Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen vinkit kesään

Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen vinkit kesään

Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen vinkeillä kesästä voi nauttia täysin siemauksin.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kannustaa nauttimaan kesästä, kunhan pitää kiinni hyvistä ruokailutottumuksista ja liikkuu tarpeeksi myös lomakautena:

– Lomakauden haaste on arkisten rutiinien puuttuminen. Rutiineista irrottautuminen välillä on toki tärkeää, mutta painonhallinnan kannalta usein riski. Kesällä ryhmäliikuntatunnit loppuvat, lomalla ei pääse valmiiseen lounaspöytään henkilöstöravintolaan ja vuorokausirytmikin saattaa muuttua arkeen verrattuna oleellisesti. Lomalla kuitenkin on myös paljon painonhallinnan kannalta tärkeitäkin elementtejä: saa nukkua oman unentarpeen mukaan ja univelat pois. Lisäksi mahdollinen työstressikin purkautuu, joka arjessa saattaa lisätä syömishimoja.

Ohessa vinkkejä siihen, miten nauttia kesästä siten, että elokuulla lomalta palatessa arkivaatteet vielä mahtuvat ylle:

1) Suunnittele ateriasi

On hyvä pyrkiä pitämään säännöllinen ateriarytmi ja suunnitella ateriat etukäteen kesälläkin. Tee mökilläkin aina ostoslista ja käy ruokaostoksilla vain muutaman kerran viikossa. Vältyt kauppojen houkutuksilta, kun et mene nälkäisenä kauppaan. Osta vierasvarat vasta sitten, kun vieraat todella tulevat.

2) Nauti grillaamisesta hyvällä omallatunnolla

Grillaaminen tuo monesti perheen ja ystävät nauttimaan yhteisestä ateriasta. Grillaamista ei kuitenkaan tarvitse jättää painonpudotuksen vuoksi väliin: esimerkiksi grillattu kala, kana tai liha yhdessä kasvisten kanssa voi olla ravintoarvoiltaan terveellinen vaihtoehto. Poista näkyvä rasva lihasta ja suosi lihavalmisteiden sijaan käsittelemätöntä lihaa, sillä siinä on vähemmän rasvaa. Muista kuitenkin kohtuullinen annoskoko, vaikka grillattu ruoka olisikin valittu järkevästi. Suomalaisilla on tapana ”urakoida” erityisesti grillattua ruokaa liian suuria annoskokoja.

3) Älä unohda lautasmallia

Kesän aterioilla lautasmallia ei kannata unohtaa. Täytä puolet lautasesta kesän tuoreilla vihanneksilla, yksi neljäsosa kalalla, lihalla tai kanalla ja loput uusilla perunoilla tai riisillä.

4) Liiku spontaanisti

Liikunnalla on tärkeä rooli painonhallinnassa ja lihasmassan säilyttämisessä. Kesä tarjoaa monia tapoja yhdistää liikunnan ja ilonpidon: pyöräretket, uintireissut tai vaikkapa leikkimielinen frisbee-peli ystävien kesken.

5) Muista juoda vettä ja nauti alkoholia vain kohtuudella Kesäkuumalla veden nauttiminen on tärkeää kaikille, mutta painonpudottajien tulee erityisesti muistaa juoda riittävästi vettä. Huomaa, että kaloripitoisista juomista ja erityisesti alkoholista tulee nopeasti kerättyä energiaa yhden aterian verran päivässä.

Orkla Health, aiemmin Axellus Oy, on Suomen johtava terveystuotteiden markkinoija ja alan vastuullinen kehittäjä. Tarjoamme helppokäyttöisiä ja terveyttä edistäviä tuotteita ja palveluita pohjoismaiseen ravitsemusosaamiseemme perustuen.