"Uutishuone auttoi viisinkertaistamaan asiakaskuntamme kolmessa kuukaudessa"

Hyvä bisnesidea sekä oikeat työkalut näkyvyyden kasvattamiseen. Siinä olivat ainekset online-joogaa tarjoavan start up -yrityksen vauhdikkaalle alulle. Yoogaia aloitti toimintansa vasta muutama kuukausi sitten, mutta on jo viisinkertaistanut asiakasmääränsä. Miten siihen päästiin ja mikä on ollut viestinnän rooli tässä menestystarinassa?

- Painimme päivittäin asiakkaidemme medianäkyvyyttä koskevien pulmien parissa. Miten saada asiakkaan ääni kuuluviin perinteisessä mediassa verkkonäkyvyydestä puhumattakaan, kertoo Uutishuoneesta vastaava tuotepäällikkö Nina Lallukka Viestintätoimisto Deskistä. Lallukka on ollut ensi askeliaan ottavan Yoogaian mukana käynnistämässä yrityksen Uutishuonetta, jonka avulla oli tarkoitus nostaa online-jooga koko kansan tietoisuuteen.

Yoogaian toimintaidea on, että asiakas voi joogata omassa olohuoneessaan reaaliaikaisessa nettiohjauksessa. Idean isä ja yrityksen perustaja Mikko Petäjä kertoo, että ajatus lähti omasta tarpeesta ja osui jonkinlaiseen markkinarakoon. Hän kehitti ideastaan tuotteen ja ryhtyi tekemään sitä tunnetuksi.

Nina Lallukka toteaa, että Yoogaia otti viestinnän alusta alkaen tosissaan.

- On ollut ilo seurata Yoogaian starttia. He lähtivät kasvattamaan verkkonäkyvyyttä Uutishuoneen avulla ja toimittajat kiinnostuivatkin yrityksestä heti sen alkumetreillä, Lallukka kertoo. Yoogaia on näkynyt ja kuulunut mediassa laajasti. Uudesta start upista kiinnostuneita medioita olivat muun muassa Yle, MTV3, Kotivinkki, Ilta-Sanomat ja Me Naiset. Radiokanavat ovat haastatelleet ja bloggaajat ovat noteeranneet.

- Yhteensä niin sanottuja mediaosumia on kertynyt lyhyessä ajassa jo parikymmentä, mikä on tällaiselle start upille aivan upea lukema, Lallukka toteaa.

Nouseva trendi kävijämäärissä

Uutishuone on ollut Yoogaialla käytössä marraskuusta 2013 lähtien. Kävijämäärissä on nähtävillä nouseva trendi: kävijämäärä on kaksinkertaistunut joka kuukausi. Uutishuone upotettiin alusta alkaen yrityksen kotisivuille, jotka ovat kävijäryntäyksen ansiosta saaneet osansa näkyvyydestä. Median kiinnostuksen rinnalla asiakkaita on ilmaantunut tasaisena uteliaana virtana kokeilemaan nettijoogaa.

- Uutishuone antaa meille mahdollisuuden tavoittaa toimittajien lisäksi myös potentiaaliset asiakkaamme. Sosiaalisessa mediassa on herännyt keskustelua ja esimerkiksi Facebook-sivullamme on jo noin 1500 tykkääjää. Olemme viisinkertaistaneet asiakasmäärämme kolmessa kuukaudessa, Mikko Petäjä kertoo.

Nina Lallukan mukaan Yoogaia on hyödyntänyt juuri oikeita keinoja tunnettuutensa kasvattamisessa.

- Yoogaian Uutishuoneessa on tarjolla laadukasta sisältöä ja kuvia. Säännölliseen tiedottamiseen ja tiedotteiden jakelupalveluun panostetaan ja julkaisualusta on hakukoneoptimoitu. Toki täytyy muistaa myös yrityksen toimintaidean uutuusarvo sekä se, että hyvinvointiaiheet ovat hyvin suosittuja aiheita mediassa, Lallukka toteaa. Hänen mukaansa Yoogaia on hyvä esimerkki siitä, että loistaviin tuloksiin voidaan päästä omin voimin ilman mittavia investointeja. Mikko Petäjällä on niistäkin kokemusta.

- Oma työhistoriani on brändeissä ja markkinointiviestinnässä ja tiedän, kuinka kallista lystiä markkinointi voi olla. Emme ole käyttäneet perinteiseen mainontaan lainkaan resursseja, vaan otimme Uutishuoneen käyttöön alusta alkaen. Se on ollut ylivoimainen työkalu näkyvyytemme kasvattamisessa, toteaa Mikko Petäjä Yoogaiasta.

Yoogain Uutishuone:

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.