sosiaalisen median aseman sisäisessä viestinnässä

Blogikirjoitus -

Kun sinulla on asiaa kollegallesi, tartutko puhelimeen, lähetätkö sähköpostia vai naputteletko muutaman sanan pikaviestiohjelmassa? Entä miten saat tietoa työpaikkasi sisäisistä asioista: kopsahtaako sähköpostiisi tiedote, saatko infon paperilla vai luetko sen vaikkapa työyhteisösi virtuaalisesta ryhmästä?

Niukasti alle puolet suomalaisyrityksistä käyttää sosiaalista mediaa sisäisessä viestinnässään. Tämä selvisi Viestintätoimisto Deskin toimeksiannosta tehdystä opinnäytetyöstä, jonka toteutti Annimari Pasanen Metropoliasta. Opinnäytetyön kyselyn vastausprosentti oli 26, joten kovin suuria yleistyksiä sen perusteella ei voida tehdä. Siitä saa kuitenkin osviittaa siitä, miten sisäinen viestintä hoituu organisaatioissa.

Kolme käytetyintä sosiaalisen median kanavaa sisäisessä viestinnässä ovat intranet, Yammer ja blogit. Niiden jälkeen listalta löytyvät muun muassa sisäinen netti-tv, wiki, LinkedIn ja Facebook. Somen käyttö on vähentänyt yrityksissä muun muassa sähköpostin, puhelimen ja paperipostin käyttöä.

Yrityksissä, joissa sosiaalinen media on yksi sisäisen viestinnän kanavista, somea käyttää useimmiten koko henkilöstö. Eri somekanavia käytetään suurimmaksi osaksi keskusteluihin, sisäiseen tiedottamiseen, tiedostojen jakamiseen sekä yhteisöllisyyden ylläpitoon. Niiden käytölle on organisaatioissa selkeät tavoitteet: tiedon ajantasaisuus ja läpinäkyvyys, yhteisöllisyys sekä vuorovaikutteisuus. Sisäisen viestinnän ei haluta olevan enää yksisuuntaista tiedottamista vaan vuorovaikutteista ja osallistuvaa toimintaa.

Vähän reilu puolet kyselyyn vastanneista kertoi, että heillä ei käytetä sosiaalista mediaa sisäisessä viestinnässä. Useimmiten tähän on syynä se, että somelle ei koeta olevan tarvetta, tai sen käyttöön ei ole aikaa, resursseja tai osaamista, tai että osa työntekijöistä työskentelee muualla kuin näyttöpäätteen äärellä.

Kysely kuitenkin paljasti, että läheskään kaikki vastaajat eivät laske sosiaalisen median kanavien joukkoon intranetiä. Yli puolet organisaatioista ei käytä somea sisäisessä viestinnässään, mutta niistä yli 40 prosentilla syynä oli se, että käytössä on jo intranet.

Yhteistä kaikille vastaajille on se, että he uskovat sosiaalisen median olevan tulevaisuudessa osa sisäistä viestintää. Selvä enemmistö, 69 prosenttia, uskoo somen käytön kasvavan, ja loput uskovat käytön pysyvän ennallaan. Käytön vähenemiseen ei usko kukaan.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.