Vierasblogi: ​Näin ylität uutiskynnyksen

Blogikirjoitus -

Vierasblogi: ​Näin ylität uutiskynnyksen

Uutiskynnyksen ylittäminen edellyttää, että sen havaitsee.

Moni uutinen jää ymmärtämättä siksi, että viestin lähettäjä ei ole nähnyt edessään olevaa uutiskynnystä. Kynnys syntyy siitä, että uutinen vaikuttaa vastaanottajasta pieneltä tai vaikealta. Tai pahimmillaan sekä pieneltä että vaikealta.

Erityisesti tilanne tulee vastaan toimittaessa median kanssa. Toimittajat arvottavat maailman tapahtumia juuri tämän mallin (pieni-iso / vaikea-helppo) mukaan. Uutiskynnys voi olla myös huomiokynnys.

Viestijän on usein vaikea nähdä kynnyksen olemassaoloa siksi, että hän on itse paneutunut asiaan pitkään ja saa kaiken lisäksi elantonsa siitä. Miten sellainen asia voisi olla vaikea ja vähäinen?

Tällainen on tilanne esimerkiksi, kun toimitusjohtaja kertoo henkilöstöinfossa uudesta strategiasta. Johtaja on itse suunnitellut strategiaa vuoden päivät johtoryhmän ja hallituksen kanssa. Sen jälkeen hän kertoo ”kristallinkirkkaat” asiat hölmistyneelle henkilöstölle, joka pohtii lähinnä oman työpaikkansa säilyttämistä. Uutiskynnys jää ylittymättä, kun sekavalta tuntuvat asiat viuhuvat sekavassa mielentilassa olevan henkilöstön ohitse pää molemmilta puolilta.

Kun viestijä ei näe edessään olevaa uutiskynnystä, ei hän myöskään pohdi riittävästi kynnyksen ylittämistä.

Käytännössä kynnystä on hankala havaita myös siksi, että kynnys on vastaanottajan päässä. Pään sisälle kun on vaikea nähdä. Voi olla vaikea havaita, onko asia vastaanottajille liian vaikea. Yhtä vaikea voi olla arvioida, onko se vastaanottajan mielestä tärkeä. Siksi sijoitamme oman uutisemme helposti uutiskynnyksen väärälle puolelle.

Joka tapauksessa viestijän kannattaisi yrittää asettua vastaanottajan asemaan. Uutinen pitäisi tehdä vastaanottajalle mahdollisimman helpoksi. Lisäksi olisi hyvä miettiä, miten uutisen merkittävyys kerrotaan vastaanottajalle.

Infograafi helpottaa ja korostaa

Infograafi on yksi keino tehdä vaikeasta asiasta helpompi. Kuvaa on helpompi katsoa kuin sanoja kuunnella.

Infograafin teho perustuu myös siihen, että sitä tehdessä joutuu miettimään oleellisen. Kun graafi kertoo tärkeimmän, ei häly häiritse viestin perillemenoa.

Havainnollistamisen lisäksi infograafi on väline asioiden merkityksen korostamiseen. Sen avulla on usein helppo kertoa, miksi jokin asia on tärkeä.

Hyvä infograafi on monessa tilanteessa väline uutiskynnyksen ylittämiseen. Väline yksin ei kuitenkaan auta. Haaste täytyy tunnistaa. Lisäksi täytyy olla halu ratkaista haaste.

Risto Pennanen

Kirjoittaja on Älytiedote-palvelun perustaja, jolla on yli 25 vuoden kokemus viestinnästä ja talousjournalismista. On toiminut muun muassa Valmetin viestintäpäällikkönä ja Taloussanomien uutispäällikkönä.

@Ripealy risto@alytiedote.fi

Riston kirjoitus on osa Mynewsdeskin vierasblogisarjaa. Annamme blogissamme äänen kovan luokan viestintäammattilaisille, tekijöille. Blogissa kirjoitetaan ajankohtaisista teemoista viestinnän ja markkinoinnin saralla. Voit osallistua blogiin lähettämällä kirjoituksesi osoitteeseen: monica.nyman-korhonen@mynewsdesk.com. Tervetuloa mukaan!

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.