Yritysbloggaamisen do's & don'ts

Blogikirjoitus -

Yritysbloggaamisen do's & don'ts

Blogi voi olla yrityksille korvaamaton markkinointityökalu kuten jokin aika sitten kirjoitimme. Mutta kuinka blogista hyödytään parhaalla mahdollisella tavalla, kun päätös blogin perustaisesta on tehty? Millainen on hyvä yritysblogi ja mitä sitä kirjoittaessa kannattaa ottaa huomioon? Alle olemme keränneet vinkkejä, jotka on hyvä pitää mielessä blogia kirjoittaessa. Samalla listasimme yleisimmät virheet, joita kannattaa yrittää välttää.

DO'S

1. Jaa teksti useampiin osioihin. Näin teksti on helpompi omaksua. Esimerkiksi väliotsikot ja erilaiset listaukset ovat hyvä tapa keventää tekstiä. Tämä kirjoitus on hyvä esimerkki. Kun tekstin luettavuus paranee, on todennäköisempää, että yleisösi jaksaa lukea sen loppuun asti.

2. Tutustu yleisöösi. Puhumme tästä usein, mutta sitä ei voi painottaa tarpeeksi: oman yleisön tunteminen on aina hyvän viestinnän perusta. Luodakseen sisältöä, joka oikeasti toimii, on välttämätöntä ymmärtää, mistä oma kohderyhmä on kiinnostunut, ja millainen sisältö saa heissä aikaan positiivisen reaktion. Sisällön laadulla tai luovuudella ei ole väliä, jos sisältö on vastaanottajalle yhdentekevää.

3. Julkaise säännöllisesti. Toivottujen tulosten saavuttaminen vaatii jatkuvaa, pitkäjänteistä työtä. Onkin tärkeää tuottaa blogiin sisältöä säännöllisesti. Kannattaa harkita kirjallisen julkaisuaikataulun tai -suunnitelman laatimista, jotta sisällön tuottamiselle ja julkaisemiselle tulee varmasti raivattua aikaa omasta kalenterista.

4. Ole visuaalinen. Blogiin pätee sama sääntö kuin sosiaaliseen mediaan; visuaalinen sisältö toimii pelkkää tekstiä paremmin. Käytä rohkeasti valokuvia, infografiikkaa, videoita ja muita visuaalisia elementtejä osana blogiasi.

DONT’S

1. Mainostus. Blogin tarkoitus ei ole toimia yrityksesi suurena online-mainoksena vaan tarjota lukijoille arvokkaita vinkkejä ja näkökulmia. Vaikka kirjoituksesi luonnollisesti käsittelevät aiheita, joiden kanssa yrityksesi tekee töitä, liiallinen kaupallisuus karkottaa lukijat. Keskity siis tuotteidesi ja palvelujesi korostamisen sijaan tuottamaan kohderyhmällesi aidosti kiinnostavaa sisältöä.

2. Yritysblogi = tylsä blogi. Yritysblogin kirjoittaminen vaatii ammattimaista otetta niin kielen kuin sisällönkin puolesta (firman pikkujoulukuvat kannattaa siis jättää toisaalle). Älä kuitenkaan sekoita ammattimaisuutta tylsyyteen. Tee blogistasi mielenkiintoinen esimerkiksi käyttämällä visuaalisia elementtejä, hyödyntämällä erilaisia juttutyyppejä kuten haastatteluja ja asiakascaseja tai

3. Vaikeaselkoinen kieli. Yksi yritysblogin tehtävistä on osoittaa ammattitaitosi yleisöllesi. Kannattaa kuitenkin välttää turhan monimutkaisen ammattisanaston liiallista viljelemistä. Vaikeaselkoinen kieli tekee tekstistäsi raskaan ja todennäköisyys, että lukijasi jaksaisi kahlata tekstin loppuun asti, laskee. Ethän halua kuulostaa kuivalta raportilta?

4. Luovuttaminen. Vaikka ensimmäiset blogikirjoituksesi eivät saisi yhtä paljon huomiota kuin olit toivonut, älä luovuta. Kuten sanottu, blogi vaatii pitkäjänteistä työtä eikä suosittua blogia rakenneta päivässä. Anna sille siis aikaa ja kokeile rohkeasti, mikä toimii juuri sinun kohdeyleisöösi.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.